Stegrande häst...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare season
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 327
S

season

Vad sk jag göra, jag har haft min häst i 1 och 1/2 år nu, och problemet är att han stegrar sig nästan varje gång jag rider... Det har han gjort sen jag köpte honom, mer eller mindre. Desto mer man rider desto mindre stegrar han sig, men nu när han har varit skadad så ska han bara skrittas och travas lite grann...

Vad ska jag göra, det är inget fel på honom, han är kollad och till och med röntgad. Är det bara något han har fått för sig? Kan någon hjälpa mig, han stegrar sig oftast när jag kräver lite av honom och ofta när jag rider ute... Så hur kan jag få bort det här beteendet?

Ja vet inte hur du kan få bort d men prova med att ställa halsen "kraftigt" åt något håll samtidigt som du driver på när du känner att han är på väg att stegra, så har jag fått lära mig att man ska göra, vilket har fungerat bra...

Är hästen ung? Det är ganska vanligt på hästar som inte är fullt utbildade.

//Mowglii

Nej han är inte ung, han är 11 år... Troligtvis har han varit hingst ganska länge, med tanke på hur han beter sig, och storleken på hans hals :cool: Men jag vet inte om det kan ha något med saken att göra, kanske...

Nu låter jag kanske väl negativ, men min häst kollades av tre veterinärer och två hovslagare, och ingen av dem hittade problemen min häst hade (det var mer än ett problem). När de var fixade (hov, tänder och mage) så försvann stegringarna snabbt.

Hur är det med utrustningen? I vilka situationer stegrar han?

Jag brukar rida ett 11årigt sto som är helt ilsken av sig i hoppningen :crazy: sparkar bakut i ridhusväggen,halv skenar igenom hindrena och stegrar...Hon har troligen problem med sin rygg men den hästen du beskriver kan ju inte ha samma fel eftersom du har kollat upp den... :confused: Det kanske är för att han varit hingst länge?har tyvärr inga tips att ge dig :(

Lycka till!
:bump: //Mowglii

HIngstar är inga monster som stegrar sig.

Jag tror att det handlar om lydnad och ledarskap, Vi har en ponny som min dotter fick när hon var 11, då hade den lite stegringstendenser när den skulle gå ifrån andra hästar eller när den blev upphetsat i allmänhet så studsade den fram på bakbenen. Nu har dottern mycket bättr koll, för hon helt enkelt har tagit ledarskapet. Hon är tuffare med ponnyn.

En häst som stegrar (om den inte har ont alltså) tänker bakåt, så den skall ridas FRAMÅT, framåt framåt utav bara fasen.

Stegrande hästar är läskigt.. :crazy:
Har inget tips, förutom att rida och tänka FRAMÅT!
Red en skäck förut som stegrade OFTA o högt.. Inte kul när man ramlade av o hade han över sig.. :crazy: :cry:

Nä, men vissa! :) jag skrev aldrig att alla var det.

Tråd skaparen: Om din häst stegrar sig rätt upp är det bra om du lutar dig något framåt oxå...Stegrar den överhuvudtagt driver du och tänker "Framåt" om du förstår? :)

:bump: //Mowglii

Jag skulle gissa att det har med munnen att göra. Vi har två hästar som bägge haft betselproblem. Innan vi kom på det har vi kollat dem i ben o rötgat ryggen på den ena. Inte alltid man förstår att det kan vara bettet som är felet.
Vissa hästar trycker upp sina bett mellan tänderna för att komma undan tryck mot "tandköttet" nedanför kindtänderna. Detta händer om bettet är för långt. För oss slutade det med att bägge hästarna nött ner sina främsta kindtänder mot bettet och istället bitit sig i gommen när de försökt klämma fast bettet mellan tänderna. Dessutom hade den ena ett stort sår innanför (bakom) kindtänderna där han bitit sig för att nosremmet varit för hårt spänd. Den ska vara ganska lös har vi nu lärt oss..Det här såg inte de första veterinärerna vi var hos, inte heller den första tandläkaren. Men sen kom vi till rätt ställe, Ylva Rubin i Varberg (har lärt sig av Torbjörn Lundström, som för övrigt gjort en bra film o bett o betsling, finns att köpa bla på Hööks. Lycka till! Korta bett var lösningen! Vi red förut på 12 cm på ponnyn o 13,5 cm på halvblodet. Nu har vi 10,5 cm på bägge! efter utprovning av veterinären.

Skönt att någon "kommit rätt" när det åkt dit! Håll bara kollen på era hästar för jag vet bara en enda till som varit nöjd. Vill inte snacka skit men så är "faktan" här och jag har själv se hemksa bevis hemma på att det inte var rätt för vår häst att åka dit.

Håller oxå med om att du borde kolla munnen och utrustningen. Skulle du inte kunna ta hjälp av någon i din närhet som skulle kunna "ta ur" hästen de här beteendet och sedan hjälpa dig att rida den så det håller sig borta? Har själv fått en häst att sluta stegra på 2 veckor, det går lätt om man vet vad man ska göra och är konsekvent, så ta hjälp!

jag har hört att om man kan ta med en påse med vatten. och när hästen stegrar sig så "häver" man den i huvet på dom, hästen tror då att den har skadat sig och brukar då sluta stegra sig (men det ska man bara göra ifall man klart vet att det enbart beror på olydnad) Jag har inte provat det själv. Antar att jag kommer få en massa påhopp nu, men jag tyckter det låter vettigt :smirk:

ta hjälp av en tränare. sånna här problem är omöjliga att svara på innan man sett häst och ryttare, och bör därför inte behandlas på ett diskussionsforum. :)

det kan vara allt, från att hästen trots genomgångar har någon dold smärta, eller fått vinster på beteendet tidigare till att du som ryttare gör något "fel".

Håller med, men en liten sak - om du sas "hänger upp hästen" lika mycket i båda tyglarna så är det i princip ett kommando till hästen att stegra. Rid alltså med något ställd häst en period och kolla om det kan bli någon skillnad.mvh/T_B :)

Svarar med viss försiktighet... En häst som visar tendenser på istadighet KAN ha ont och då ska ju först och främst veterinär, kanske i kombination med kiropraktor, anlitas.

Men, under förutsättning att du har kollat upp din häst: Du säger att ju mer du arbeter din häst, desto mindre benägen blir han att stegra. Utifrån denna information vill jag ge följande tips (om din häst inte verkar påminna om det som jag exemplifierar kan du bara bortse från mitt inlägg och anta att problemet beror på något annat): Enligt den erfarenhet jag har brukar problemet med hästar som visar tendenser förvånansvärt OFTA vara att ryttaren tar i lite för mycket (kräver för mycket av hästen) innan den har blivit tillräckligt stark och/eller blivit ordentligt varm i kroppen. Med den istadiga tendensen säger då "Nej, jag är inte redo än".

Problemet uppkkommer även ofta på hästar som har en benägenhet att överarbeta (och ryttaren kan inte få hästen att arbeta mindre). I början fungerar det OK, men efterhand upptäcker hästen att den får ont i kroppen av ridningen och lägger då till sig med protestbeteende. Stegringarna kan tom komma redan då du vill rida från stallplanen då hästen "vet vad som komma skall".

Problemet brukar ofta försvinna när hästen är varm i kroppen och förvärras då hästen är lite extra laddad, ex. om den har vilat.

Lösningen (som är mycket långsiktig) är att undivka de situationer som ger upphov till problem. Stegrar sig hästen när du lämnar stallplanen - ta med hästsällskap och pressa inte hästen med skänkeln om den blir vrång eller motig. Vid ridning - rid sådana övningar där hästen själv sätter sig i arbete, snarare än att du arbetar hästen. Rid i korta intervaller med många små skrittpauser (eller variera formen på hästen) för att undvika mjölksyra (vissa hästar får mjölksyra väldigt snabbt). När hästen är ordentligt varm i kroppen kan du höja kraven försiktigt.
Ta hjälp av en tränare som du har förtroende för.

Ett tips på hur man känner igen en DÅLIG tränare/ridlärare: Ridläraren säger åt ryttaren att gå på hästen med spö och skänklar för att den ska sluta stegra utan att själv ha suttit upp för att känna efter hur hästen reagerar på ryttarens hjälper. Eller om ridläraren ger tipset att man ska hälla vatten över hästens huvud då den stegrar! En ridlärare som uppvisar något av dessa oönskade beteenden ska man BYTA UT.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 153
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 154
Ridning Hej! Jag har precis köpt en häst på 6 år. Jätte lugn och snäll att rida, kommer om ett tag. Han behöver bygga lite mer muskler pga inte...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: Edla
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 639
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka