Stannar på vägen..

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare majafresk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 935
M

majafresk

Pållen har börjat stanna på väg från hagen upp till stallet. Han bara tvärstannar och står och glor, efter lite övertalning går han ett par meter igen och sen stannar han igen. Detta gjorde han inte i vintras, men lite sedan våren kom så har han börjat med detta. Det hände innan sommarbetet dessutom. Nu vet jag ju att han inte gärna lämnar sin sköna hage där det finns massa mat och fritid för honom, men han borde ändå komma med mig till stallet tycker man. SLUTSATS: jag VET att det handlar om en brist i vår kommunikation och att han genom detta försöker säga mig något, men jag har tyvärr svårt att tolka detta beteende.. Det är säkert jag som behöver ändra på något i mitt sätt att ta honom.. När vi går mot stallet så hamnar han ofta bakom mig, vilket jag vet är fel, han ska ju helst trippa bredvid min axel.. Nu släpar han mer efter, och stannar. När vi väl kommit upp till stallet och borstar så verkar han njuta i fulla drag och där får han dessutom lite godis (dåligt, I know) ibland. HELP ME! Är inte känslig för kritik och att ni ifrågasätter mina metoder, för det är ju den responsen jag behöver för att lösa problemet.

JAG BEHÖVER VERKLIGEN TIPS OCH TANKAR OM DETTA! :confused:

min gör likadant till o från, han e en testare och rätt bortskämd med godis oxå :o. jag tolkar det som en ifrågasättning om ledarskap/kamratskap..hans fråga verkar vara- vad har du att erbjuda som är bättre än frihet, hästkompisar och gräs? min var dessutom svårfångad innan, men om din pålle inte gjort detta förut så vet jag faktiskt inte.. ni kanske inte gjort så roliga saker på sistonde? gör något annorlunda som du vet att hästen kommer gilla! har du kollar genom utrustning på sistonde? kan det vara att han har ont någonstans? hur gammal är han förresten?

Han är 22, gammal travare och har inte ridits "seriöst" någonsin egentligen vad jag förstår, och kan tänka mig med tanke på hans gång osv. Han verkar INTE gilla sadeln han har och därför rider jag numera nästan alltid barbacka, både på banan och ute. Detta verkar han däremot tycka om för han blir mycket mjukare och lös i kroppen utan sadeln (jag med för den delen) Igår prövade jag att tömköra honom för första gången och det tyckte han var SKITKUL! Han blev helt vaken i hela kroppen och drog iväg med mig på en hejdundrande färd. Så det ska jag absolut fortsätta med för det märktes att han gillade det! Jag tror oxå att det är ett ifrågasättande av mitt ledarskap, men han kommer till mig i hagen och är annars som ett fromt lamm efter mig. Men det är just här som han testar.. Jag vet inte hur jag ska göra.. :confused:

Jag tror inte att det handlar om någon typ av test utan snarare om vilja. En häst låter sig inte skiljas från sin flock - flocken är dens trygghet. När våren kommer blir det dessutom mycket trevligare att vara ute och om arbetet(ridning etc) inte är lika intressant så är det ju självklart att han protesterar. Det ska du ta som en positiv handling efter som att hästen vågar visa vad han vill/känner/tycker.

Det jag skulle göra är nog att först och främst börja jobba i picaderon lite. Arbeta med vår relation. Om jag kände att jag inte var tillräckligt motiverad eller om det av någon annan anledning inte fungerade, så skulle jag antingen hitta på något spontant att göra med hästen eller helt enkelt ställa av honom några dagar(beroende på vad det är för häst) och sen börja arbeta i picaderon efter det.

Det gäller att känna efter vad som funkar och inte. Vad som är problemet. Hoppas att det ordnar sig.

Jag förstår nog att det handlar mycket om att han inte vill skiljas från sina polare. Det är ju självklart så! Men det är som om att allt problematiskt har centrerats i detta eftersom han inte i övrigt är svår att få med sig. Det känns ju onödigt att varje gång behöva stå och tjata på honom för att komma med. det har nog blivit en vana för honom nu dessutom. Ojojoj... Jag ska kolla hur han beter sig idag så får jag försöka börja utifrån det!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 992
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller... 2 3
Svar
45
· Visningar
7 046
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 763
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 074
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka