Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Nu är det så att stot skall snart gå i egen hage. Hon skall föla snart. Hon har fortfarande pondus och ge honom en dänga. Hon lider inte.
Ponnyn springer undan . Han är snabbare och mindre.
Men ha en häst i varje hage ingen bra lösning.
Givet vis är det inte bra med hans tok fasoner.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Stigbett är bra dock var försiktig med det.. de kan knäcka gommen på hästen=(
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Frågan är om det inte uppmuntrar han hingstbeteende att hela tiden lyckas med att få ponnyn på flykt. Han vinner och blir mer stöddig.

Samma sak kan hända på ett hingstbete, blir de ledare i hagen där så leker de "herre på teppan" när de kommer hem.

På jobbet så måste vi ha kedja eller stigbett på alla hingstar, plus longerlina. Där finns många hingstar och speciellt ynglingarna kan bli riktigt jobbiga. Det gäller att få ur dem sådana fasoner direkt.

Håller med om att försöka att välta dem är en bra ide när de väl gått upp. Att backa kan oxå funka, men jag har ofta sett att de lätt går upp igen då och slår med frambenen.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Att välta är verkligen inge bra försök när dom är så stora..det kan gå så illa att dom faller och knäcker nacken eller skadar ryggen.
Dock kan man drämma till din med en piska under magen varje gång dom reser sig upp.
Det är inte lika farligt men obehagligt och hästen kommer sluta till slut!

Fast alla kör vi ju med våra metoder.. men jag skulel inte våga dra omkull en häst
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Bara en liten tanke, det är inte säkert det försvinner då han kastreras, har han upptäckt fördelarna med WOW jag har övertaget då jag reser mig... så är det inte säkert det löser sig med hjälp av kastrering. Jag har egen erfarenhet av det tyvärr, det gäller att stävja beteendet så snart som möjligt.
MVH/Gismo.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Saken är den att han har varit en lågrangad häst, är fortfarande.
Han låg mycket lågt i rang på hingst betet.
men detta har just börjat nu för några veckorsedan.
Bara hingstig.
Hur stävjar man det bäst då??
Han brukar lyssna på mig och mina regler . Men detta har han presis kommit på.
Jag tror att det blir bra när han kommer på hingst betet. Han får bråka av sig. Med ca 28 andra.
Han var lugnet själv när han kom hem sist.

Då han kastreras är det sensommar slutet på september. Jag tror det blir bra.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Mja nu menade jag ju inte riktigt att "golva" hästen så att den skadar sig. Jag menar mer att försöka välta den så att den tappar balansen. Inte kasta ner den på backen, vilket oxå inte är särskilt troligt att det händer när hästen är så pass stor.

Ursäktar om jag utryckte mig luddigt och oklart.

Sen skulle jag vilja veta hur ett stigbett kan knäcka gommen på en häst???
Har inte den erfarenheten....
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Ytterligare en variant som fungerat s-k-i-t bra på fullblodsåringarna som går på bakbenen och tänker med testiklarna, är i stället för grimskaft använda en longerlina med relativt stora öglor i andra handen, så fort hästen ställer sig kastar man den ihoprullade delen rakt in i skapet på hästen. Totalt ofarligt men väldigt otrevligt för hästen som är rädd om sig. snart räcker det med att man rasslar lite med all överbliven lina, för att hästen skall lyssna till dig. Den slutar definitivt gå på bakbenen.
 
Sv: Stegrande 2 Års Slyngel Hingst

Det finns nog många olika tankar kring hur man ska göra, jag har inte så stor erfarenhet men när det hände hemma med en hingstpålle som inte förstod att han hade blivit valack så precis när han skulle till och resa sig "jagade" jag runt honom i en cirkel, han blev väldigt förvånad när matte började springa runt och hojta och till slut så fort han såg ut att få den där blicken nu ska jag resa mig så behövde jag bara visa vad jag tänkte göra. Lite svårt att förstå min förklaring kanske, går runt på sidan av hästen när han reser sig och håller in kort lina så antingen måste han hålla balansen i luften med böjd hals eller komma ner på marken och bli jagad i en liten cirkel. Bra med lagom lång lina och hjälm samt i paddock kanske. Det var svårt i början att se precis när han skulle resa sig för det funkar ju bättre om man lyckas få runt dem innan de reser sig helt. På så vis får man dem ju också att gå FRAMMÅT i cirkel, det där med att backa tror jag ej på, en unghäst ska lyssna frammåt lära sig backa på kommando kommer senare tycker jag.
Det var så jag löste det, annars har jag bara tipset att "dra kull hästen" effektivt förvisso men jag är för feg och ville lösa problemet själv, tog väl bara ca 5 veckor extra men nu har jag en pålle som står på fyra ben!
Lycka till och oftast brukar det ju faktiskt lösa sig vid kastrering men man kan ju ha otur som jag.
MVH/Gismo
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 308
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 366
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 639
Senast: Hellhound
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 765
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp