Står inte still vid borstning och hantering

Jagriderpåridskola

Trådstartare
Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är väldigt annorlunda. Hästen är inte så blyg. Jag kan ta hand om den ibland (man får göra det) eftersom hon fäller väldigt mycket just nu och det är inte så många som sköter henne. Jag har ridit i 3-4 år och har inte mycket erfarenhet av unghästar.

Så det som jag har funderat på är varför hon kan råka klämma till mej ibland. Jag vet inte och hon gör det med flit men om jag står och borstar henne kan hon gå åt sidan ganska mycket och då är det ju farligt för mig. Om jag går ur spiltan så rör hon på sej ännu mera och skrapar med hoven i marken och kollar på mej. Om jag frågar henne o röra på sej lyssnar hon. När jag går fram till hennes fålla så möter hon mej direkt och blir otålig. Någon som vet vad som kan orsaka beteendet? Är hon bara outbildad? Förlåt om jag var otydlig.
Tack i förhand!
 
Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är väldigt annorlunda. Hästen är inte så blyg. Jag kan ta hand om den ibland (man får göra det) eftersom hon fäller väldigt mycket just nu och det är inte så många som sköter henne. Jag har ridit i 3-4 år och har inte mycket erfarenhet av unghästar.

Så det som jag har funderat på är varför hon kan råka klämma till mej ibland. Jag vet inte och hon gör det med flit men om jag står och borstar henne kan hon gå åt sidan ganska mycket och då är det ju farligt för mig. Om jag går ur spiltan så rör hon på sej ännu mera och skrapar med hoven i marken och kollar på mej. Om jag frågar henne o röra på sej lyssnar hon. När jag går fram till hennes fålla så möter hon mej direkt och blir otålig. Någon som vet vad som kan orsaka beteendet? Är hon bara outbildad? Förlåt om jag var otydlig.
Tack i förhand!

Unghästar kan vara väldigt otåliga och rörliga :). Tänk på hur yviga människobarn kan vara! Dom har inte full koll på kroppen än.

Sen så är inte alla hästar bekväma med att stå i spilta, eller att hanteras av många olika människor. Skrapa med hoven är en uttryck för frustration/otålighet.

Vad menar du med fålla? Spiltan, eller hagen?
 
Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är väldigt annorlunda. Hästen är inte så blyg. Jag kan ta hand om den ibland (man får göra det) eftersom hon fäller väldigt mycket just nu och det är inte så många som sköter henne. Jag har ridit i 3-4 år och har inte mycket erfarenhet av unghästar.

Så det som jag har funderat på är varför hon kan råka klämma till mej ibland. Jag vet inte och hon gör det med flit men om jag står och borstar henne kan hon gå åt sidan ganska mycket och då är det ju farligt för mig. Om jag går ur spiltan så rör hon på sej ännu mera och skrapar med hoven i marken och kollar på mej. Om jag frågar henne o röra på sej lyssnar hon. När jag går fram till hennes fålla så möter hon mej direkt och blir otålig. Någon som vet vad som kan orsaka beteendet? Är hon bara outbildad? Förlåt om jag var otydlig.
Tack i förhand!
Hon är lite hanterad och otålig men hon verkar gilla dig. :)
Slå inte, men säg åt henne och flytta henne om hon trängs och beröm när hon står snällt efteråt.
 
Hon är lite hanterad och otålig men hon verkar gilla dig. :)
Slå inte, men säg åt henne och flytta henne om hon trängs och beröm när hon står snällt efteråt.
Tack så mycket! Naturligtvis slår jag inte henne, och om hon gör rätt ger jag alltid beröm! Tack så mycket för att du svarade!
 
Unghästar kan vara väldigt otåliga och rörliga :). Tänk på hur yviga människobarn kan vara! Dom har inte full koll på kroppen än.

Sen så är inte alla hästar bekväma med att stå i spilta, eller att hanteras av många olika människor. Skrapa med hoven är en uttryck för frustration/otålighet.

Vad menar du med fålla? Spiltan, eller hagen?
Tack för ditt svar! När jag sa fålla menade jag hagen. Hon är också väldigt rörlig i hagen. Hon kan ha någon som hälsar på då och då men hon blir inte omskött av så många. Dock kan det vara så som du säger, att hon inte gillar att många är med henne. Tack för ditt svar!
 
Tänker du dig att du ska köpa hästen?
Inte illa ment, men det låter som att du är på en nivå så att OM du ska köpa en häst, då ska du definitivt inte köpa en nyligen inriden och lätt ouppfostrad häst.

Hitta en snäll, äldre häst istället.
 
Tänker du dig att du ska köpa hästen?
Inte illa ment, men det låter som att du är på en nivå så att OM du ska köpa en häst, då ska du definitivt inte köpa en nyligen inriden och lätt ouppfostrad häst.

Hitta en snäll, äldre häst istället.
Nej, jag tänker inte köpa hästen. Men det är bra att du säger till! När jag sa att jag var intresserad i hästen menade jag att jag gillade den, men inte köpa.
Tack för ditt svar!
 
Nej, jag tänker inte köpa hästen. Men det är bra att du säger till! När jag sa att jag var intresserad i hästen menade jag att jag gillade den, men inte köpa.
Tack för ditt svar!
Jag tycker det är väldigt fint att du bryr dig, låter inte som så många andra gör det och den verkar glad när du kommer. :)
 
Unghästar kan vara väldigt otåliga och rörliga :).

Så olika det är mellan rid-och travhästar, här sade jag – om än väldigt mjukt – förebrående åt en häst jag skulle ut och köra att den minsann skulle sluta skrapa och att hon minsann "var gammal nog att veta bättre än att inte kunna stå på gången." Hon var två år. :D
 
Så olika det är mellan rid-och travhästar, här sade jag – om än väldigt mjukt – förebrående åt en häst jag skulle ut och köra att den minsann skulle sluta skrapa och att hon minsann "var gammal nog att veta bättre än att inte kunna stå på gången." Hon var två år. :D
Skillnaden är ju att travaren är hanterad och inkörd vid 2 år och här har du en knappt hanterad häst som är 6. Min SWB 1-åring kunde jag lasta själv men det säger inget om inriktning utan hantering. Hon kördes för övrigt in när hon var två och reds sedan in när hon var tre. Samtliga mina ridhästar har varit bättre hanterade och okomplicerade än många travare, förutom min första som var en kallblodstravare som innan fått mer spö/misshandel än vänliga ord innan jag började hantera henne.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en halvblodsvalack på 13 år som jag har haft i drygt tre år. Men känner att något med honom inte stämmer. Han har lite...
Svar
9
· Visningar
2 675
Senast: Noak
·
G
Träning Hej! Jag har precis köpt min första unghäst. Jag är väldigt hästvan och har ridit och utbildat många hästar men inte på denna nivån. Jag...
Svar
6
· Visningar
2 332
Senast: rare
·
H
Ridning Vill börja med att skriva att jag VET att det redan finns liknande trådar där folk skriver om deras rädsla för hästar och ridning av...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 332
Senast: help_me
·
Träning Har en häst som stått på ridskola större delen av sitt liv. I denna ridskolemiljö har det varit väldigt vanligt att eleverna ska hävda...
Svar
11
· Visningar
1 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp