Starta avdelning B?

S

SanchoPancho

Hur länge får hästen starta i avdelning b? När får den/måste den gå över till avdelning a?
 
Sv: Starta avdelning B?

som 4 och 5-åring måste man rida avd B
som 6-åring får man rida avd A om man vill förutsatt att man gjort två felfria avd B-rundor i samma klass el högre än den klass man vill starta avd A i
när hästen är 7 och äldre får man endast rida avd A
 
Sv: Starta avdelning B?

Japp, tant agda har rätt. Man måste starta avdelning a efter 7 års ålder, vid 6 år får man göra det om man är kvalificerad. Har själv ungponny :)
 
Sv: Starta avdelning B?

vid 7 år måste man starta avd A och vid 6 år får man om man vill, men man kan också starta avd B hela det året(hästen är 6 år) även om man har ridit felfria rundor. Så man blir aldrig uppklassad ur avd B i hoppning som man kan bli i dressyr.
 
Sv: Starta avdelning B?

man får asså aldrig starta avd. A om man har en femåring??? :confused: även om man har hoppat flera felfria omg? :mad: aja får la vänta ett år då :p manhar ju inte brottom precis i den åldern:)
 
Sv: Starta avdelning B?

*Knapplån*

Weei jag får starta avd B :) Slipper tänka på att min pojke e efter i utbildningen, har hela tiden tänkt på att vi kommer göra bort oss bland alla vuxenhästar!
Rätta mig om jag har fel, jag får väl starta avd B, han är född -99, blev alltså 6 år denna sommar..
 
Sv: Starta avdelning B?

nej, som femåring får man inte starta avd A. Som 6 åring behöver dessutom hästen göra om sina nollor enligt TR. (det spelar tydligen ingen roll om man ridit massor med felfria ritter somn femåring. Men jag hoppas de ändrar det för det är en väldigt konstig regel).

Etoile: Ja han får starta avd B fortfarande. Men måste efter årskiftet nu starta avd A.
 
Sv: Starta avdelning B?

har aldrig riktigt satt mig in i det där med unghästar/ponnier i tävling. :bow: så tack för svar för nu klarna det:)
ja det va en väldigt dålig regel:( det tar ju tävlingar till att göra dom nollerna igen o det e ju trist... :crazy:
 
Sv: Starta avdelning B?

är det exakt samma för ungponny som för hästarna? :confused:
 
Sv: Starta avdelning B?

läser man TR exakt som det står, så ska ungponnyer inte behöva göra nollorna de året dom är 6 år, vilket då unghästarna behöver. Annars är det samma regler tills man kommer upp i 130-140/MSVB-MSVA där det skiljer sig lite.
 
Sv: Starta avdelning B?

peppie skrev:
är det exakt samma för ungponny som för hästarna? :confused:

Nej här väljer distrikten att tolka det olika. På ungponnyer står inte utskrivet exakt likadant om 2 starter det året ponnyn fyller 6 så i vissa disktrikt så är det fritt fram att starta avd A direkt året de fyller 6 om de gått felfria rundor som 5-åringar.

I Skåne får man också starta ALLA ponnyer i avd B om man vill. (omarrangören och ÖD tillåter det vilket de blivit rekommenderade av distriktet att göra).
 
Sv: Starta avdelning B?

Idasagare skrev:
Nej här väljer distrikten att tolka det olika. På ungponnyer står inte utskrivet exakt likadant om 2 starter det året ponnyn fyller 6 så i vissa disktrikt så är det fritt fram att starta avd A direkt året de fyller 6 om de gått felfria rundor som 5-åringar.

I Skåne får man också starta ALLA ponnyer i avd B om man vill. (omarrangören och ÖD tillåter det vilket de blivit rekommenderade av distriktet att göra).

Inser att jag skrev lite luddigt, men jag menar som du skrev om nollor vid 6 år. (Man måste ha gjort 2 felfria rundor i samma eller högre klass innan man får starta, men har man gjort det som femåring behöver man inte göra om det på sexåringar när det gäller ponny.)

Nya regler(sen förra året tror jag det var) i TR ger tillåtelse för alla uppklassade ponnyer att ridas i avd B så det är inte bara i Skåne det är så. Som jag har fattat det så får man även om ponnyn inte är uppklassad starta i avd B med överårig ryttare (för typ tillridning). Men jag kan ha fattat det fel också.. Hur som helst är det inte så på stor häst eftersom de inte har uppklassning och därför får endast unghästarna starta i avd B.

Ett tillägg: det spelar ju ingen roll om man har en häst som är sen i utveckligen, man gör inte bort sig. Vill du bara rida en lugn och fin grund så får man ju göra det även i avd A, dock kostar det ju lite mer än avd B, men det är ju inget krav att rida för vinst om man inte vill de.
 
Sv: Starta avdelning B?

starcraft skrev:
Nya regler(sen förra året tror jag det var) i TR ger tillåtelse för alla uppklassade ponnyer att ridas i avd B så det är inte bara i Skåne det är så. Som jag har fattat det så får man även om ponnyn inte är uppklassad starta i avd B med överårig ryttare (för typ tillridning). Men jag kan ha fattat det fel också.. Hur som helst är det inte så på stor häst eftersom de inte har uppklassning och därför får endast unghästarna starta i avd B.

Ett tillägg: det spelar ju ingen roll om man har en häst som är sen i utveckligen, man gör inte bort sig. Vill du bara rida en lugn och fin grund så får man ju göra det även i avd A, dock kostar det ju lite mer än avd B, men det är ju inget krav att rida för vinst om man inte vill de.

Smålands distrikt accepterar inte övriga i avd B. Iallafall inte i våras trots många telesamtal med både förbund och distrikt. TR är lika luddigt som vanligt :angel:
(Alltså olika tolkningar på TR av distrikten både vad gäller ungponnystarter och avd B)

Jag ser en annan fördel med avd B. Har jag en ung tjej som precis börjat tävla så kan hon få en lugn, fin runda och ROSETT som (ofta) är viktiga för de "nya". De blir billigare också :angel: Blir lite som Clear Round.
Avgiften tycker jag är anledning nog att välja avd B om man inte är ute efter vinst/placering.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Starta avdelning B?

Ett sto som är född -99 och har fått föl, räknas den iaf som 7-åring nästa år eller ligger den fortfarande ett år "efter" och får starta avd B?
 
Sv: Starta avdelning B?

nope den är 7-åring nästa år, det är bara i årgångschampionaten de räknas som ett år yngre.....
(i TR står inget om undantag).
 
Sv: Starta avdelning B?

ok, tack så mycket. Räknas hon som 7 från årsskiftet eller från födelsedatumet?
 
Sv: Starta avdelning B?

Ia* skrev:
Ett sto som är född -99 och har fått föl, räknas den iaf som 7-åring nästa år eller ligger den fortfarande ett år "efter" och får starta avd B?

Jo, nytt för i år är att även 7-åriga fölston skall genomföra sina kval i avd B så i alla fall när det gäller kvalrundor till championaten så får 7 åring starta avd B vet dock inte om man även får rida i lägre klasser i avd B eller endast på kvalhöjden.
 

Liknande trådar

Hoppning Det kan vara jag som fattar ovanligt trögt :-) Men hur och på vilka tävlingar kan man kvala till detta? Det gäller en d-ponny och...
Svar
1
· Visningar
931
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
737
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
916
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp