Stängselfråga igen!

S

Soffan

Vilken tjocklek är bäst att ha på ett elrep och varför? 3 mm, 5 mm, 7-8 mm. Jag hade tänkt att ha ett 5 mm, men har nu börjat fundera på ev ett 3 mm för att det skall kunna gå av lättare om olyckan skulle vara framme. Vad har ni för erfarenheter?

Sv: Stängselfråga igen!

Varför inte ha band istället? Om du vill ha ett säkert alternativ.

Elrep är det sista jag skulle använda till stängsling. När plasten åldras blir det kvar en allt för stark tunn metallvajer som lätt sågar sönder en hästsena!

Själv föredrar jag eltråd av bra kvalitet, t ex Alfa Lavals svart-vita. Den är hållbar och rejäl men går av om det verkligen behövs.

vad är skillnaden mellan elrep och eltråd?

Jag har dålig erfarenhet av band. I de senaste hagarna jag gjorde använde jag 40 mm band, fick inte göra annat än att gå och spänna banden hela tiden och dessutom så tyckte jag inte att de ledde strömmen bra....

Jag håller med dig om det. Banden åldras mycke snabbare och så fort det har blitt en skada så man får göra en knut så leder inte strömmen lika bra fastän vi har ett kanon agregat!
Jag tror inte att skillnaden på tjockleken är så stor för om någonting händer med hästars kraft går det nog av vilken storlek av de två sistnämnda du väljer.

Elrep är det sista jag skulle använda till stängsling. När plasten åldras blir det kvar en allt för stark tunn metallvajer som lätt sågar sönder en hästsena!
Vad pratar du om?
Dom metalltrådar som finns i elrepen sågar verkligen inte sönder något. Därtill är dom alldeles för tunna. Dessutom åldras elrep (av god kvalité!) mycket sakta, så det är inget problem.

LIA

Har funkat jättebra i vår stora sommarhage, men vi röjjer runt så att det aldrig ligger nåt emot, och skarvar bara med riktiga metallspännen, dvs inga knutar.

Själv föredrar jag eltråd av bra kvalitet, t ex Alfa Lavals svart-vita. Den är hållbar och rejäl men går av om det verkligen behövs.

Det är billiga -ej UV-beständiga som smulas sönder.
Fast repen är oftast för starka o kan göra stor skada.

De bästa jag har använt var gröna 20 mm band.
Hästarna ser naturfärger bäst dvs. brunt o grönt.
Även jag ser på långt håll- sommar som vinter, om det är intakt.

Vad pratar du om?
Dom metalltrådar som finns i elrepen sågar verkligen inte sönder något. Därtill är dom alldeles för tunna. Dessutom åldras elrep (av god kvalité!) mycket sakta, så det är inget problem
Elrep är ju jättefina,:crazy: Släpp en skenande häst igenom ett elrepsstaket och se vad som händer när repen skär igenom hästkroppen istället för att gå av....

Läs inläggen innan du svarar. Det gällde metalltrådarna och inte elrepen i sig.

Släpp en skenande häst igenom ett elrepsstaket och se vad som händer när repen skär igenom hästkroppen istället för att gå av....
Inte min erfarenhet.

LIA

Är du säker på att du talar om elrep?
Jag har aldrig sett metallvajer i ett elrep. Kanske något udda gammalt?

LIA

Var för sig är metalltrådarna inte så starka. Men ihoptvinnade... När plasten nötts bort tvinnar trådarna ihop sig, och då blir det en vajer. Det är ju plasten som håller isär trådarna.

Du får tro vad du vill. Jag har sett vad jag har sett och kommer aldrig att släppa mina hästar i hagar med elrep.

Inte min erfarenhet.

LIA
Nä men om man tar till sig av andras så är det hästar som har skurit av sig både det ena o det andra av repen. Bl. a strupen

De bra tillverkarna gör tester på vilken belastning de håller för. Är de för starka finns det grejer man kan sätta på som klipper av det vid kris.

Brett band ger " bara" brännmärken o skär inte.

Vilken tjocklek är bäst att ha på ett elrep och varför? 3 mm, 5 mm, 7-8 mm. Jag hade tänkt att ha ett 5 mm, men har nu börjat fundera på ev ett 3 mm för att det skall kunna gå av lättare om olyckan skulle vara framme. Vad har ni för erfarenheter?

Vare sig du väljer rep eller tråd så rekomenderar jag att du sätter säkerhetshylsor var 50e meter så att tråder skärs av om ngn fastnar.
//FPL

Starka bilder!

Citat:
Släpp en skenande häst igenom ett elrepsstaket och se vad som händer när repen skär igenom hästkroppen istället för att gå av....

Inte min erfarenhet.

LIA
Bukepolisen har talat:crazy:

Din erfarenhet vad gäller skaderisken med elrep som sådant skiljer sig uppenbarligen från andras även om nu dessa bilder kommer från en firma vars produkt jag heller inte skulle använda så talar bilderna för mig ett mycket tydligt språk vad elrep kan göra med en häst...
daneck.JPG

daleg.JPG

Vad gäller staket för att hålla tamdjur på plats och försöka hålla vilda djur på andra sidan säger man från "vilthållet" att man ska undvika rep och tråd på grund av överdrivna kostnader och bristande livslängd! Ytterligare en aspekt i sammanhanget.

Jag tror inte du talar om elrep. Även om repet skulle nötas bort (hur det skulle gå till utan att trådarna går samma väg), så är metalltrådarna 2-4 st såpass svaga att dom skulle gå av vid den här sortens belastning.

Är det inte plastklädd vajer du menar?

LIA

Det vi diskuterade var alltså metalltrådarna i elrepen!

Påstår du att det är så skadorna på bilderna kommit till? Utan att veta något alls om deras bakgrund, så är jag ganska säker på att hästarna fastnat i sling och sedan dragit och slitit för att komma loss. Tror du att band, järntråd etc skulle ge mindre skador? Vem vet f ö något om bakgrund och om orsaken verkligen var rep? Reklam gör mig alltid misstänksam.

Och jag har faktiskt andra erfarenheter när det gällar hästar som går igenom elrepstängsel. Flera fall. Säger inte att det inte kan hända grejer, men det måste inte.

För säkerhets skull! Jag har aldrig påstått att varken rep eller andra ellösningar är ofarliga. Tvärtom! Det enda ofarliga är en mur om 5 meters höjd. Om inte stenarna ramlar ner i huvudet på hästen ... :o

Alla slags stängsellösningar har sina för och nack-delar och ingen är ofarlig. Efter mycket undersökande och avvägande kom vi för 17 år sedan fram till att elrep var det bästa (eller minst dåliga) alternativet. Vi har än så länge inte funnit anledning att ändra den uppfattningen. Du säger: "säger man från "vilthållet" att man ska undvika rep och tråd på grund av överdrivna kostnader och bristande livslängd!" Bullshit, enligt min erfarenhet. Tycker du att 17 år (och fortfarande helt intakt) är bristande livslängd?

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 407
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 695
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 017
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka