Svarar med viss försiktighet... En häst som visar tendenser på istadighet KAN ha ont och då ska ju först och främst veterinär, kanske i kombination med kiropraktor, anlitas.
Men, under förutsättning att du har kollat upp din häst: Du säger att ju mer du arbeter din häst, desto mindre benägen blir han att stegra. Utifrån denna information vill jag ge följande tips (om din häst inte verkar påminna om det som jag exemplifierar kan du bara bortse från mitt inlägg och anta att problemet beror på något annat): Enligt den erfarenhet jag har brukar problemet med hästar som visar tendenser förvånansvärt OFTA vara att ryttaren tar i lite för mycket (kräver för mycket av hästen) innan den har blivit tillräckligt stark och/eller blivit ordentligt varm i kroppen. Med den istadiga tendensen säger då "Nej, jag är inte redo än".
Problemet uppkkommer även ofta på hästar som har en benägenhet att överarbeta (och ryttaren kan inte få hästen att arbeta mindre). I början fungerar det OK, men efterhand upptäcker hästen att den får ont i kroppen av ridningen och lägger då till sig med protestbeteende. Stegringarna kan tom komma redan då du vill rida från stallplanen då hästen "vet vad som komma skall".
Problemet brukar ofta försvinna när hästen är varm i kroppen och förvärras då hästen är lite extra laddad, ex. om den har vilat.
Lösningen (som är mycket långsiktig) är att undivka de situationer som ger upphov till problem. Stegrar sig hästen när du lämnar stallplanen - ta med hästsällskap och pressa inte hästen med skänkeln om den blir vrång eller motig. Vid ridning - rid sådana övningar där hästen själv sätter sig i arbete, snarare än att du arbetar hästen. Rid i korta intervaller med många små skrittpauser (eller variera formen på hästen) för att undvika mjölksyra (vissa hästar får mjölksyra väldigt snabbt). När hästen är ordentligt varm i kroppen kan du höja kraven försiktigt.
Ta hjälp av en tränare som du har förtroende för.
Ett tips på hur man känner igen en DÅLIG tränare/ridlärare: Ridläraren säger åt ryttaren att gå på hästen med spö och skänklar för att den ska sluta stegra utan att själv ha suttit upp för att känna efter hur hästen reagerar på ryttarens hjälper. Eller om ridläraren ger tipset att man ska hälla vatten över hästens huvud då den stegrar! En ridlärare som uppvisar något av dessa oönskade beteenden ska man BYTA UT.
Lycka till!