Bukefalos 28 år!

Stationen har utan lov bytt hingst...

Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Det var herrans mycket hysch-hysch häromkring allafall!! Liksom titta i taket, byta samtalsämne och sådant! Väldigt svårt att få någon att uttala sig om misstaget. :p
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Det har varit stor artikel om det i Ridsport och historien ledde till att det infördes att alla SWB-föl födda från 2006 dna-kollas innan de registreras. Kallas i folkmun för Stonefire-skandalen:)
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Lite festligt i sammanhanget är att mamman till Stonefire har tre föl till födda efter Stonefire - alla med gångartspappor.
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Det har varit stor artikel om det i Ridsport och historien ledde till att det infördes att alla SWB-föl födda från 2006 dna-kollas innan de registreras. Kallas i folkmun för Stonefire-skandalen:)

Stonfire-skandalen, passande namn! :D
Men det medförde ju i allafall något bra! DNA-test tänker jag på.
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

*kl

Puh.... när man läser denna tråden är man glad att man har EN hingst på station och naturlig betäckning, samt bara tar emot en handfull ston! :D
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Det har varit stor artikel om det i Ridsport och historien ledde till att det infördes att alla SWB-föl födda från 2006 dna-kollas innan de registreras. Kallas i folkmun för Stonefire-skandalen:)
Fast det stod väl aldrig vilken station som hästen blev tillverkad på, eller hur stoägaren blev kompenserad för misstaget?
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Knapplån.

Är ju lite som den där isabellfärgade travaren. Den köptes in från Danmark och skulle vara efter ngn fransk hingst. Palominoaveln är ju populär i Danmark och naturligtvis så hette ju den franska hingsten och palominohingsten samma sak. Gissa vad som hände i DNA-typningen... Dock hade det ju vart lätt, med grundläggande färggenetik, att slippa köpa in den till Sverige för en redig peng som lovande travare...

Den var rätt iögonenfallande. Jag trodde inte mina ögon först när jag körde förbi den.
Vet du vad som hände med den sen?
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Tror den såldes som ridhäst. Men är inte alls säker. :D
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Jag är ganska säker på att det aldrig stod något om vilken station han blev till på eller om de fick ersätta stoägaren. Så man kan säga att det var väldigt tyst om det, trots att det skrevs om själva resultatet.
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

En svensk som shoppade travhäst i Danmark, i tron om att den var fallen efter en bra fransk hingst. Enda felet var ju den egentligen var fallen efter en hingst verksam i palominoaveln i Danmark! Hingstarna hade samma namn så förväxlingen blev ju som den blev. Att den sen blev isabell var ju mest unikt, ingen som funderade på vars i all världen den fått gulanlaget ifrån.. :p
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Så det var stationen som förväxlat namn och seminerat ett travsto med palomino?

Aj då..

Men det hade varit rätt häftigt med en gul varmblodtravare bland 4 nyanser av brunt..
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Precis!

Haha, tror du de bruna hade ställt upp på det? De tycker väl att den lilla andel skimmel och den skäckfärgade räcker gott och väl.. :p
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Så det var stationen som förväxlat namn och seminerat ett travsto med palomino?

Aj då..

Men det hade varit rätt häftigt med en gul varmblodtravare bland 4 nyanser av brunt..

Lite OT, men Farle; vet du om den skäckfärgade kallblodstravaren som föddes för ett antal år sedan blev någon hit på travbanan? Den var ju ren kallblodstravare vad jag förstår men med " en hel del tecken"....
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Vet inte riktigt vilken... Björknäs Lilla Blå är ju rätt tecknad men jag tror inte det är den du menar?
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

*edit: felläsning, så onödigt svar:P Missade det där med kallblod*
 
Sv: Stationen har utan lov bytt hingst...

Jag skulle tro att den föddes för närmare 15 år sedan, men har totalt glömt både namn och stam. Föddes i norra Norrbotten har jag för mig, men det kan vara fel.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp