Sv: Startboxproblem
Jag tycker att Camilla har gett dej jättebra svar!
Jag tror med den lilla erf jag har att det oftast inte är startboxarna i sej som orsakat så kraftiga problem utan att det är en klaustrofobisk häst från början.
Sen kan okänslig startboxträning, eller startboxträning öht, ha förvärrat, tyvärr, alla är inte så jätteförsiktiga som Camilla beskriver, det finns tyvärr mer hårdhänt hantering också, med mindre tolerans. Har den stora problem eller man misstänker att den kommer att ha det, då kan man ta en annan metod, men det finns också inställningen att "det ärväl bara att....."

Precis som det finns en massa olika sätt som folk lasttränar hästar osv. Galoppens människor är ju olika precis som alla andra hästmänniskor...Men generellt tror jag de flesta tar det väldigt lugnt och vill ha en häst som fungerar i startboxarna, ingen vill ha problem där.
Men ofta är det där klaustrofobiska något som finns och jag tror det är genetiskt till viss del, det finns hästar som inte ens kommer till start pga detta. De kräver extra noggrannn lastträniing för att kunna åka vanliga transporter osv.
Dessutom är ju fullblod överlag känsligare än många andra raser och alltför okänslg hantering, med häftiga rörelser, hårdhänthet, osv, uppbindning så att de kan spänna fast, och tvingas rycka sej loss

mm mm kan orsaka ett paniskt beteende hos en häst som är känslig, reagerar snabbt och kanske är lite osäker av sej. Det skulle inte hända i ett annat stall med annan hantering.
Menar nu absolut inte att det är så i ert fall, utan att det också förekommer, och då skylller man på att hästen är galopphäst och nervvrak från galoppbanan