Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Just den här hästen har jag varit med i snart 12 år. Men det är klart hon var lite i tunnaste laget i somras när hon kom hem från stationen. Ingen direkt brist på muskler men lite dåligt hull. Jag hade presenterat henne som mkt lättfödd men det har visst gått över.

Skumt är det hur som helst!

Nu ska jag åka till Umeå för att bota min "blindhet", hoppas det är frisk pålla i stallet sen. (Ja hon är väl omhändertagen).

En sak till som pållen drabbats av, det var att hoven mjuknade när han överbelastade den. Det hände förra året, då blev ena bakhoven väldigt mjuk främst utsidan, han hade då påkänningar av sina gamla bakben och att hoven då blev mjuk på ett speciellt ställe berodde just på överbelastning.

Hur många här med erfarenhet av akut fång har sett symptom från magen, dvs lös avföring etc, som ett symptom? Jag har sett många fånghästar och tror inte ens 10 % visat några symptom från magen.

Alla fångorsaker är en gissning men kan vara mer eller mindre sannolika.

Min fånghäst visade aldrig några symptom på att magen skulle vara i obalans:crazy:

Hur många här med erfarenhet av akut fång har sett symptom från magen, dvs lös avföring etc, som ett symptom? Jag har sett många fånghästar och tror inte ens 10 % visat några symptom från magen.

Alla fångorsaker är en gissning men kan vara mer eller mindre sannolika.

När min häst fick sitt första, stora fånganfall (har sedan bara haft väldigt lindriga återfall i nära anslutning) så vet jag, när jag tänkte efter, att jag ett par dagar tidigare lagt märke till att avföringen luktade väldigt skarpt och var ljus till färgen. När anfallet väl bröt ut och dagarna efter märktes dock ingenting.

Men det är ändå en förändring av foderstaten som vad jag förstått gjordes i nära anslutning till symptomen började och det kan räcka!
Det måste vara den mest sannolika orsaken.
Dessutom gick hon ju på lösdrift och då kan det vara svårt att veta om just hon åt av båda sorter som du blandade eller om hon smaskade i sig mest av det nya hösilaget.
Belastningsfång förekommer mest på en häst som belastar ett ben kontinuerligt utan möjlighet till avlastning. T ex vid blockhälta på ett ben och hästen stödjer länge på det motsatta utan att avlasta detta. Belastningsfång är för övrigt inte speciellt vanligt som fångorsak.

Det mest troliga är väl att dels förändringen i foderstaten OCH löstdrift i skitiga,dyngsura hagar med lera upp till knäna som är vardag under denna vinter vilket ger övermättade hovar som ligger till grund för det uppkommna problemet.

Som denna vinter och höst varit så anser jag det vansinnigt att låta ett dräktigt sto som även just nu är inne i sin högdräktighet vistas på lösdrift. Hästen måste in på box med massor av spån så att hovarna får en tjans att torka upp och bli hårdare. Inte en tjans att våra dräktiga ston skulle klarat av att gå ute dygnet runt så som denna vinter varit och blir dom för ömma i hovarna och främst i bakhovarna, ja då är risken mkt stor att dom även kastar sitt föl vilket är en helt naturlig reaktion för märker stoet att hovarna klarar inte av den ökade vikten dom utsätts för så kastar jag fölet för att lätta på bördan och själv kan överleva ett rovdjurs anfall.

Min fånghäst visade aldrig några symptom på att magen skulle vara i obalans:crazy:

Det kan jag lova dig att den visst gjorde,, det va bara du som inte kunde se det med blotta ögat. Och det är inget att skämmas för för du är inte ensam om det. MEN det blir ALLTID en obalans i tarmfloran primärt,secundärt kommer fången som ett brev på posten.

Blir fånghästar bättre när dom har gått en bit? Du skrev att hon blev bättre om hon fick gå lite. Har dom fång så har dom väl ont hela tiden, lika mycket. Vad sa vet om det?

Lösdriften är hårdgjord med massor av grus.
Så den är varken lerig, skitig eller dyngsur.
Den är torr och fast i ytan.
Alla de andra hästarna där har fasta, fina och hårda hovar.

Och du, det stavas chans inte "tjans".
Det tog ett tag för mig att komma på vad du menar.
Och det ser väldigt barnsligt ut att inte stava det ordet rätt.

Hur mår hon nu? Jag har tänkt jättemycket på henne och lil-sis sedan tråden kom upp.
Jag har själv ett sto som ska nedkomma 16 juni och funderar på om det ömma och stela i bakdelen kan ha med dräktigheten att göra? Stoet ser mkt rund ut om magen för att vara bara 8 månader gången. Hon har väl inte tvillingar i sig? :crazy::confused:

Senast ändrad:

Hon mår bättre nu, tycker jag att det ser ut som. Och jag är JÄTTESJÅPIG enligt Lil-sis :angel:

Jag såg "vackra vita" i måndags först, och då såg det illa ut. Nu står hon mer vanligt... hon äter och dricker i alla fall, och bäbisen i magen rör lite på sig ibland.

Lil-sis kommer hem ikväll.

Det är ofta en märkbar skillnad på Finadyne och Fenylbutazon som smärtlindring vid fång. Har själv sett hästar som knappt velat resa sig med Finadyne stå upp helt OK efter att ha bytt till Fenylbutazon. Att tänka på är just att det är smärtlindringen som är effektivare och att det inte är säkert att hästen är det minsta bättre utan medicinering. Låt därför hästen fortsätta sin boxvila tills hon är någorlunda smärtfri utan medicin.

Liten mjuk hage kan det ju också få bli.
Det är bra med frisk luft.
Jag har en sjukhage med fint grus i, men den har vuxit igen en del.
Den kanske går att restaurera.

och bäbisen i magen rör lite på sig ibland.

Och här diskuteras fång på ett sto som är på väg in i högdräktighet.

Med tanke på hur ämmliga (nu blir jag tillrättavisad av Inte_ Ung igen) många gravida kvinnor blir när deras bebisar rör på sig i magen så förstår jag inte varför inte ett högdräktigt sto skulle kunna bete sig likadant. Kärring som kärring.

Lösdriften är hårdgjord med massor av grus.
Så den är varken lerig, skitig eller dyngsur.
Den är torr och fast i ytan.
Alla de andra hästarna där har fasta, fina och hårda hovar.

Och du, det stavas chans inte "tjans".
Det tog ett tag för mig att komma på vad du menar.
Och det ser väldigt barnsligt ut att inte stava det ordet rätt.

Oj,, ömmar sulorna?? Varför ta åt sig,, jag har inte skrivit att det gäller dina hagar utan generellt hur hagarna under denna vinter ser ut i hela landet. Du verkar ha blivit stött,, och vad kan det bero på?

Bra att du du fick tänka lite oxå för det finns inte en tjans att det slang uttrycket ska stavas chans. Otroligt barnsligt att överhuvudtaget kommentera det tycker i alla fall jag och förmodligen hela övriga Stor Stockholm.

Tvärt om så håller jag med här.
Graviditet är ett j-la skit.
Så om det vore en människa så skulle man inte tycka att gnället var konstigt och inte heller tro att bebisen skulle dö om hon fick Ipren och Treo.

Men men.....

Sulorna är inte ömma och fötterna är inte mjuka (tvärtom), det mumlas om hovbad här...

Neffi säger till när hon vill vara inne. Tydligt. Det är därför hon började gå in INNAN hon blev dålig. Har varit inne ett par nätter när hon klagar på servicen.

Just nu är hon ruskigt nöjd. Får mat serverad (och itrugad!!), det kommer folk och säger hej och klappar lite nu och då osv.

Fast hon tycker det är ruskigt tråkigt att vara inne, skulle behöva vara på Ultuna för underhållningens skull!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 907
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott... 2
Svar
20
· Visningar
7 749
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 354
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på... 2
Svar
29
· Visningar
7 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hur ska vi tänka? Häst/hundmöte -tillbud
  • Atletix
  • Chat GPT
Tillbaka