Statisk elekricitet

Tussemaja

Trådstartare
Kan knappf ta i mina katter nu när det är så kallt. Gnistrar och sticker i fingertopparna och katterna tycker åxå det är obehagligt om jag tex kommer åt ett öra eller nosen. Spelar ingen roll vad jag har på mig. Dessutom finns det idag knappt kläder som bar består av bomull helt igenom (vilket sägs ska kunna hjälpa) Föreslå inte bad! Förenat med livsfara när det gäller mina katter ;-) Till saken hör att dom nästan bara är inomhus nu på vintern, och extra keliga. Nån som har råd?
 
Sv: Statisk elekricitet

Om man sitter med katten i knät kan man kela hur mycket som helst med den utan att det blir stötar. Det gäller att minst en av kattens tassar har kontakt med ens egen kropp, för då blir man som en enhet.

Bomull är det bästa klädmaterialet, som du nämnde. Den värsta situationen för mig är om jag nyss tagit av mig en fleecekofta, då vågar jag knappt ta i något efteråt.

Man kan också urladda sig själv genom att ta i något av metall innan man tar i katten, men inga elektriska saker. (En gång stängdes TV:n av bara av att jag tog i den.)
 
Sv: Statisk elekricitet

Bra tips! Tänkte att det kanske kunde hjälpa om jag smörjer in händerna med fuktighetskräm innan en "kel-session"... Nån som testat om det hjälper?
 
Sv: Statisk elekricitet

Jag har läst om folk som sprayar sina katter med pälsglans men jag gillar inte tanken på att spraya kemikalier på dem. Handkräm har jag inte testat, tror effekten blir marginell. Testa och berätta.
 
Sv: Statisk elekricitet

Usch, jag har samma problem... :( När jag ska släppa ut dom och dom s a s "glider ur händerna" så riktigt smäller det i händerna på mig!

Nej, jag har tyvärr inget tips...
 
Sv: Statisk elekricitet

Höj luftfuktigheten inomhus om du har möjlighet! Då slipper du elektriciteten. Jag har en gel, utan massa kemikalier i, som jag har pyttelite på dem någon gång ibland, det hjälper också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp