V

vipplala_sessan

Någon som kan mycket om ögonsjukdomen Gråstarr när de gäller hästar? Jag ha en häst, född -93, han ha länge haft problem med sitt öga, de ha varit inflamerat och vi ha gett han massa ögonsalva som tatt bort inflamationen, nu ser ögat normalt ut, förrutom att om man kolla redigt noga så ser ögat grå-blått ut, man ser ingen pupill i det. Ä det starr? kan en häst leva med de? de andra ögat ser helt vanligt ut.han är ingen tävlingshäst utan en redig skogsmulle, kan ju tänka mig att han kan bli väldigt snubblig o så o att man kanske inte ska hoppa med han o sånt, men något annat man borde tänka på? Jag försöker prata med han mycket när jag håller på med honom, tänkte att de är bättre om han hör mig om han kanske inte se mig. Han ha inte direkt blivit räddare och så, han är världens lugnaste häst och de finns inte mycket som skrämmer han. Jag ha testat att vifta med handen framför de "konstiga" ögat o de kommer inte mycket reaktioner, han blinkar inte så mkt, om man jämför med det andra, friska ögat. Snälla hjäp mig någon? Jag kan inget om sånt här, har ingen erfarenhet.
 
Sv: Starr?

Kan inte heller mycket om det. Vet bara att min förra häst fick gråstarr och det såg ut som du beskrev det. Som en gråhinna och ingen pupill som direkt syntes. Vi gav han en salva som påstods hjälpa vilket den inte gjorde. Han vart delvis blind på ena ögat.
Det postivia var att det ej spred sig till det andra (vilket det fanns stor risk att det kunde göra).
Jag kunde i princip rida helt normalt med honom. Hoppade kanske inga meterhöga hinder men lite lagom lågt. Uteritter var inga problem.

Vet också ett annat fall där en häst blev helt blind på båga ögonen och då fanns det inget annat att göra än att avliva den.

Ledsen om jag skrämmer upp dig men jag tycker du ska kontakta vet. så fort som möjligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Blir så trött! Min ponny har hela livet haft problem med att hennes ögon svullnar och, hon kliar sig och får sår på hornhinnan på...
Svar
6
· Visningar
3 291
Senast: TantEster
·
N
Hästvård För drygt ett år sedan fick märren min ordentliga problem med ena ögat. Det svullnade och rann och hon hade svårt att öppna det ögat...
Svar
8
· Visningar
4 659
Senast: NataliTM
·
Hästvård Kort historik. Fick en knöl på ögonlocket som växte oroväckande fort. Klinik 1 tyckte avvakta, hemmavet skickade mig med expressfart...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 376
Senast: barajag...
·
D
Hästvård Har en valack på 17 år som jag haft i drygt 2 år, han har alltid haft en grå skugga i båda ögonen. Syns när det lyser ljus in i dem, då...
Svar
8
· Visningar
3 640
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp