startar jag datorn på natten går en propp

farmor

Trådstartare
Hej, farmor 71 är rätt hemma på datorer? åtminstone för mina behov. Men farmor är ju lite äldre, har ibland svårt att sova på nätterna, ingen idé att ligga i sängen och vrida sig, går då upp och tänker kolla lite på datorn en stund, har en nattlampa som lyser på nätterna i samma rum som datorn, sätter på datorn, proppen går. Slår nästan aldrig fel. Fixar proppen, sen OK.
Detta händer aldrig dagtid, har en hp från 2011, funkar perfekt annars.
Varför blir det så?

Sv: startar jag datorn på natten går en propp

Har du några andra saker som bara är igång på natten? Kanske något för värmen som inte behövs på dagen när det är varmt?

Hej, nej, inga apparater på på natten. Bor på en gård på landet med en lite lättretlig strömkrets kanske, vad vet jag. Proppen går, jag vickar den uppåt, sen funkar det. Tyvärr sitter proppskåpet i en annan persons sovrum, vederbörande brukar dock inte vakna, har en liten mini ficklampa att orientera mig med. Bra ibland med döva och djupt sovande personer.

Vad händer om nattlampan är släckt? Det blir ju en rätt hög ström just när man sätter igång en dator, om då proppen är lite känslig och det ligger precis på gränsen när lampan är släckt, så kanske den kommer över gränsen. Och sedan när du sätter igång datorn igen, så finns det lite laddning kvar i kondensatorer och så, som gör att strömrusningen inte blir riktigt lika stor. Kanske.

Kopplade ur nattlampan 04.45 i morse, slog på datorn, proppen gick. Är det någon slags elsparkampanj nattetid, förresten hände det igår e.m.! också. Det händer kanske 4-5 ggr/månad.

det är en automatsäkring om jag tolkar saken rätt? det låter sannerligen som en defekt säkring, byt den (dvs koppla ur den och koppla i en ny i centralen).

Hej, det låter som ett bra tips.

Då får jag ta hit en elektriker. Det här är en "låda" i väggen med en panel med massa knappar på rad. När en propp gått har den här knappen fällt ner sitt läge, jag trycker då ner lite, fäller upp den o så funkar allt igen.

Central, proppar, säkringar är grekiska för mig, en "hobbyelektriker", the man who knows everything finns i huset, törs jag väl inte sätta på uppdraget?
Eller kan du förklara? Låtsas då att jag är 7 år. Jag är inte dum i huvet, det är bara det att elektricitet är inte min grej, en sån där vanlig propp kan jag dock byta, en sån rund med en liten plutt som ramlat av.

Oj, ännu värre det var ju en säkring vi snackar om, huh!

Centralen är "lådan i väggen", säkring och propp är i vardagligt tal samma sak. Och den typen av säkring du har kallas automatsäkring.

Är det en säkring som löser ut? Fungerar belysning, kyl etc i andra rum? Om allt slocknar är det jordfelsbrytaren som löser ut. Jorfelsbrytaren är ett personskydd som ska förhindra att personer kan få ström igenom sig. Löser jordfelsbrytaren ut har du ett fel på din dator som gör att strömmen inte går tillbaka till centralen, alltså måste någon kika på datorn. Är det en laptop eller en stationär dator? Är uttaget jordat?

Är det en säkring som löser ut? Fungerar belysning, kyl etc i andra rum? Om allt slocknar är det jordfelsbrytaren som löser ut. Jorfelsbrytaren är ett personskydd som ska förhindra att personer kan få ström igenom sig. Löser jordfelsbrytaren ut har du ett fel på din dator som gör att strömmen inte går tillbaka till centralen, alltså måste någon kika på datorn. Är det en laptop eller en stationär dator? Är uttaget jordat?

Jag tror att du har rätt.

Vi bor på landet och här går strömmen titt som tätt när det stormar etc.etc. och varje gång som strömmen kommer på igen går fläkten i duschrummet, som ligger vägg i vägg med datorrummet, igång. Då vet man att man har ström igen. Den strömmen täcker även köket och kökets apparater.

Nu har jag tänkt att jag skulle kolla detta men nu har datorn funkat, nattetid såväl som dagtid utan problem sedan jag sist skrev. Det enda jag gjort (är ett fruntimmer!) är att långsamt smeka ner kontakten istället för att bryskt vända ner den!?

Att tekniska apparater har en själ, det märker man ju på gamla gamla bilar som inte vill bli behandlade hur som helst men jag är nog ändå inte riktigt övertygad agnostiker som jag är (ett alternativt förhållningssätt som ligger nära skepticismen, att tvivla på allt utom det absolut säkra).
Det är en stationär dator, är uttaget jordat? Hmm, får väl tro det. Vet inte ens om vi har en jordfelsbrytare?

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare... 2
Svar
20
· Visningar
4 666
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III