Startrekk Espaniola

vilse

Trådstartare
Det har varit bestämt ett tag att jag skall köpa en sådan så fort jag får pengar (läs; så fort jag får jobb). Men ett stort problem, vilken färg köper man?! Finns massvis med färger, och alla är nästan lika snygga :D

Hjälp? :D

Lite tips:
Svart: känns lite trist när det finns så många olika snygga...
En ljus variant, vet inte vad färgen heter.
samma
brun
ett collage emd olika färger

Hästen den skall vara till har svart vinterpäls, brun/ljusbrun sommarpäls och är lite brungråaktig när hon är klippt :D

Sv: Startrekk Espaniola

En brun med rödbrun sits eller en rödbrun med ljus sits hade jag nog valt. För visst är de läckra och visst finns det många snygga fäger!

*puttar*

NI som har denna sadeln kan väl lägga in en bild med! :D

Jag hade nog valt den bruna med brun moccasits!!:) Eller den lite mörkare med cremesitsen!!:love: Frågan är väl hur pass ljus den håller sig i längden?

Har man pad under en sån sadel förresten?

Min har du ju sett på nära håll men :p

PICT0030.jpg

Sadeln i rödbrunt läder och sitsen i cognacs-läder.

Jo, och din är jäkligt snygg. Dock undrar jag hur länge sitsen kommer hålla sig så ljus? Risken att den "missfärgas" är väl ganska stor?
Har sitsen mörknat mycket när du smörjer?

Julle
Vill inte ha mockasits, så kommer beställa med läder där med :p gillar inte mocka :p

knapplån

Jag är också rätt så fundersam ang hur snyggt det ljusa kommer att vara om ett tag. Även om man det inte syns kanske när man sitter iden så skulle inte jag vilja ha någon missfärgning eller liknande...
Vissa prestigesadlar har ju nån slags vit på bakvavet och det är ju verkligen inte snygg efter nåt år! *urk*

Så nää, jag hade valt något mer "hållbart" till sitsen.

Eftersom det inte är mocka tror jag det håller bra i min sadel, men vi får se. Det är inte natur-färgat utan är "galvat" och mörknar därför inte när jag smörjer.

Jag har naturfärgad med brun mocca sits. Har en Svartbrun häst åt det röda hållet. (den ljusa du har på bild) Iognerera min fula färgmatchning på shabraket ;)

Men Naturfärgat åldras & mörknar. Men blir snyggare med tiden.

Bild013.jpg

När den ligger på min numera avlidna skimmel

Bild004.jpg

Den färgen gillade jag! :) Du vill inte ta en närmare bild så det inte blir lika suddigt? :angel: (måste kolla in i minsta datalj så det matchar ju ;))

Men jag gillar psychogrrl:s med... Kan man blanda de två tror ni? En sida i varje? :D

Hur är mockasits? Jag är väldigt inne på att ta med lädersits då jag haft en sadel innan med lite mocka på. Och det var varken snyggt, eller bra att rida med tyckte jag. (mockan var dock inte i sitsen på den sadeln)

Jag valde att ta läder i sitsen då jag inbillar mig att det håller längre, både färg och form. De Bent-sadlar jag sett med mocka i sitsen har varit ganska fula efter ett par år.

Jag skall ta en närmare bild imorgon eftermiddag när jag hinner.

Mockasits är ganska bekvämt & varmt när det är kallt ute. Man fryser inte om rumpan. :love:
Men ha helskodda ridbyxor med mocka sits hindrar en väldigt mycket om man dressyr rider eftersom den hindrar en från att "glida" runt lite i sadeln så som en lädersits tillåter en att göra. Man måste lyfta lite på rumpan för att kunna ändra lite på sitsen. Men man sitter väldigt säkert i sadeln. :love:
Jag hade nog valt läder dels för rengörningens skull.

Ursäkta en helt orelevant fråga - men är det ingen av era hästar som reagerar på att sadelgjordstropparna ger tryck över en så pass liten, koncentrerad yta? Har jag alltid tänkt på när jag ser espaniolan sadlad som de flesta sadlar med den. Själv hade jag valt en betydligt längre gjord för att slippa punkttrycket från de tunna remmarna.

Inte min pålle. Drar ifs inte åt gjorden så hårt heller så jag kan hoppa upp från backen ens. I värsta fall kan det klonka från spännena när den hänger lös under:crazy:
/T

Det var då en snäll hästägare :) En jag sett sadla med espanoilan IRL drog åt för kung och fosterland, utan att ens reflektera över att det kanske är obehagligt för hästen - hästen började självklart sura (kanske inte så konstigt.) Efter att precis ha läst tråden om om "sadeltvång" känns det som ett flummigt ord - alla hästar kan säkerligen få obehag av sadel eller sadelgjord om man drar åt på ett visst sätt - ibland spelar nog sadel och gjordkombination mindre roll än själva attityden till hästen när man spänner.

Jag spänner oftast inte gjorden särskilt hårt, det beror på vad jag ska göra (dressyr på bana väldigt löst, uteritt i alla gångarter lite hårdare). Han har aldrig visat obehag av den.

/Karin, som första gången hon red med sadel på hästen red utan sadelgjord

Berätta! :D

Spirit
Just det att man sitter så fast gillar inte jag :crazy: Jag rider numera alltid u ett par lösa bomullsbyxor, så jag är van vid att kunna åka runt i sadeln om jag vill :D
Nä, lädersits är jag 99% säker på att det blir! :p

Liknande trådar

Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 366
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 723
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 958
Senast: AraSlei
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 623
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka