starta "4-H"??

_Skifting_

Trådstartare
Hej. Jag och sambon bor på en gård med en hel del djur.
Jag älskar barn och älskar liv och rörelse på gården.
Så nu har vi lite tankar på att starta någon typ av 4-H rörelse här.
Djur som vi redan har:
4hästar, arab 17år (dräktig), halvblod 21år, shettis 20år och shettis 3år. Alla ston.
3 gotländska fårtackor.
1 minigris.
3 katter.

Har tänkt införskaffa några kaninen av olika ras, en del höns, och kanske några marsvin.

Det vi hade tänkt, var att barnen + föräldrar kan komma hit, vara delaktiga i djurvården och även bli skötare på valfritt djur för en nätt summa/mån.

Vi hade tänkt att man har djuret som sitt tex. 2dgr i veckan, då man hjälper till och lär sig att mocka till djuret, mata, byta vatten, motionera det osv. Allt som hör till djurhantering/vård.

Men vi känner att vi behöver lite hjälp med att bearbeta detta, hur man ska bygga upp det, vad man ska tänka på osv..

Vad är eran första tanke och hur funderar ni?? Finns det någon som har något liknande??
 
Sv: starta "4-H"??

Min första tanke var hur motionerar man fåren och katterna :D

Nej men det låter väl som en mysig idé. Men hur ska det gå till i praktiken - vilka "öppettider" har ni tänkt er, finns det någon hemma som har tid och lust att vara handledare varje dag? Det blir ju mycket jobb med att guida och fritidsleda och folk i allmänhet är nog inte så sugna på att betala några stora summor för att lära sig mocka till får?
 
Sv: starta "4-H"??

haha... läste mitt startinlägg prec, och kände oxå att det var lite knepigt skrivet... :D
hade tänkt en öppe tid på 13-19 4 vardagar/veckan och 10-16 på söndagar.

Nej, några större summor hade inte vi heller tänkt oss..
Typ 75-100kr i mån för att man är skötare på en kanin tex.
och 150-200kr i mån på en häst eller något i den stilen.
och att man då har 1-2dagar i veckan som man tar hand om "sitt" djur..
Jag är alltid hemma, då jag pluggar hemmifrån och har valt att inte ha min son på dagis några längre stunder då jag inte trivs med hur barnen som är där mycket blir efter en tids dagisvistelse...
Gammalmodig, ja kanske... :p
Tänkte att man sammanföra lite kaninhoppningar, finast djurtårta mm, så ungarna tycker det är lite kul och har en del att se fram emot...

Men detta är ju bara difusa tankar och planer än så länge..

Några fler funderingar??
 
Sv: starta "4-H"??

Otroligt ambitöst och driftigt tycker jag, sådant gillas mkt. Tänk alla barn som aldrig får chansen att lära sig att umgås med djur av den ena eller andra anledningen, detta vore ju en otrolig möjlighet. En eloge också för att ni inte har stora "vinstdrivningsambitioner" med i idén :bow:

En tanke som slår mig dock, ngt som kan var otroligt snårigt och trist att komma dragandes med, men ack så viktigt:

Försäkringar!

Kolla upp hur det fungerar med den biten. Vad gör ni om ett barn skadas på gården?


Lycka till!
 
Sv: starta "4-H"??

Otroligt ambitöst och driftigt tycker jag, sådant gillas mkt. Tänk alla barn som aldrig får chansen att lära sig att umgås med djur av den ena eller andra anledningen, detta vore ju en otrolig möjlighet. En eloge också för att ni inte har stora "vinstdrivningsambitioner" med i idén :bow:

En tanke som slår mig dock, ngt som kan var otroligt snårigt och trist att komma dragandes med, men ack så viktigt:

Försäkringar!

Kolla upp hur det fungerar med den biten. Vad gör ni om ett barn skadas på gården?


Lycka till!

Tack så mycket!! :bow:
Jag tänker lika dant som dig, vill att barn och ungdommar ska kunna komma hemmifrån lite, umgås med djur och känna sig delaktiga, värdefulla och nyttosamma...
Nej, att det ska vara någon vinst i detta är inget som ligger i planerna.. :p
Tycker mer att då vi redan har en massa djur och vi endå kommer skaffa dessa kaniner mm, så kunde man kanske göra lite nytta med dom oxå.. Växtre ju i princip själv upp på en 4-H gård.. minns gemenskapen och "min" älskade Madame Blue (Angora kaninen jag var skötare på)... :D
vill bara ge barnen samma möjlighet.. Viss, jag tror inte detta kommer bli lika framgångsrikt, då jag bor mellan två mindre byar, dock med mycket barn.. Men men, djuren har jag ju endå...

Till Ovan: Tack för länken!! Ska kollas nogrannt!!
 
Sv: starta "4-H"??

Oj vilken underbar idé du har! GO FOR IT! :) :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 202
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 791
Senast: shia
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 117
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Vi går i planer att utöka familjen med en ponny till sommaren till barnen som är ca (95cm, 15 kilo) och (128cm, 25kilo). (I...
2
Svar
27
· Visningar
3 184
Senast: Lyrisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp