Statsministern reste till Mölndal

Det är ett HVB hem ingen flyktingförläggning. Det kanske råkar vara en utrikesfödda person som är omhändertagen från sina föräldrar men det är ett HVB hem. Fatta!

Jo, det är ett HVB-hem.
Hem för vård och boende.
Många ensamkommande flyktingbarn placeras på HVB-hem i väntan på familjehemslacering, vilket gäller detta B-hem.

I andra HVB-hem bor det infödingar om behövt byta hemmiljö av olika skäl.
 
Ja det känns lite konstigt att han åkte dit och pratade om hur säkert och tryggt det skall vara för de boende osv.
Samtidigt som Socialstyrelsen föreslår att man drar in personalen nattetid helt. Personal ska kunna kontaktas per telefon.
Jag får inte ihop den ekvationen? Är det så tryggt för någon?
 
Hela den svenska regeringen vi har idag är en fars :down:
Inte bara regeringen, hela rättsväsendet har kört i diket pga. att vi "öppnat våra hjärtan" och med öppna armar tagit in dom som andra länder slängt ut pga. kriminalitet mm. Blir fint det här när det blir färdigt.
 
Fint, tänkte väl att någon skulle berätta för mig att jag hade fel. Okej, skriver så här flickan som omkom hade inte ett klassiskt, svenskt efternamn heller enligt Göteborgs-Posten. Så då är väl alla nöjda? Mehzer, låter inte som Pettersson direkt. Tragiskt och iallafall är kriminalitet på HVB hem där barnen ska skyddas är värre. Ängel och ängel, jobbar en på HVB hem är de ganska tuffa brudar. Frågan är om de har det värre på grund av att de är kvinnor eller har en första eller andrageneratinsinvandrarbakgrund. Flickan som dog på häktet var ju liknande utseende. Hur många unga flickor arbetar på dessa högriskställen och var är Arbetsmiljöverket? Hur många unga flickor ska behöva dö?

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2969533-alexandras-mamma-hon-var-min-angel-

Nu förstår jag ingenting? Vad pratar du om?

Och för din kännedom som fungerar flera HVB-hem här i Göteborg som boende för ensamkommande flyktingbarn.
 
Jag blir alldeles konfunderad över hur man ser till bemanningen i det här fallet. Hos mig har vi haft två tillbud på 15 år. En gång slog en gäst sönder vår buss så det räknas knappt eftersom han hade förstånd att ge sig på något dött när han blev arg på personalen och en gång fick en anställd en skada med en veckas sjukskrivning.

Ändå står det i mitt avtal att ensamarbete får inte förekomma. På natten är det bara två personal efter 23 varav en manlig eftersom så gott som alla sover då eller ska vara på rummen. På dagen är vi minst 4 oftast 6 personal och har dessutom ett gäng VÄLDIGT vettiga trygga boenden runt oss. Detta är bestämt av arbetsmiljöverket och kommunen och ska inte prutas på. Det är kurser om hot och våld på arbetstid varje år och alla har ett direktlarm till polisen på sig. Dessutom krav på minst skötarutbildning för att få jobba öht.
Vi letar ständigt vapen och narkotika med hund och några spanare. Så klart! Man ska göra vad man kan för tryggheten. Vi får inte heller ha så unga utan det finns en gräns på 25. Det vet jag inte vad jag tycker om. Jag började jobba med tvångsvård vid 20 år men verkligen inte ensam.

Läser man runt om det här var det ett stökigt ställe. Med en ensam stackars personal på morgonen ( då allt ska hända ,telefontider, iväg på aktiviteter, frukost och allmänt duschtjat.) På natten var det ett förslag om att inte ha någon där? Då kan man typ ta in en yxa då om man vill eller? Jag har inte fattat om de hade larm eller inte men någon ringde iaf till polisen istället för att trycka på en knapp.

Det här är faktiskt inte klokt. Hur kan villkoren vara så himla olika?
 
Jag blir alldeles konfunderad över hur man ser till bemanningen i det här fallet. Hos mig har vi haft två tillbud på 15 år. En gång slog en gäst sönder vår buss så det räknas knappt eftersom han hade förstånd att ge sig på något dött när han blev arg på personalen och en gång fick en anställd en skada med en veckas sjukskrivning.

Ändå står det i mitt avtal att ensamarbete får inte förekomma. På natten är det bara två personal efter 23 varav en manlig eftersom så gott som alla sover då eller ska vara på rummen. På dagen är vi minst 4 oftast 6 personal och har dessutom ett gäng VÄLDIGT vettiga trygga boenden runt oss. Detta är bestämt av arbetsmiljöverket och kommunen och ska inte prutas på. Det är kurser om hot och våld på arbetstid varje år och alla har ett direktlarm till polisen på sig. Dessutom krav på minst skötarutbildning för att få jobba öht.
Vi letar ständigt vapen och narkotika med hund och några spanare. Så klart! Man ska göra vad man kan för tryggheten. Vi får inte heller ha så unga utan det finns en gräns på 25. Det vet jag inte vad jag tycker om. Jag började jobba med tvångsvård vid 20 år men verkligen inte ensam.

Läser man runt om det här var det ett stökigt ställe. Med en ensam stackars personal på morgonen ( då allt ska hända ,telefontider, iväg på aktiviteter, frukost och allmänt duschtjat.) På natten var det ett förslag om att inte ha någon där? Då kan man typ ta in en yxa då om man vill eller? Jag har inte fattat om de hade larm eller inte men någon ringde iaf till polisen istället för att trycka på en knapp.

Det här är faktiskt inte klokt. Hur kan villkoren vara så himla olika?

Antagligen är villkoren olika pga att klientelet är olika.
Infödingar som hamnar på HVB-hem har väl som regel en väldigt stökig bakgrund (kriminalitet, droger, våld) för annars hamnar väl infödingarna som regel inte i sådan vård/omsorgsform? Där vet du väldigt mycket mer än jag, men jag har som synes vissa förutfattade meningar.

Ensamkommande flyktingbarn anses väl inte ha en lika stökig bakgrund även om man säkerligen kan se dem som traumatiserade och även om droger och våld säkert har funnits även bland dem.

Kan man tänka att infödingarna ses lite som "bus" medan flyktingarna ses mer som "offer"?
 
@kryddelydd
Ja det måste väl vara någonting sådant. Sedan stämmer det ju inte med verkligheten med det vet väl inte de som reglerar avtalen. Många infödingar hos oss är tvärlugna goa gubbar som bara inte kan sköta ett hem i perioder för de dricker för mycket. Sedan har vi nyanlända också och de bråkar lika mycket som infödingarna i den åldersgruppen gör.
Det är hos mig mest åldern som avgör hur mycket de bråkar. Ju yngre desto mer bråk. Möjligen också vad de går på för preparat men hela gruppen är blandmissbrukare. De har mer tuppighet mer knarkaffärer och mer golande att ta hänsyn till. De äldre etylikerna är också så himla tacksamma vilket de yngre inte är. Det behöver man såklart inte vara men en tacksam glad person är mindre benägen att hota och slåss.
Så jag tycker nog att killar i den åldern sannolikt med ptsd etc. borde få minst lika mycket resurser för att säkerställa arbetsmiljön och därmed även gästernas egen säkerhet.
 
@FannyN Jag förstår inte heller att kraven kan vara så olika.. här i min stad är det kaos och en Undersköterska är chef på ett boende?? För ingen vill ens befatta sig med det jobbet. Nu är jag inte säker på vad för status just det boendet har men för flera år sedan fick du inte ens en tjänst som anställd boendestödjare om du inte var Socionom eller Socialpedagog. Nu vill inte dessa yrkesgrupper jobba på dessa hem längre så nu är det massor med outbildat folk. Inte konstigt det är kaos säger jag då.
 
Jag tycker faktiskt det är riktigt. På HVB hem är det minderåriga som staten tagit ansvar för genom tvång.
Det där stämmer inte riktigt. På SIS-hem är det tvångsomhändertagna men HVB-hem kan vara privatägda och de får inte använda tvång. Enbart staten och landstingen får utöva tvångsvård.
 
Vad gäller HVB-hemmen så har kraven sänkts pga mängden ensamkommande. Krav som tagits bort gäller dygnet runt-bemanning, och föreståndaren behöver inte längre ha högskoleutbildning.

http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2970519-alexandra-jobbade-ensam-vid-attacken

Oj detta var helt nytt för mig. Från 2010 är mina krav att leva upp till.Det känns som det kan bli totalkaos med arbetsrätt och arbetsmiljö förutom vården då i framtiden. Jag menar när alla möjliga ska sälja platser. Helst för inga pengar alls och ändå göra fet vinst.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp