Bukefalos 28 år!

Stångbett vid barockridning

CA

Trådstartare
Hej!

jag har ridit akademisk ridkonst ett tag nu och ser att jag och min häst inte kommer längre på bettlöst. Han behöver en stång (funkar absolut inte på tränsbett delat, rakt eller tredelat) utan behöver stången som visar honom hur han ska sträcka ut sig och samla sig. Undrar lite vilka stänger ni rider era hästar på gärna bilder.

Till vilka hästar används vanligen denna stången

och vilken funktion fyller den?

samma fråga med denna stången

nån som har bra tips/råd?
 
Jag tycker absolut inte du ska börja med stång förrän hästen går att rida på tränsbett! Då får du jobba från marken på tränsbett tills hästen har lärt sig vad tygelhjälperna betyder eller, om det inte går, kolla upp med en tandläkare om något är fel! Det kan även vara bra att kombinera bett med kapson under en period för att försiktigt föra över hjälpen från kapsonen, som hästen redan förstår, till bettet.
 
Ja eller en kapson. Vissa hästar kan bara inte gå på tränsbett eller liknande av olika orsaker.

Men som sagt ta det lugnt med stången. Du ångrar dig bara senare om du tar på den för fort.
 
Vet nada om stångbett men generellt så kan väl alla hästar utbildas till högsta nivå utan en stång? Eller har jag fel? Stången HJÄLPER väl bara hästen bättre när den gör så samlade rörelser, den är väl inget KRAV för att kunna göra dem?

Varför kommer ni inte vidare bettlöst och vad har du för bettlöst alternativ?
 
Har du någon tränare du kan rådfråga? Det finns säkert hästar som behöver andra bettlösningar, men i mina öron låter det som en genväg att sätta på en stång.
 
Rätta mig om jag har fel, ni som rider på stång. Men är det inte så att stången länger inte överlinjen framåt nedåt utan stången verkar nedåt inåt. Jag har sett väldigt många ekipage som försöker rida framåt-nedåt på stång och hästen hamnar förhållandevis nedåt men nosen hamnar en bra bit bakom lodplan.
 
Man kan ju få den att verka åt båda hållen.

Rider man dock på rätt sätt med den ska den hjälpa att länga framåt-nedåt och inget annat.

Om man "missbrukar" den av någon orsak dock så blir det att man knycklar ihop hästen.
 
Det stämmer som du skriver. Hästen måste ha lärt sig att själv söka framåt/nedåt, och även framåt/uppåt, innan man regelmässigt börjar rida på stång.

mvh Jessica
 
Håller med. Rent mekaniskt verkar stången nedåt/bakåt. Det måste finnas en väl etablerad sökning framåt för att motverka stångens inbyggda bakåtverkan.

Jag tror att man måste ha klarat av att utbilda en eller ett par hästar på tränsbett/bettlöst vad gäller att etablera framåt/neråtsökning och även sökning framåt/uppåt innan man är erfaren nog att klara att lägga på stång på en häst i "förtid".
 
jag har en 5 åring...fjorning7nordsvensk...han är helt ok i munnen men hatar tränsbett och liknande.. har ridit på hackmore och rider nu på pelham...han går som en gud och trivs med det...rider dressyr på honom...men ska prova på barock....

endel hästar går helt enelt inte på vanligt bett...han tycker inte om att man tar honom i munnen alls...

//Malin
 
:rofl:

Du behöver inte påpeka det för mig. Jag har en likadan hemma.

Dock kan du prova t.ex. kapson eller sidepull om du vill ha en tränsbetts effekt.

Hacket och stången verkar ju på samma sätt och i början vill man inte ha den effekten.

Själv red jag min tjej på hack i början, vilket jag fått problem av sen. Jag hade dock inget större val för varken sidepull eller kapson funkade. Hade jag bara fått lärt mig arbetet vid handen i början tror jag dock att vi hade kunnat reda ut det med kapsonen.
 
Nu rider jag inte akademiskt utan smyger bara runt här på sidan. :)

Har du provat mullen mouth? Om du tror att stång är enda lösningen så kanske ett jaktkandar kan vara en mildare variant.
 
jag har en 5 åring...fjorning7nordsvensk...han är helt ok i munnen men hatar tränsbett och liknande.. har ridit på hackmore och rider nu på pelham...han går som en gud och trivs med det...rider dressyr på honom...men ska prova på barock....

endel hästar går helt enelt inte på vanligt bett...han tycker inte om att man tar honom i munnen alls...

Det här stämde ordagrant på mig och min häst också för något år sedan, tills jag upptäckte att det var jag som var problemet. :crazy:

Min häst har inga som helst problem med tränsbettet idag, när jag har lärt mig hur känslig och snabb jag måste vara. Däremot har andra personer problem med att rida honom på annat än hävstång, men det är inte hästens problem utan ryttarens.

mvh Jessica
 
Där håller jag med dig. Det är så lätt att skylla på hästen och säga att den inte trivs med det och det bettet när det oftast är ryttarens hand som är problemet. Det är tråkigt att läsa gång på gång här hur en del kategoriskt säger att deras häst går bara på stång. Med andra ryttare kan de nog ridas på det mesta.
När man rider hästen med stång för första gången är man oftast jätteförsiktig eftersom man vet att redskapet är skarpt och hästen går oftast bra därför, eller knäpper av och ryttaren luras att tro att den går bra för det finns inget i handen.
Man ska helst inte rida på blank stång eller kandar om man inte har en hand som är oberoende av sitsen. Dock kan man pröva ett par gånger, för att lära sig hur fin det går att vara, och sedan gå tillbaka till det gamla. Då märker man skillnaden och har förhoppningsvis lärt sig att rida hästen mjukare även med tränset, eller vad man använder.
 
Håller också med. De hästar jag stött på som "inte kunnat ridas på tränsbett" har antingen haft fel tränsbett, eller problem med ryttarens hand. eller så har de behövt en grundskoling på bettlöst för att funka på tränsbett.

Det är möjigt att det kommer en dag då jag stöter på en häst som jag inte fixar att använda tränsbett på. Men det har inte hänt än, som sagt.
 
Jag tycker det är skrämmande och väldigt trist om barockridningen har blivit känd som "ridning för såna som inte klarar av att rida sina hästar på vanligt tränsbett utan måste dra ihop dem med stång"! Det finns nu ytterligare en tråd där någon undrar om barockridning kan vara ett alternativ för henne eftersom hästen inte går att rida på vanligt tränsbett! :(

Jag förstår inte denna fixering som verkar finnas vid stångbettet! Att kunna rida enhändigt på blank stång är något väldigt avancerat, som endast bör utföras av kunnig ryttare när hästen är mycket högt utbildad. All utbildning bör ske på tränsbett eller kapson/annat bettlöst alternativ samt så småningom på kandar, där man till största del rider på bridongen. Den fina filosofin om långsam utbildning av hästen verkar ha övergetts totalt för viljan att så fort som möjligt komma till ridning på blank stång.

(Är det kanske spöprovet som hägrar? I så fall bör BB höja kraver på provet rejält så att inte ryttare och hästar som inte är redo får rida upp...)
 
:bow:

Anledningen till att min förra tös inte gick att rida på metallbett det första året/åren var helt enkelt för att hon inte hade förtroende för mig och min hand, och det tog lång tid innan samspeltet (massor med dressyrarbete oxå som hon inte hade varit med om innan) stämde och vi kunde rida tillfredsställande på träns. Hon blev dock spänd, drog och hård i munnen istället för att gå bakom hand el liknande när man satte in metallbett, mjuk och känslig på syntetbett. Mina tränare hade inga problem alls att rida henne med varesig två eller tredelade metallbett och det beror ju på att mer erfarna ryttare har fler kommunikationskanaler och är inte lika beroende av bettet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 455
Senast: WBanna
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 876
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 321
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 246
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp