stel höft orsak okänd...

Gnist

Trådstartare
Har ju en låneshettis här hemma, som kom nu i somras för att hålla min ungshettis sällskap, när de stora hästarna försvann.

Denna låneshettis, har under flera år har varit stel i en höft, troligen till följd av att föreföregående ägarna (inte h*n som rår om henne nu alltså) körde omkull med henne för några år sedan.
Det blev aldrig kollat vad hon fick för skador, men höften har som sagt varit stel sedan dess.

Hon går med kortare stelare steg på det bakbenet, men verkar ändå inte ha speciellt ont av det :crazy:
Protesterar inte vid verkning då man lyfter upp benet.
Nu över sommaren, när det varit varmt har det märkts mindre, men nu när det blir kallare så märks stelheten tydligare..

Nu till min undring:
Vad kan det vara ?
En nerv i kläm?
Någon form av lindrig luxation?
Skadad ledkapsel?
felläkt muskel/senskada?

Tror ni att det gör någon skillnad för henne om jag masserar och stretchar höften/ riskerar jag att förvärra det hela då?

Har inte börjat med det ännu, men tänkte att det skulle göras regelbudet till att börja med nu i vinter för att se om det går att lindra stelheten lite..

Vet inte om det är lönt att ta hit en vet heller, då det rör sig om en så pass gammal skada..

Tar tacksamt emot råd och tips..
 
Senast ändrad:
Sv: stel höft orsak okänd...

Men kom igen nu då!!!! Någon måste väl ha en teori ???
 
Sv: stel höft orsak okänd...

Nej men det är ju jättesvårt att ha en teori när du säger att hästen har en stel höft...för det första är det mkt ovanligt att hästen blir låst just i muskulaturen runt höftleden, desto vanligare är det att det blir en rotation i, eller blockad i musklerna runt, SI leden.

Femur kan vara blockerad men då är förmodligen patellan den skyldige, här ser man ofta symptom i ländområdet också.

Att massera området runt höften försiktigt är inte farligt så länge det inte är varmt eller svullet, att stretcha det är en annan sak då jag inte vet vad du menar med stretching eller vilket syfte du egentligen har och du kanske inte riktigt vet vad du når.

Om hästen inte uppvisar några akuta symptom kan det vara värt att ta ut en häst-terapeut för att kolla av situationen. De hänvisar dig vidare till veterinär (Ska göra) ifall det visar sig att så behövs.

Att ha teorier och spekulera kan vi göra hur mkt som helst men det är bättre att kolla upp det :p
 
Sv: stel höft orsak okänd...

Jo, men 1: Hästen är inte min och 2: Det är 3-4 år sedan hon gick omkull, så det är knappast något som försäkringen täcker (vet.besök, utredning, ev rtg, behandling etc)
Vet.vårdsförsäkringen tecknade jag i sommras, då hon endast var livförsäkrad innan. Så vad jag vet, så var hon inte vet.vårdsförsäkraf vid skadetillfället.
Det jag funderar på är om det kan förvärras av massage och försiktig stretching eller om det inte spelar någon roll då skadan är så pass gammal..
Hur stor är chansen att den går att "behandla bort" av vet. / hästterapeut efter så pass många år?
 
Sv: stel höft orsak okänd...

Det GÅR bara inte att spekulera i!!

Man måste ha hästen framför sig för att kunna svara!! Jag kan inte de dig fler råd än vad du fått, kanske någon annan vågar.

Frågan är vad du menar med stretching? Det finns miljoner tekniker, många grader av riktning, lika många grader av följsamhet eller tryck.

Bilder? Detaljer?

:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp