Stegrar sig vid hand...

acj

Trådstartare
Har tidigare skrivit inlägg och fått en del "matnyttigt" men tyvärr ger jag upp nu. Inom en kort tid ska mitt ena sto hem till sin förra ägare igen som jag vet har en större kompetens och kunskap än vad jag har. Istället ska vi få låna en äldre herre som förhoppningsvis passar oss bättre. Men... fram tills att damen åker härifrån vill jag att det fungerar så bra det går. OBS att hon är kollad på längden och tvären och så vitt vi förstår har inte ont eller liknande utan det är en hanteringsfråga. Förra ägaren införstådd med vad som gjorts m m.

Problemet nu är att hon börjat stegra sig vid hand. Har inte tänkt att rida henne mer innan hon åker. Hon strulade rejält vid uppsittning men fick ordning på det och vill inte riskera att hon börjar krångla igen=stor risk för det känns det som. Det är framför allt när husse ska göra något med henne ute (markarbete, promenad etc) som hon börjat rycka grimskaft, tyglar, longeringslina ur händerna på honom samtidigt som hon stegrar sig rejält. Ett par gånger har han fått slänga sig undan för att inte få hela hästen över sig. Nu finns det tendenser i hagen vid framför allt intag på kvällen att göra likadant. Jag har inte haft problem själv med henne men igår när vi skulle klickerträna med boll på ridbanan som hon tycker är jättekul fick hon fnatt. Bockade, stegrade och for runt. Säkert en hel del överenergi men inte särskilt säkert eller behagligt. Gick utanför staketet tills hon lugnat sig något och släppte sedan in henne i hagen. Hon var OK resten av em och kvällen. Känner mig dock osäker på henne samtidigt som jag skulle vilja göra något kul med henne, inte bara skrota i hagen i väntan på flytt. Tips om hur hantera om hon reser sig vid promenader m m? Brukar gardera med hjälm, dressyrspö, longeringslina alt långt grimskaft och försöka att hela tiden ha rörelse framåt. Svårt dock att hinna med när hon sliter grimskaft etc ur händerna även om man försöker vara på vakt. Ska jag ge mig och låta henne gå och samla än mer energi i den iofs stora hagen? Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Om du har möjlighet så låt henne vara och gå i hagen med sällskap länge, gärna 7-21 åtminstone, eller dygnet runt med fri tillgång.. Tycker inte hästarna blir så energiska om de går ute mkt och har kompis i en stor hage. det låter inte som någon större idé att aktivera henne när det snarare går bakåt.
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Hon går redan i nuläget med kompisen i hagen minst 11-12 timmar per dag, ofta upp till 13-14 timmar beroende på vädret. Kanske räcker så. Känns inte som att jag varken vill riskera att hon blir värre till sättet eller att någon av oss i värsta fall blir skadad. Ska kanske nöja mig med normal hantering till och från stallet och så pyssla om/gosa med henne så mycket som möjligt då hon verkligen gillar det. Tricktränar lite med klicker inne i stallet också så lite hjärngympa får hon trots allt.
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Jag vet precis hur du har det. Har själv varit i samma situation med en häst som sliter sig och drar iväg så man inte har en chans att hålla honom,
En sak som jag reaterade på när du skrev var att efter att hon sist gjort det på ridbanan så gick du ut tills hon lugnade ner sig och sen släppte ut henne i hagen igen. Där lärde hon sig tyvärr att komma undan och få komma ut i hagen igen.
Det som krävs är mycket tålamod, upprepningar och inte acceptera att dom beter sig så. När börjar hon med stegringar? I början av hanteringen eller när man har hållit på ett tag? Finns det tillfällen hon inte stegrar? Börja med analysar när och varför det kanske händer. Försök att avsluta arbetet med henne innan hon får ett negativt beteende. Och skulle hon börja stegra, börja om från början och avsuta aldrig med att hon fått "vinna" utan se till att hon lugnat ner sig och att ni gör några övningar som ni vill och att hon lyssnar på er innan hon släpps ut i hagen igen.

Nu ska du ju ändå lämna tillbaks hästen så då förstår jag att man kanske inte vill lägga ner så mycket tid på den som man kanske skulle ha gjort annars. Så i ert fall så skulle jag nog mest låta henne vara och vanlig hantering till och från stallet tills hon åker.
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Har faktiskt aldrig gått undan för henne tidigare och är inte säker på att hon tog det så denna gång heller. Gick först omkring på ridbanan fast jag försökte hålla mig på ett avstånd så att jag inte kunde bli sparkad på och kastade iväg bollen åt henne osv. Gick lugnt och till synes av en händelse mot kanten och sedan utanför ridbanan och plockade lite med stängslet som om det var meningen. Under tiden sprang hon emellanåt och touchade bollen och sedan till mig för belöningen - en liten godisbit. Däremellan kom det utbrott av bockningsserier m m. Även när jag stod utanför banan kom hon emellan utbrotten fram till mig för godisbit, vände, sprang ut och körde ett race igen. Hon är en smart tjej men tveksamt om hon tolkade det som att hon vann. Är ganska ofta i hagen och grejar och då går man ju också lite av och an medan hästarna emellanåt kommer och kollar vad man gör och sedan går igen. Däremot har hon helt tydligt lyckats med husse så han får bara mer och mer besvär med att hantera henne.

Har funderat på när hon började med detta och analyserar man noga har tendensen funnits där från början men tagit ordentlig fart sedan i höstas när honmellan två skoningstillfällen fick gå barfota för stärka hovarna. De få gångerna hon testat mig har hon inte lyckats få som hon vill och det är väl därför det funkar bättre för mig än för husse.

Nu var hon ju menad att vara lite hans häst eftersom min andra är för liten för honom och det fungerar inte som det är nu. Tror att hon behöver någon som kan mer än vi. Vill inte att hon blir en"farlig" häst pga att vi inte sköter detta rätt. Tufft känslomässigt och även lite prestationsmässigt men får inse min begränsning och ge henne en chans att få ett bra hästliv. Förhoppningsvis får vi en ny möjlighet med annan häst.

Ska ta alla chanser att mysa med/sköta om damen ifråga sista tiden hos oss och njuta av det. :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Stegrar sig vid hand...

Från det jag läser så verkar det vara som att hon har listat ut att "gör jag så här så backar folk och jag får som jag vill"

Om du nu ska få en äldre herre i inbyte så är frågan om det är lönt att hålla på. Speciellt när det verkar som att hon lyckats skaka om er lite. Detta är kanske ett problem som den blivande/föredetta ägaren kan lösa.

Hästen kommer inte fara illa om den får gå hagen och bara ryktas resten av tiden hos er. Hellre det än att du eller sambon får en hov i skallen.

Hoppas att du kommer trivas med din nya häst!
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Ja, måste erkänna att det inte var en helt trevlig känsla att se sin äkta hälft med nöd och näppe klara sig undan hovarna. Visst blev man lite skakig. Det är väl bara att konstatera att hon kräver mer än vad vi klarar tyvärr. En väldig förmån dock att vi har fått möjlighet att överlåta henne till någon som känner och klarar av henne. Är så tacksam för det. Hade varit svårt att skicka iväg henne till någon annan.

Hoppas vi kan fortsätta skogsmulla hela familjen med nya pållen, ser fram emot det!
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Att vara riktigt bestämd men ändå lugn funkar bäst och hon gillar att få beröm. Är till stor del lyhörd men kan uppleva henne som på gränsen till respektlös ibland, dock inte så att det är uppenbart. Älskar när man grejar med henne och när hon får hjärngympa. Riktigt förbannad ska man inte bli. Har blivit det ett par gånger (både "på riktigt" och lite halvt fejkat) och får då en häst som är till en liten del rädd men mest riktigt, riktigt arg. Länge sedan nu men passar mig noga för att tillåta mig bli så arg. Hon svarar emot med att bl a försöka hugga och det tar bra lång tid innan hon litar på en igen. Som sagt, riktigt bestämd men vänlig är det bästa. Det är ju som jag skrivit innan mest min man som har problem med henne och sällan hon strular så med mig men tydligen har jag inte tillräckligt med pondus och kunskap för att det ska räcka till så att hon håller sig lugn även med andra. Hon testar även andra ganska rejält men det blir ju inte på samma sätt som när man ska klara hanteringen varje dag.
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Eftersom situationen ser ut som den gör, och du ska lämna tillbaka hästen, hade jag nog gjort som du redan själv har tänkt på; låta henne gå i hagen, bara basic hantering och pyssel, inget som provocerar henne.

Hon reagerar med att försöka hugga om du blir riktigt arg på henne, så hon är en riktigt tuff häst om svarar emot när någon försöker sätta henne på plats. Hade hon blivit rädd på allvar hade hon inte svarat emot på det sättet.

Allt jag läser om här tyder på detta; en tuff, hård och intelligent häst som har full koll på läget. Hon vet hur man uppför sig, är hygglig när det inte ställs några vidare krav på henne men bestämmer själv vad hon ska tillåta. Du har för kort tid på dig för att rätta till detta, så för att ingen ska bli skadad tycker jag du ska ta ett steg tillbaka.

Lycka till med den andra hästen!:banana:
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Har du testat de mest elimentära övningarna från marken. Nh-träningar med att backa, flytta åt sidan, gå framför utan att bli översprungen....? Vi hade en häst som stegrade när vi red ut ensamma. men genom att låta henne gå runt några varv eller göra en avstickare åt nåt annat håll så glömde hon bort att konstra.
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Cornelia: Du har nog fått en helt korrekt uppfattning om hästen. Den finns dock en ganska känslig sida hos henne också och jag tror att med rätt förutsättningar/med rätt person som hanterar henne på rätt sätt så kommer det att bli riktigt bra och den "mjukare" sidan ses mer än den tuffa.

Glimris: Jodå, vi har kört en hel del markövningar och jag har inga som helst problem med henne där. Tvärtom tycker hon det är kul att få jobba så. Är väldigt lyhörd och följer mycket bra i all sådan hantering. Det är som jag skrivit tidigare i första hand gentemot min man som från början inte är särskilt hästvan (mycket sunt förnuft och stor hundvana dock) hon krånglar. Sedan är det nog som förra/blivande ägaren säger - en del av det "fula" droppar över på mig när det inte funkar med min man precis som en del av det "bra" droppat över på honom så att det fram tills nu ändå funkat skapligt om än inte så bra som vore önskvärt.

Tyvärr hjälper det inte att jag först jobbar henne från marken m m och min man sedan ska ta över och antingen fortsätta jobba med henne alternativt rida. Hon har fått för stort övertag på honom tror jag och det går bara inte längre utan risk för skador.

Nu låter det som att det bara är min man det är fel på men så är det naturligtvis inte. Jag har ju min del i detta som inte tidigare insett vart det är på väg. Skulle brutit detta långt tidigare men var inte uppmärksam/kunnig nog.

Förhoppningsvis blir det i slutändan i alla fall något bra med allt detta. Vi har fått en större insikt/erfarenhet, bara min stolthet som fått en liten knäck och det går över, hästen kommer att få det bra, det vet jag, och vi börjar om på ny kula med nya pållen. Bara att ta nya tag och börja en ny fas i hästlivet. ;)
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

Jag har en häst som gärna velat stegra sig när han promenerats under boxvilor. Det enda sättet jag listat ut är att leda honom med tyglarna "under" huvudet med en tvåhandsfattning. Alltså precis som när du rider och då går man framför bogen, nära. Du har då också mlöjlighet att sysselsätta hästen, ställa, böja, leda ner.

Det betyder att han aldrig får chansen att gå upp huvudet, för gör han det är jag rökt.
 
Sv: Stegrar sig vid hand...

*kl*

Min häst ställer sig upp ibland när han känner sig pressad. Ett tag gjorde han det gång på gång vid lastning. Efter ett tips här på buke så petade jag honom med spöt på magen en gång då han ställde sig upp... jag slog inte, utan petade verkligen bara. Sedan dess har han inte ställt sig lika ofta och inte så högt, när han gör det går han snabbt ner igen och undan från mig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 193
Senast: Skrämd
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp