fairy_to_keep

Trådstartare
Igår kväll var han precis som vanligt, då hade jag aldrig kunnat ana att han skulle avlivas 24 timmar senare.

Har fått förtroendet att sköta grannens hästar i två veckor. De är 160 mil härifrån och nu kommer de komma hem till en tom box.

I morse snubblade han på väg ut ur boxen och stapplade sedan ut i hagen. Tycktes ha mest ont i ena bakbenet. Kände på ben och hovar, ingen värme eller svullnader. Ringa veterinär? Nee, det är nog vanlig hälta, det går över. Men eftersom han verkade lite allmänt ostadig på benen så tog jag ändå in honom i stallet o ringde vet, som trodde på hovböld.

Ner till stallet igen för att ta temp o kolla igenom hovar. Lite feber kunde konstateras, men hovarna kunde jag inte undersöka ordentligt. Det var jobbigt att lyfta dem, gjorde ont o var svårt att hålla balansen för honom.

Fler samtal till vet o tillsyn av häst….

Hade aldrig sett nåt liknande. Tankarna snurrade i huvudet. Fång? ne, inte av det foder han får. dessutom står han o försöker avlasta bakhovarna. Stelkramp? Ne, symptomen stämmer inte riktigt. Mögelförgiftad? Ja, det är möjligt…

Allt eftersom tiden gick (vet upptagen) så flyttade han alla fyra hovarna alltmer under sig. Han stod med framsträckt hals och kutade med ryggen, andades häftigt. Efter hand tilltog muskelryckningar allt mer. Han stod i den ställningen o skakade.
Man kunde konstatera att smärtan inte kunde lokaliseras till en del av kroppen utan att den var mer allmän, att smärtan liksom ”satt i nervsystemet”

När vet äntligen kom så bara ställde hon sig innanför stalldörrn o utbrast ”herregud” när hon fick se honom. Gick fram och klappade med händerna framför huvudet på honom. ”Mm, det är stelkramp, och det finns inget att göra.”

Ett par samtal för att underrätta ägarna…

När vi ledde ut honom ur stallet hade han så svårt att gå att han nästan for framstupa. Tio minuter senare täckte jag o syrran hans kropp med presenningar.

Någon annan som har varit med om häst med stelkramp?

Ingen häst ska behöva gå ovaccinerad mot det.

Sv: Stelkramp

jag har sett stelkramp 2 gånger i mitt liv.
en gång i slutet av -70, en fölunge som fick det. den hade inte hunnit få sitt grundvacc. än.
en gång i början på -90, en fd. travare som inte passade på banan. 5 år gammal fick hon stelkramp, ingen vet riktigt varför men jag trodde i min enfald att man vacc. alla hästar idag mot det.

det va ett gräsligt förlopp, och hästägaren valde att avliva efter att vet. konstaterat att det gått för långt för att ens försöka behandla.

hoppas verkligen att man slipper uppleva det igen.........

Sv: Stelkramp

Tyvärr finns det inga bestämmelser inom travet om vaccinationer. Förr fick travarna en vaccination när de frysmärktes, men så bestämdes det att de som frysmärker int ekan vaccinera så de fick sluta med det.

Jag har inte varit med om stelkramp själv, men en kväll när vi kom hem var vårat sto helt sönderriven (ja det är en travare), antagligen hade hon blivit attackerad av något.
Så det blev till att ta ut vet. och vaccinera henne för att minska risken för att hon skulle bli dålig. Tyvärr blev hon aldrig fullt vaccinerad (ägaren följde inte upp hela vaccinationrn) men som tur är så har hon klarat sig...;)

//Lillan

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 398
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 976
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 412
Senast: MiniLi
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
4 185
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V