Stegrande föl/unghäst!!!

B

bitch1

För 3 dar sen, köpte jag 2 "unghästar". Båda ston. Den ena är en connemarakorsning med okänd far; antagligen efter thinker. Hon är 11 månader. Och den andra är e: russ u: shetland. Hon är 10 månader. Connemara korsningen verkar vara en helt superlugn o gosig häst! Inga problem-än så länge! :smirk: MEN ponnyn är det mer humör i... Hon är visseligen himla snäll o gosig och älskar att kela! PROBLEMET är att hon verkar så KAXIG!!! :eek: På bara en dag har hon börjat bli bestämmande i hagen och går o smånyper/biter på kompisen lite då o då. Och nu till det STORA problemet: Ponnyn står mer på bakbenen än på alla fyra, när jag ska pyssla om henne!!! :eek: Idag kastade hon sig/stegrade sig när jag ställde upp henne på stallgången! (Hon är van vid detta.) Hon stod relativt stilla när jag borstade henne. Jag pratade/gosade o berömde henne samtidigt. Sen när jag skulle kratsa hovarna på henne (framhovarna) stod hon still den första minuten. (MAX 1 minut!) Sen STEGRADE hon sig ÖVER mig!!! :eek: :mad: Och jag blev givetvis arg/upprörd och tog ner henne igen. När jag försökte fortsätta blev det samma sak, fast värre!!! :eek: HUR ska jag bete mig i en sådan här situation?!! :confused: Jag har hållt på med hästar av alla dess möjliga slag i 20 år nu. Fast detta är mina första RIKTIGT UNGA hästar som jag skaffat mig! HUR ska jag ska få ponnyn att sluta med de där dumheterna?! För så fort det verkar bli lite besvärligt för henne, så reser hon sig på bakbenen!!! :mad: :( Vore även tacksam för lite tips om hur jag ska fortsätta träna dem? Vad man "gör" med så unga hästar? Vad jag förstått från boken jag köpt, så ska de bl.a ut och ledas och gå ut med dem i skogen. Vänja dem vid träns/sele. Låta dem lösgaloppera i inhängnad ibland. (Minns inte allt just nu.) Jag har varit på NH-kurser med en fd häst jag hade för några år sen, som jag tyckte var MKT givande! Skulle det vara något att gå på med pållarna, till hösten kanske?!! :D Har även hört att det finns kurser för just unghästar! :p Tacksam för alla tänkbara tips och råd!!! :bow: OBS. Har köpt ponnyn av en gammal kamrat. Och hon säger att ponnyn ALDRIG betett sig så förrut!
 
Sv: Stegrande föl/unghäst!!!

eftersom hästen verkar tycka att det är jobbigt när du håller på för länge med tex hovarna,kan man ju göra så att man börjar med att bara ta lite med handen på hoven bara några sekunder,och om hästen är stilla och lugn då tar man bort handen,och kanske tillochmed går iväg en liten bit själv,så att hästen blir av med all "press" från dig,så att den förstår att du uppskattade hur den reagerade. Att ta bort allt tryck är nämligen den bästa belöningen för en häst,då den ju egentligen allra hälst vill vara för sig själv/med sina hästkompisar och inte med oss.
Sen får man långsamt förlänga tiden och trycket på hovarna,börja lyfta och hela tiden ta bort allt tryck när hästen reagerar som man vill. Det kan ju faktiskt vara så att en så ung häst tycker att det är jobbigt(rent fysiskt) att stå på tre ben en längre stund,och protesterar därför efter ett antal,för hästen,jobbiga rundor med hovarna.
 
Sv: Stegrande föl/unghäst!!!

Dagen efter jag hade köpt pållarna (söndagen den 17/4), kom det ut en man från försäkringsbolaget. Han skulle chippa ponnyn. (connemaran var redan chippad) Givetvis blev den stackars ponnyn jätteskärrad/skrämd, när vi främmande folk började krångla, hålla i henne och att det gjorde så ont! Hon kastade/reste sig samtidigt som han "sprutade in" chippet. Och inte nog med det; Sen kom den otäcka nya matte och drog strån från hennes svans också! Så efter det har jag knappt fått röra henne, som normalt! Hon litar inte på mig riktigt... Idag när jag skulle leda in hästarna (jag har lett dem samtidigt, hittills) vägrade ponnyn komma när jag skulle ta in henne. Så fort jag försökte närma mig henne, så gick hon undan. Då tog jag in connemaran själv! Ponnyn blev helt hysterisk och började springa runt i hagen och gnägga efter kompisen. Jag gick tillbaks till hagen, så fort jag släppt in den andra hästen i boxen. Försökte locka till mig lillponnyn-utan resultat! Hon bara irrade runt i vild galopp och gnäggade. Då väntade jag en stund, tills hon irrat klart. Lockade på henne hela tiden. Till slut tog jag fram en hink me havre. Då hade hon lugnat ner sig lite och kom fram och åt ur hinken. Jag knäppte fast henne, lät henne äta en liten stund och gav henne MKT beröm och klappar! :love: Kan det ha "skärt sig" mellan oss från början pga det otäcka som hände med "sprutan", dagen efter hon kom?!! :confused: HUR ska jag göra för att få hennes förtroende?!! :confused:
 
Sv: Stegrande föl/unghäst!!!

Om du köpt den av en kompis, så ring henne och be henne komma ut och visa hur hennes rutiner med ponnyn gått till...

Annars är det bara med mkt tålamod och lugn hantering som man vinner sådana djurs förtroeende...

Jag har en ung welsh här hemma, hon kom till mig som 1 åring och det är först nu(2 år senare) som hon litar nästan till fullo på mig..

Men hon har en mkt sorgsen historia bakom sig :cry:
 
Sv: Stegrande föl/unghäst!!!

1. Snälla, använd "enter" ibland, det blir troligare att fler orkar läsa texten då :idea:

2. Det är ju bebisar du har, den förre ägaren har kanske inte ställt några krav på dem utan bara kelat och gosat...
Låt det ta sin tid.

3. Jag skulle låta hästarna få GOTT om tid att vänja sig vid både dig och omgivningen. Hade antagligen väntat en period med chippningen, fast nu är det gjort och du får börja från början.

4. Så unga hästar kan du kanske inte räkna med beter sig som vuxna hästar, en minuts hållande av framhov kanske var i längsta laget eftersom ni inte känner varandra än :crazy:

5. Lycka till! Ta hjälp av bekanta som har erfarenhet..
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 196
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 975
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 813
Senast: Sel
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp