Bukefalos 28 år!

Sten på trägolv

Vi har tittat på laminatgolv i parti och minut när vi renoverar banvaktstugan. Det blir absolut laminat när det kommer till golven, tåligt, bra med golvvärmen och det finns riktigt snygga varianter (dock inte i prisklass med Byggmax, men fulheten på dem avskräcker verkligen )
 
@Lovisaleonora, @Sar
Har ni något exempel tex en länk? PM:a gärna om det räknas som reklam

Sök på Gysinge Golvolja. Nu har vi ju ännu inte prövat den men det finns säkert Andersson gjort det vars erfarenheter du jan söka på nätet. Rekommenderar verkligen att köpa deras katalog fär der står mycket bra om byggnadsvård ( även om mam väljer att köpa produkterna någon annanstans.
Lägger in länken till golvolja, moderator får ta bort om det räknas som reklam.
https://www.gysinge.com/products/2466/golvolja
 
Sök på Gysinge Golvolja. Nu har vi ju ännu inte prövat den men det finns säkert Andersson gjort det vars erfarenheter du jan söka på nätet. Rekommenderar verkligen att köpa deras katalog fär der står mycket bra om byggnadsvård ( även om mam väljer att köpa produkterna någon annanstans.
Lägger in länken till golvolja, moderator får ta bort om det räknas som reklam.
https://www.gysinge.com/products/2466/golvolja
Jag började använda linolja och blanda färg som konstnär men linolja är nästan (men bara nästan) ännu roligare att använda inom byggnadsvård. Det finns många recept på olika golvoljor, det i länken har harts inblandad så jag gissar att det blir lite som en oljelack, lite sämre impregnerande verkan men slittåligare.

En roliga sak om man vill gå ett steg längre och blanda själv är att färgen/golvoljan blir väldigt billig.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag tänkte på det med kalla stengolv och vi har ett rum med ett gammalt stengolv, lagt vid mitten av artonhundratalet men plattorna kan vara betydligt äldre för kyrkan renoverades samtidigt och ett kanske medeltida golv togs bort och såldes. Men i vilket fall som helst, golvet är iskallt men jag gillar verkligen kontrasten mot de varma furugolven i de andra rummen. Att lägga golvvärme under ett sådant golv skulle vara rena helgerånet.

Med ett modernt stengolv är det såklart en helt annan sak.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Kan man lägga sten/betong-plattor på ett trägolv i ett gammalt torp? En del säger att det funkar om man lägger gipsskivor först andra säger att man måste göra om hela golvet.

Just nu har vi en äcklig gammal kork- eller linoleummatta och trägolv känns inte som ett alternativ i hallen.

Anledning till att man avråder att lägga plattor/sten på trägolv är förmodligen för att man är orolig att det inte ska vara tillräckligt tätt reglat in under. Är det tillräckligt tätt fungerar det att lägga golvgips utpå och sedan lägga plattor. Plattor direkt på trägolv kommer att spricka i fogarna.

Om ni inte vill ha ren laminat finns det vinyl-laminat som har bättre motståndskraft mot väta, är slittåligare och skönare att gå på än ren laminat :)
 
Kan man lägga sten/betong-plattor på ett trägolv i ett gammalt torp? En del säger att det funkar om man lägger gipsskivor först andra säger att man måste göra om hela golvet.

Just nu har vi en äcklig gammal kork- eller linoleummatta och trägolv känns inte som ett alternativ i hallen.

Vi ska göra samma sak i hallen och vår murare har sagt att tegelgolv med kalkstensfog kan funka. (Men det behövs ändå någon form av skivor under .) Kalkstensfogen kan tydligen röra sig med trät, så att inte alltihop spricker. Men annars ska det tydligen vara döda material under klinker och dylikt.

Men att lägga LAMINAT istället för trägolv i ett gammalt torp... :confused::arghh: GÖR DET INTE!! :nailbiting::p:D
 
Det finns ju snygga linoleummattor numera. Vi har den fulare varianten i de rum vi ännu inte renoverat men det är ju ett otroligt praktiskt underlag och hade jag tyckt att det var snyggt hade jag lätt behållit dem. Lättskött, varmt och skönt att gå på!
Vi kommer att köra en speciell golvolja från Gysinge när bi tar fram plankgolvet i hallen. Ska tydligen ha använts i gamla skolor så jag hoppas det ska vara någorlunda hållbart. Annars är jag inte främmande för att sätta in en snyggare variant av linoleumgolv!

Vi har en golvolja från Gysinge till ett trägolv och är supernöjda. Det är väl nio år sedan vi lag på det och nu kanske det är dags att bättra på, men det är väldigt slitstarkt. Till skillnad mot lackat golv behöver man inte slipa innan ett nytt lager läggs på.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Kan man lägga sten/betong-plattor på ett trägolv i ett gammalt torp? En del säger att det funkar om man lägger gipsskivor först andra säger att man måste göra om hela golvet.

Just nu har vi en äcklig gammal kork- eller linoleummatta och trägolv känns inte som ett alternativ i hallen.



Lägg inte in ett golv som tätar till ett trägolv och absolut inte när det är krypgrund och ett gammalt hus. Då kommer du förr eller senare få problem. Kan du inte behandla trägolvet i stället så att du får det mer slitstarkt? Och använd mattor som går att skura/tvätta eller kasta fast, det är inte ett så miljövänligt tänk förstås
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
984
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 828
Senast: Lingon
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 811
Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 964
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp