Startboxproblem

Seabaz

Trådstartare
Hur tränar man startboxar med hästar för första gången generellt?

Om något går snett och hästen blir panikslagen, hur tränar ni på detta? Vi har en häst i stallet som har (haft) svåra startbox problem, får panik nu när hon känner sig trängd i vilken miljö somhelst...

Jag vill försöka förstå vad hon kan ha varit med om.. :(

Sv: Startboxproblem

Mat brukar vara svaret på det mesta:d Man tar med lite ätbart eller river lite gräs och sen börjar man med breda atrapper av trä där inget tar emot innan man går vidare till dom riktiga, smalare metallvarianterna.

Jag antar att du ville höra hur hemskt det är men i normala fall försöker man verkligen ta det så lungt och försiktigt som möjligt och för det mesta blir det inga problem. Det är ingen som vill ha hästar som inte står bra i startboxarna.:cool:

Min gamling, Sune, gillar inte startboxarna nu men som bebis tyckte han dom var helt OK - mat! Nu tycker han dom är i vägen när han vill ut och rejsa och han står och vrider och vänder sig innan starten går. Det är ganska vanligt att hästar inte tycker startboxarna är så där jättekul, det är inte lätt att stå still när adrenalinet pumpar.

Om dom blir rädda på riktigt kan det bero på att någon häst i boxen bredvid fått ett spel och lagt sig ner eller på annat sätt fått boxarna i gungning. Då blir det otäckt och skramligt.

Det finns också hästar som har klaustrofobi från början och inte klarar av att stå instängda på en sån liten yta och dom brukar aldrig komma till start.:devil: Det går åt en massa energi och det är livsfarligt både för häst och ryttare så det verkar enklare att lägga det jobbet på hästar som inte bryr sig så mycket.

Det finns en massa Monty Roberts-inspirerade metoder för att få dom att komma över det, ibland funkar det, ibland inte. Men det är mest om dom är dumma/rädda för att något har hänt, inte om dom har medfödd klaustrofobi. Har dom det mår dom nog bättre någon annan stans.:angel:

Läste om mitt svar och det var ganska svamligt men kontentan ska vara att:

A: Något har hänt och hästen har blivit rädd.

B: Hästen har medfödd klaustrofobi och har alltid haft svårt för att bli instängd.

Det vanliga sättet att komma över problem är mat och övning. Fram och tillbaka, fram och tillbaka.

Jag tror säkert att hästen du känner tycker det är jätteskönt att slippa startboxar och annat äckligt. Låt henne bara vara i fred och få hennes förtroende så blir allt bra. Om hon inte gillar att hamna i trånga situationer - undvik dom!!:idea:

Jag tycker att Camilla har gett dej jättebra svar!

Jag tror med den lilla erf jag har att det oftast inte är startboxarna i sej som orsakat så kraftiga problem utan att det är en klaustrofobisk häst från början.

Sen kan okänslig startboxträning, eller startboxträning öht, ha förvärrat, tyvärr, alla är inte så jätteförsiktiga som Camilla beskriver, det finns tyvärr mer hårdhänt hantering också, med mindre tolerans. Har den stora problem eller man misstänker att den kommer att ha det, då kan man ta en annan metod, men det finns också inställningen att "det ärväl bara att.....":devil: Precis som det finns en massa olika sätt som folk lasttränar hästar osv. Galoppens människor är ju olika precis som alla andra hästmänniskor...Men generellt tror jag de flesta tar det väldigt lugnt och vill ha en häst som fungerar i startboxarna, ingen vill ha problem där.

Men ofta är det där klaustrofobiska något som finns och jag tror det är genetiskt till viss del, det finns hästar som inte ens kommer till start pga detta. De kräver extra noggrannn lastträniing för att kunna åka vanliga transporter osv.

Dessutom är ju fullblod överlag känsligare än många andra raser och alltför okänslg hantering, med häftiga rörelser, hårdhänthet, osv, uppbindning så att de kan spänna fast, och tvingas rycka sej loss:crazy: mm mm kan orsaka ett paniskt beteende hos en häst som är känslig, reagerar snabbt och kanske är lite osäker av sej. Det skulle inte hända i ett annat stall med annan hantering.

Menar nu absolut inte att det är så i ert fall, utan att det också förekommer, och då skylller man på att hästen är galopphäst och nervvrak från galoppbanan:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ha, ha! Både hästar och människor kan ha problem med startboxarna!;)

För visst är det så som Flashlight skriver, inte alla tränar sina hästar vettigt i startboxarna, det finns alltid idioter men dom brukar inte bli så gamla i sporten. Om man har ett stall fullt av startboxvägrare blir det inte mycket pengar över till mat!!:angel:

Sen finns det vissa hingstar som lämnar hästar med problem i boxarna. Informant är det perfekta exemplet. Han var själv dum och väldigt många av hans avkommor hade ärvt det.:eek:

Varför antar du att jag vill höra hur hemskt det är?

Hästen har inte varit i kontakt med startboxar på över året. Ej heller hästtransport.
Hästen såldes pga bla startboxproblem...

Det jag menar är, om något går fel när man övar startboxar i början, vad brukar det oftast vara. Om det går att svara på.

Nu vet jag ju inte vad som är hönan eller ägget, startboxen eller transporten.

Om den han problem både i starboxarna och i transporten skulle jag tippa att det är fråga om en häst med medfödd klaustrofobi och inte nödvändigtvis något som hänt.

Min hingst var med om en transportolycka som tvååring och har sedan dess varit besvärlig att transportera, inte att lasta men han lägger sig ner om han står trångt osv.

Olyvckan hände innan han var befäst i starboxträningen och vi var lite oroliga att det skulle påverka men han har alltid gjort skillnad på starbox, trailer och andra trånga utrymmen (tex undersökningsspilta hos vet).

Min erfarenhet av startboxproblem (ganska stor) är att om det HÄNT något i träningen som gör att hästen blir rädd så går det oftast att träna bort. Är hästen däremot klaustrofobisk och rädd från början så är det inte omöjligt men nästan. Ofta kan man få dessa hästar att funka prickfritt på träning men när tävlingsstressen sätter in så är det kört.....

Förlåt om jag överreagerade men det lät som om du antog att hon, och alla andra fullblodsbebisar, varit med om något hemskt när de började träna boxar.:o

Men, det är som jag och flera andra skrivit, omöjligt att svara på. I normala fall går allt lugnt till men olyckor händer.

En idé kan vara att fråga tränaren som hade henne så kanske h*n kan berätta något. Det är, som sagt var, mycket möjligt att inget speciellt har hänt, hon kanske är en av de klaustrofobiska och då är det bara att försöka jobba runt det. Annars brukar det mesta gå över med utnötningsmetoden och godis.:d

Lycka till!:)

Min (betydligt mindre) erf säger samma sak.

Håller med om träning och tävling också, jag känner tex en som nog aldrig kommer att fungera i en startbox på tävling tyvärr, det har hittills varit enorma problem med skador som följd (som kunde varit betydligt värre):eek:

På träning går det numera ganska bra vad jag förstår.
Klaustrofobisk i kombination med en ganska osäker och lättstressad personlighet är - inte bra:cool:

En ganska trygg häst utan de här tendenserna klarar enstaka "missöden" när det gäller startboxar, transporter och annat som de utsätts för, de kommer över det.

Vad är det för stam? Bara nyfiken. Jag har en känsla av att vissa gener för med sej anlag för klaustrofobi, precis som även Camilla bla skrev.

Jag vet en häst som var livrädd för startboxar hon fick dispans att backa in i startboxen !
Vet faktiskt inte vad som hänt henne

Hej fån Hambo

Ibland tittar jag in bakom startboxarna. Jag har sett hästar, som rids rakt in. Hästar, som träcks rakt in. Hästar, som vill ha ett vänligt ord med på vägen. Hästar, som får lyftas in. Hästar, som får backas in .... fast en av dessa har gått in framlänges dom två senaste gångarna. Startbox-problem behöver inte att vara permanenta.

Den här hästen går inte in i spolspiltan här hemma men det går jättebra att backa in henne....

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 099
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Jag behöver tips! Vi har tre katter, 2 småtjocka honkatter och en tunn hankatt. Honkatterna får sin mat fördelad på måltider medans...
Svar
7
· Visningar
471
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur