Statsministern reste till Mölndal

tanten

Trådstartare
Kände att jag behövde få lite infallsvinklar på detta - som kändes aningen märkligt?

Det har alltså inträffat ett knivmord på ett hem för ungdomar. En i personalen är död. Förövaren är en 15-årig pojke.

Till denna plats anser sig statsministern tvungen att åka, och kommentera detta som en tragedi, ett fruktansvärt brott (SvD http://www.svd.se/15-aring-anhallen-efter-knivattack-pa-hvb-hem/om/sverige )

Varför just nu, vad är mer fruktansvärt än andra brott med dödlig utgång på olika platser i Sverige? Jag kan inte minnas att statsministern åkt till andra ställen där personer dödats.

Är det för att markera att just detta brott är speciellt hemskt?
Få mig att förstå varför och varför just nu och just dit?
 
Jag är väl lite cynisk men han har ju fått enorm kritik för att ha varit osynlig i flyktingkrisen (Ygeman har dragit ett stort lass). Det var väl en chans att synas.

Med det sagt, jag tror säkert vår statsminister vill väl men han är ingen statsman och det är inte heller den gröna kadern han regerar med (i synnerhet inte dem!). Det har inget med min partifärg att göra men han är inte ens i närheten av Olof Palme, Ingvar Carlsson (faktiskt! han var underskattad) och Göran Persson (jag gillade inte honom men han var skicklig). Faktiskt skulle jag säga att idag finns det ingen av partiledarna som känns som en statsminister.
 
Det framgår i artikeln du länkade:

"Antalet incidenter med våld och hot på asylboenden har mer än fördubblats från år 2014 till 2015, enligt Migrationsverket."

"...jag vill redan nu säga att vi kommer att göra vårt yttersta för att det ska vara tryggt och säkert både för personal och boende även på HVB-hem, säger Löfven"

"– Men mitt budskap är att myndigheten måste ha resurser så att man kan fullgöra sitt arbete på ett bra sätt, säger statsministern."
 
Han åkte väl till Trollhättan också har jag för mig (vid skoldådet) så första gången är det iaf inte.
 
Det framgår i artikeln du länkade:

"Antalet incidenter med våld och hot på asylboenden har mer än fördubblats från år 2014 till 2015, enligt Migrationsverket."

"...jag vill redan nu säga att vi kommer att göra vårt yttersta för att det ska vara tryggt och säkert både för personal och boende även på HVB-hem, säger Löfven"

"– Men mitt budskap är att myndigheten måste ha resurser så att man kan fullgöra sitt arbete på ett bra sätt, säger statsministern."
Och polisen säger att det tar alldeles för mycket resurser med alla dessa incidenter på boendena.
 
Lite cred ska man väl ge honom. Han kommenterade det ju ändå med "det är en tragedi" istället för sin standardfras "det är inte okej" ;)

Allvarligt talat så är det väl som en symbolhandling för att visa att han tar det på allvar. Frågan är så viktigt att statsministern släpper allt och kommer, typ. Även om jag personligen hade blivit mer imponerad om han istället kommenterat från trappan till Rosenbad, och sen sprungit tillbaka till "skrivbordet" och fortsatt arbeta med frågan på riktigt.
 
Kände att jag behövde få lite infallsvinklar på detta - som kändes aningen märkligt?

Det har alltså inträffat ett knivmord på ett hem för ungdomar. En i personalen är död. Förövaren är en 15-årig pojke.

Till denna plats anser sig statsministern tvungen att åka, och kommentera detta som en tragedi, ett fruktansvärt brott (SvD http://www.svd.se/15-aring-anhallen-efter-knivattack-pa-hvb-hem/om/sverige )

Varför just nu, vad är mer fruktansvärt än andra brott med dödlig utgång på olika platser i Sverige? Jag kan inte minnas att statsministern åkt till andra ställen där personer dödats.

Är det för att markera att just detta brott är speciellt hemskt?
Få mig att förstå varför och varför just nu och just dit?
Jag tycker faktiskt det är riktigt. På HVB hem är det minderåriga som staten tagit ansvar för genom tvång. Minderåriga ska vara skyddade när staten genom tvång tagit ansvar. Det är riktigt att statsministern visar att statens ansvar är viktigt. Det är nästan det viktigaste när staten gått in som förälder. Liksom skolan, skoltvång innebär att alla barn ska vara trygga i skolan, vilket också var ett problem i Trollhättan. Verkar finnas problem i Trollhättan. Barnen ska dessutom vara skyddande från att begå felaktigheter. Detta är riktigt hemskt.
 
Kände att jag behövde få lite infallsvinklar på detta - som kändes aningen märkligt?

Det har alltså inträffat ett knivmord på ett hem för ungdomar. En i personalen är död. Förövaren är en 15-årig pojke.

Till denna plats anser sig statsministern tvungen att åka, och kommentera detta som en tragedi, ett fruktansvärt brott (SvD http://www.svd.se/15-aring-anhallen-efter-knivattack-pa-hvb-hem/om/sverige )

Varför just nu, vad är mer fruktansvärt än andra brott med dödlig utgång på olika platser i Sverige? Jag kan inte minnas att statsministern åkt till andra ställen där personer dödats.

Är det för att markera att just detta brott är speciellt hemskt?
Få mig att förstå varför och varför just nu och just dit?

Jag bara undrar: var är ARBETSMILJÖVERKET i denna fråga???
 
Att antal anmälda brott på förläggningarna fördubblats är väl inget att hetsa upp sig för, egentligen, För per boende räknat så är väl antalet detsamma, vi har väl i stort fördubblat antal boende på ett år så?....
Det är ett HVB hem ingen flyktingförläggning. Det kanske råkar vara en utrikesfödda person som är omhändertagen från sina föräldrar men det är ett HVB hem. Fatta!
 
Att antal anmälda brott på förläggningarna fördubblats är väl inget att hetsa upp sig för, egentligen, För per boende räknat så är väl antalet detsamma, vi har väl i stort fördubblat antal boende på ett år så?....

Jo men anmälda brott avser hela året 2014 och hela året 2015, då är det inte bara antal boende vid årets slut som är det intressanta. Den stora ökningen av asylsökare kom ju sista 2,5 månaderna 2015.
 
Det är ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn.
Fint, tänkte väl att någon skulle berätta för mig att jag hade fel. Okej, skriver så här flickan som omkom hade inte ett klassiskt, svenskt efternamn heller enligt Göteborgs-Posten. Så då är väl alla nöjda? Mehzer, låter inte som Pettersson direkt. Tragiskt och iallafall är kriminalitet på HVB hem där barnen ska skyddas är värre. Ängel och ängel, jobbar en på HVB hem är de ganska tuffa brudar. Frågan är om de har det värre på grund av att de är kvinnor eller har en första eller andrageneratinsinvandrarbakgrund. Flickan som dog på häktet var ju liknande utseende. Hur många unga flickor arbetar på dessa högriskställen och var är Arbetsmiljöverket? Hur många unga flickor ska behöva dö?

https://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2969533-alexandras-mamma-hon-var-min-angel-
 
@tara
Men hjälp. Jag har gedigen erfarenhet av att arbeta med tvångsomhändertagna personer. Unga gamla och kvinnor och barn. Även HVB hem, och där jag nu är verksamhetschef får vi HVB status nästa år på 20 platser. Jaja det jag vill säga är att vi som arbetar där är verkligen inte tuffare än andra. Vi är olika faktiskt. Både i kön ålder religion tuffhet och utbildning. Till och med i längd vikt och sexuell läggning. Det finns till och med policydokument som säger att det ska vara så. Och vad efternamnen på de inblandade har med det hela att göra skulle jag gärna se en förklaring på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp