Sv: Stängselhjälp!
Det många glömmer bort är: Ett stängsel är inte bara stolpar, tråd och aggregat...jorden är viktig därför behövs ett bra och ICKE rostigt spett samt en bra jordkabel, tex matarledning, dessutom bör man införskaffa: skarvar så man kan skarva i hop sitt stängsel när tråden tar slut. Knyter man får man överslag (det knäpper i tråden) och ledarna i tråden bränns av. enda trådarna man kan knyta med rätt bra resultat är blanktråden och polytråden.
Vidare ska man kolla ohm antalet på den tråd/rep/band man tänker köpa. Ohm antalet ska vara så lågt som möjligt. Ang aggregatet, köp ett med kräm i så du ej begränsar dig samt att du får lite styrka i tråden. Sedan kan du behöva förbindare eftersom du tänker ha fler än 1 tråd. Strömmen måste ju ledas ned från övre till undre tråd.
Flera bra saker att ha: överslagsskydd, stängseltestare vid felsökning, handtag (dock ej med fjäder) samt grindankare.
Rekommenderade trådhöjder:
Trådhöjd 1; 115-135 cm
Trådhöjd 2; 90-100 cm
Trådhöjd 3; 55-65 cm
Troligtvis klarar du dig med trådhöjd 2 och 3.
Ang längd mellan stoplarna. Jag antar det är en permanent hage i och med trästolpar ? Man kan ha ganska långt mellan dom, men nackdelen är väl om man spännt dåligt så säckar stängslet. Själv tycker jag 6-8 meter är ganska lagomt. Hur djupt du ska slå ned dom vet jag inte, men så långt att dom ej ger med sig när du spänner tråden, och då krävs ju att man fått ned dom en bra bit.