Starta inackorderingsstall

A

Annab79

Om man har en jordbruksfastighet och har ett inackorderingstall, hur mycket får man då tjäna innan man ska betala sociala avgifter och sånt?
Vart redovisar jag min inkomst? På deklartionen?

Om jag tjänar 50.000:-, men köper spån,mat och sånt för 25.000:-
Dvs 25.000:- rena pengar kvar. Får jag då investera det på tex paddock utan att betala skatt? Eller hur fungerar det?
Alla säger att det är en stor fördel att ha jordbruksfastighet så du kan lägga hela vinsten på jordbruket utan att betala massor med skatt.
Är det så? Eller har jag missuppfattat?
Hjälp mig förstå!

Sv: Starta inackorderingsstall

När du driver företag så skattar du självklart på vinst, företagets kostnader ska ju dras bort från inkomsterna innan - dvs dina 50 000 minskar med de 25 000 som du har köpt varor till företaget för ocg det som blir beskattningsbart är då resterande 25 000. Detta gäller ju när du köper typ förbrukningsmateriel som tex hö.

Om du investerar pengar i företaget så ska ju dessa också dras av, dock är det ju med avskrivning dvs att du beroende på vad du köper drar av 1/5 - 1/20 av kostnaderna varje år under avskrivningstiden.

Köper du en traktor för 100 000 + moms så drar du ju då av 20 000 per år under 5 år för denna, momsen redovisar du direkt antingen årsvis eller månadsvis beroende på omsättningen och du får då antingen betala in eller få tillbaka beroende på resultat (du måste ju då lägga på 25% moms på stallhyran).

25% är alltid moms? Så 25% går bort direkt? Så har jag en stallplats som jag tar 2000:- inkl moms för. Då har jag 1500:- kvar. Förbrukningsvaror för hästen är 700:- Då har jag 800:- kvar. Då ska jag skatta för min vinst på 800:-
Hur mycket är skatten på? Beror det på kommun eller? Så är skatten 35%, alltså 280:- Får jag över 520:- Är det då mina pengar? Eller företagets? Kan jag ta de som lön eller vad jobbar man för?
Kan förstå att stallplatser kostar pengar!

När ngt är inklusive moms kan du ta priset * 0,8 för att få ut pris ex moms.

2000 * 0.8 = 1600 kr ex moms (1600*1.25=2.000 kr)
Är förbrukningsvarorna ex eller ink moms? Du kan fortsätta dra av underhåll på gården osv.

Får jag över 520:- Är det då mina pengar? Eller företagets? Kan jag ta de som lön eller vad jobbar man för?
Kan förstå att stallplatser kostar pengar!
Har du ett företag så är det företagets pengar. Vill du ta ut skatt får du betala sociala avgifter och vanlig inkomstskatt på det.

Räkna med att du får ut sa 275:- av 520:- ifall du tar ut det som lön. Däremot får du ju ta göra en aktieutdelning upp till 120.000:-/året om du har ett aktiebolag, men jag antar att jordbruksfastigheten du har inte är ett aktiebolag.

Bäst är att investera in pengarna i fastigheten och således använda upp din lön på sånt. Tex alla elräkningar tas ju av fastigheten, bränsle och bilar, etc.

Mitt råd är att du skaffar dig en revisor som har erfarenhet av jordbruksfastigheter som hjälper dig.

Har du ett företag så är det företagets pengar. Vill du ta ut skatt får du betala sociala avgifter och vanlig inkomstskatt på det.

Vill du ta ut LÖN gäller sociala avgifter och inkomstskatt. Lite annorlunda när det gäller enskild firma, men i princip är ju tanken att egna uttag/lön ska generera mer skatt till stadsfinanserna.

Förlåt om jag är lite dum :-)
Men momsen, för jag över de till något konto? Eller hur fungerar det?
varje månad eller en gång per år?
Men om jag lägger ner 100.000:- på tex en paddock och har fått in 100.000:- i intäckter. Alltså rena pengar.
Får man då kvitta dom? Eftersom jag lägger hela summan på jordbruket?
Hur mycket av mina 100.000:- går annars till skatt och sånt? Mer?

Momsen betalas till SKV med de mellanrum som de bestämmer.

Investeringar avskrivs i den takt de anses leva, t ex 5 år. Då får du alltså inte ta hela kostnaden det året du investerar, utan det slås ut på t ex fem år (som alltså är avskrivningstiden).

Du kan altså dra av direkt för mindre summor och underhåll som du köper in i företaget. Tex färg för stall och ekonomibyggnader, staket osv. Sedan när du redovisar året betalar du skatt för vinsten. Egna uttag är inte avdragsgilla så har du tagit ut tex 5000 kr för eget bruk får du inte dra av dem i resultatredovisningen...Titta på en blankett för enskild firma + ta ut en broschyr där står det punktvis hur du ska göra...Du kommer nog inte ifrån att informera dig litet mer ....

Om du ska starta inackorderingsstall, glöm inte tillstånds-delen! Prata med jordbruksverket och länsstyrelsen. Har man häst-företag, kräver det en del procedurer med avtal om gödselhantering (om du nu inte har tillräcklig areal för att själv hantera gödseln) och liknande.

Man ska redovisa från första kronan, du får inte tjäna något innan du börjar redovisa. Å andra sidan har du möjlighet till förlustavdrag också.

Ett hett tips är att diskutera med Skatteverket först, de kan svara på dina frågor. Du kan ju berätta för dem att du överväger att starta en sådan verksamhet, och ta reda på detaljerna och därefter bedöma om det är lönt mödan.

Lycka till!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har en hemsida som jag tjänar pengar på och fram till nu har jag varit egenanställd, d.v.s. ett mellanting mellan anställning och...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka