Bukefalos 28 år!

Stång vs pessoa

MissFideli

Trådstartare
Jag märker att det är mer okej att rida på en stång som är "för löst" spänd jämfört med pessoa.
Hur kommer det sig? Borde inte det ge samma känsla för hästen?

T.ex Totilas
Matthias-Rath-Totilas-9T5U2138-web.jpg


Nu hittade jag ingen bra bild på pessoat, men ni förstår.

Och hur blir inverkan om man sätter så här?
bay_3ring_wrong.jpg
 
För några år sedan hörde jag en expertkommentator säga i TV att det är snällare mot hästen om inte kedjan är spänd :banghead:
Detta som svar på en tittarfråga som löd ungefär som så: Varför säger inte domarna ifrån om man, som ryttaren AC på hästen P, rider med så löst spänd kinnkedja? Om jag, som rider msv dressyr, hade gjort så hade jag blivit utblåst direkt.
 
Jag märker att det är mer okej att rida på en stång som är "för löst" spänd jämfört med pessoa.
Hur kommer det sig? Borde inte det ge samma känsla för hästen?

T.ex Totilas
Matthias-Rath-Totilas-9T5U2138-web.jpg


Nu hittade jag ingen bra bild på pessoat, men ni förstår.

Och hur blir inverkan om man sätter så här?
bay_3ring_wrong.jpg
Jag gissar på detta:
om man sätter tygel o sidostycken som på sista bilden så blir det inte någon hävståångseffekt alls, och sålänge man inte drar JÄTTEmycket så blir det inge nacktryck heller. sidostycken sitter löst i bettringen och bettet löst i ringen. tar du i tygeln så kommer det bara "snurra" i bettringen.
 
Nja, även om det är värre med för löst spänd kedja så finns kedjan där i alla fall och tar stopp till slut. Även om den snurras alldeles för mycket. Ett pessoa kan du i princip dra tills det ligger jäms med tyglarna, då är bettet också ända bak i mungipan på hästen och den gapar rätt duktig skulle jag tro.
Jag tror det oftast beror på okunskap då många faktiskt tror att bettet blir snällare ju lösare kedjan är. Såna bett borde säljas med instruktion för hur man sätter kedjan. Men en fördel med stång är ju att bettdelen är oledad. Pessoa är ju alltid ledade, då hamnar ju utbuktningen på bettet helt åt skogen också till slut.

Sätter man den som du visar på bilden så kommer ju den lilla öglan trycka på bettet till slut och man trycker ner bettet rakt i underkäken. Då böjer nog hästen in nosen fint för att släppa lite på trycket på bettet. Men ryttaren tror säkert det där är snällt. Men fram till öglan tar i bettet har du ju ingen annan effekt än på ett vanligt tränsbett eftersom bettet glider i sidoringen.
 
Självklart ska utrustningen vara rätt inpassad. Kindkedjans längd anpassas efter hästens utbildningsnivå. Jag tycker att utformningen av krokar och kedja visar ganska tydligt hur man kan spänna kedjan - för hårt går liksom inte för då får man inte upp kedjan på kroken (eller ja, allt går väl med våld men ni förstår vad jag menar).

Jag tycker annars att Kimblewick verkar vara moderna tappningen av Pessoa. I mina ögon bättre just för att det har en kedja, precis som ett Pessoa går att göra något så när användbart genom att lägga en curb/kedja under hakan på hästen.
Men det verkar vara samma grupp ryttare som nu hoppar på kimblewick med stor iver: man har inte riktigt kontroll på hästen och lägger då på en "halvstång" och har fått sig berättat att det är ett jättesnällt alternativ och man märker inte att hästen knäpper av i nacken utan äkta eftergift.
Men visst, syftet är uppnått dvs kontroll över hästen.

Kandaret används nog oftare på en utbildad häst och inte för att skaffa sig kontroll över hästen.

Det kanske är den stora skillnaden? pessoa och kimblewick för att skaffa sig kontroll över en olydig häst,

Kandar på den utbildade hästen?
 
Självklart ska utrustningen vara rätt inpassad. Kindkedjans längd anpassas efter hästens utbildningsnivå. Jag tycker att utformningen av krokar och kedja visar ganska tydligt hur man kan spänna kedjan - för hårt går liksom inte för då får man inte upp kedjan på kroken (eller ja, allt går väl med våld men ni förstår vad jag menar).

Jag tycker annars att Kimblewick verkar vara moderna tappningen av Pessoa. I mina ögon bättre just för att det har en kedja, precis som ett Pessoa går att göra något så när användbart genom att lägga en curb/kedja under hakan på hästen.
Men det verkar vara samma grupp ryttare som nu hoppar på kimblewick med stor iver: man har inte riktigt kontroll på hästen och lägger då på en "halvstång" och har fått sig berättat att det är ett jättesnällt alternativ och man märker inte att hästen knäpper av i nacken utan äkta eftergift.
Men visst, syftet är uppnått dvs kontroll över hästen.

Kandaret används nog oftare på en utbildad häst och inte för att skaffa sig kontroll över hästen.

Det kanske är den stora skillnaden? pessoa och kimblewick för att skaffa sig kontroll över en olydig häst,

Kandar på den utbildade hästen?
Fast det är ju jättemånga som använder kandar för att få hästen till någon slags eftergift, vilket de inte får på träns. Nu får man ju inte tävla på pessoa/kimblewick, annars hade folk kanske valt det i stället.
Nu är det ju (tack och lov) slutkandarat i MSV C från nästa år, även om man tyvärr ser dessa ekipage i MSV B också, och enstaka ett snäpp till upp... :meh:
 
Fast det är ju jättemånga som använder kandar för att få hästen till någon slags eftergift, vilket de inte får på träns. Nu får man ju inte tävla på pessoa/kimblewick, annars hade folk kanske valt det i stället.
Nu är det ju (tack och lov) slutkandarat i MSV C från nästa år, även om man tyvärr ser dessa ekipage i MSV B också, och enstaka ett snäpp till upp... :meh:
Tack och lov att kandar tas bort ur Msv c, men vart hittar man info mod det?
 
Det finns en skrivelse om det på förbundets sida om vilka ändringar som kommer inför 2015
 
Fast det är ju jättemånga som använder kandar för att få hästen till någon slags eftergift, vilket de inte får på träns. Nu får man ju inte tävla på pessoa/kimblewick, annars hade folk kanske valt det i stället.
Nu är det ju (tack och lov) slutkandarat i MSV C från nästa år, även om man tyvärr ser dessa ekipage i MSV B också, och enstaka ett snäpp till upp... :meh:

Nu blir ju detta en helt annan diskussion, men.

Min dressyrtränare rider i stort sett enbart på bridongen när hon har kandar, men lösa stångtyglar. När hon vill ha det där lilla extra, stramar hon åt stångtygeln. Det sättet att rida är något jag gillar, och vill gärna bli lika duktig som hon.
Men när man tittar på exempelvis bilden på Totilas ovan, och på filmer på många av dressyrstjärnorna, så är ju stångtygeln sträckt och skänklarna vinklade väl bakåt.

Detta borde ju innebära att i praktiken rider proffsen "fel" på utrustningen. Det verkar ju som om proffsen, precis som amatörerna, använder stången till att få den där lilla extra kröken på nacken.

Jo, jag misstänker att det skulle väljas att tävla på kimblewick och pessoa även inom dressyren, om det vore tillåtet.

Håller i grund med om att det är bra att förbjuda kandar ´på MSV C, och tycker framför allt att det är suveränt att det blir tillåtet att fortsätta med tränset "hela vägen" för dem som behärskar ridning på den nivån (alltså inte jag).
 
Nu blir ju detta en helt annan diskussion, men.

Min dressyrtränare rider i stort sett enbart på bridongen när hon har kandar, men lösa stångtyglar. När hon vill ha det där lilla extra, stramar hon åt stångtygeln. Det sättet att rida är något jag gillar, och vill gärna bli lika duktig som hon.
Men när man tittar på exempelvis bilden på Totilas ovan, och på filmer på många av dressyrstjärnorna, så är ju stångtygeln sträckt och skänklarna vinklade väl bakåt.

Detta borde ju innebära att i praktiken rider proffsen "fel" på utrustningen. Det verkar ju som om proffsen, precis som amatörerna, använder stången till att få den där lilla extra kröken på nacken.

Jo, jag misstänker att det skulle väljas att tävla på kimblewick och pessoa även inom dressyren, om det vore tillåtet.

Håller i grund med om att det är bra att förbjuda kandar ´på MSV C, och tycker framför allt att det är suveränt att det blir tillåtet att fortsätta med tränset "hela vägen" för dem som behärskar ridning på den nivån (alltså inte jag).
Fast jag tycker inte att det är rätt sätt att rida på kandar heller. Bridongen och stången har helt olika inverkan och den som är skicklig vet det och kan rida med dessa separat fast tillsammans.
 
Nu blir ju detta en helt annan diskussion, men.

Min dressyrtränare rider i stort sett enbart på bridongen när hon har kandar, men lösa stångtyglar. När hon vill ha det där lilla extra, stramar hon åt stångtygeln. Det sättet att rida är något jag gillar, och vill gärna bli lika duktig som hon.
Men när man tittar på exempelvis bilden på Totilas ovan, och på filmer på många av dressyrstjärnorna, så är ju stångtygeln sträckt och skänklarna vinklade väl bakåt.

Detta borde ju innebära att i praktiken rider proffsen "fel" på utrustningen. Det verkar ju som om proffsen, precis som amatörerna, använder stången till att få den där lilla extra kröken på nacken.

Jo, jag misstänker att det skulle väljas att tävla på kimblewick och pessoa även inom dressyren, om det vore tillåtet.

Håller i grund med om att det är bra att förbjuda kandar ´på MSV C, och tycker framför allt att det är suveränt att det blir tillåtet att fortsätta med tränset "hela vägen" för dem som behärskar ridning på den nivån (alltså inte jag).

Pja en stång är ju gjord för att inverka i eftergift. Och de flesta på banan idag rider ju med tryck i stången konstant. Och många av de hästarna skulle heller inte vara på tygeln om man lättade. Vilket för mig är ett kvitto på att formen är oärlig, dvs den är helt enkelt inte på tygeln.
Sen förstår jag också att man inte lyckas ha den på tygeln hela tiden heller. Det är för jävla svårt att inte göra fel!
Men för mig är det inte vackert förrän lättheten finns där. Det tryck som visas, och det att nacken inte är högst iom det utan att 3:e kotan är det, innebär för mig att det saknar kvalitet.

Men det anser jag nog inte bero på att ryttarna i världstoppen inte kan rida s. Däremot vet de att domarna dömer vissa saker högre och vissa lägre. Det lönar sig allts mer att skita i nacken, spänningen och balansen och rida igenom det som ger mer poäng.
Sen kanske man tränar annat hemma. Och då också rider med annan kontakt.
 
Jag har hört från ett av de stora namnen inom dressyr(inte mina tränare alltså.. utan en internationell människa) att tex de moderna sporthästarna som Totilas och andra Gribaldi-avkommor inte kan ridas med nacken högst. För att de är så heta, känsliga, spattiga, rörliga etc..

För mig är det ren bullshit. JAG skulle förmodligen inte klara det. Jag är för långsam, för obalanserad, för okänslig, för grov etc för en sån supertopphäst. Det hade skitit sig.
Men jag vet ju att det går iom att jag sett det. Men jag har också sett den tid den utvecklingen tagit av en sån häst. Betydligt längre än för samma duktiga svårklassryttare med andra också högblodiga och svåra hästar.

Ofta är det ju såna hästar som har lite lösare kedja, upplever jag.
Och jag ser samma anledning till problemen ovan. Hästen rids inte nog i balans med tillräcklig timeing etc för att vara helt eftergiven och våga spänna av. Den är inte lydig nog heller iom att den inte kan vara det i mental spänning(om än så lite så lite).
Tar du i stången på en häst som inte är redo för det och är så känslig och så explosiv så blir det skit. Antingen flyger man av eller så blir det väldigt spänt iaf.
Lång kedja så kommer man undan med mer tryck i handen och mer ryttarmissar.
Man kan ju inte alltid rida på fram ur problem på banan..

Halsen ska inte kortas. Ganash-vinkeln ska inte stängas.
Att det skiter sig för en - absolut. För mig gör det det varje dag mååånga gånger om.
Men målet måste ju iaf vara att inte skita i det. Målet för mig är alltid att hästen kommer ut och fram med halsen.

Så ja ang stång som faller igenom: ja, den verkar inte så som den är tänkt då.
Har man tänkt rida på så små hjälper att man aldrig når det läget då den faller igenom.. Ja, det är väl en grej. Men att sitta med tryck i det blir alltså mer likt ett hissbett.
Som är ett hoppbett och i mina ögon en form av nödbroms.
Dressyr tycker jag borde handla om mer finlir än så.
 
En stång har ju ofta fasta skänklar och rak mundel - bara där blir det en helt annan stabilitet än hos ett pessoa som nästan alltid är ledat och dessutom har lösa ringar. Så man kan väl kort och gott säga att stången är bra trevligare eftersom den är stabilare men i fel händer så kan vilket bett som helst vara väldigt otrevligt. Jag föredrar bett med hävstång framför hissbett alla gånger, dock ej med kedja utan med rem eller inklädd kedja, äger dock inte ens något sådant bett, föredrar annat :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 306
Senast: Badger
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 238
Senast: Jerseyite
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 772
Senast: tott
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 360
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp