Stärka bakbenen???

fannykarlsson

Trådstartare
Min häst har lite dålig bakbensaktivitet, inte så kvick i bakbenen och kommer inte under sig med bakbenen helt.
Vad har ni för tips för att stärka hans bakben och att han blir kvickare i bakbenen?
Är det någon som har erfarenhet av detta? Tips på bra övningar som stärker aktiviteten i bakbenen? :) Vad tycker ni jag ska göra? :)
Hur tränar jag upp detta på bästa sätt?

Sv: Stärka bakbenen???

Är du säker på att han är helt frisk? I så fall brukar allmänt lösgörande/stärkande arbete förbättra bakbensaktiviteten.

För att hästen ska komma in under sig med bakbenen så är det såklart a och o att hästen är lösgjord och jobbar i en korrekt form. För att få hästen kvickare så använder jag mig personligen av mycket övergångar och tempoväxlingar :)

Rid öppna, sluta, skänkelvikningar, serpentiner osv. Se hela tiden till att hästen måste flytta på bakbenen och korsa dom så den inte bara går och släpar dom :)

Klättring! Så får man lite variation från dressyrbanan. Vet inte hur bra det stämmer, men många säger att klättring i långsam trav eller snabb galopp stärker mest, samt att hästen går med huvudet lite högre än vanligt.

Klättring! Så får man lite variation från dressyrbanan. Vet inte hur bra det stämmer, men många säger att klättring i långsam trav eller snabb galopp stärker mest, samt att hästen går med huvudet lite högre än vanligt.

Jag har hört att långsam skritt, gärna med lite halter i backen, är det som stärker mest vid klättring.

:)

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 206
Senast: Piaff
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 118
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: Edla
·
Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka