Stengallor fång halt häst

H

Hallon

Hejsan!
Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni kan få mig lite klokare!

Min 20 åriga nordsvensk har gått på bete över somrarna i stort sett hela sitt liv (med undantag någon sommar då han tävlat mycket) men de senaste åren har han gått ute dygnet runt på bete under sommaren. Bytte stall i höstas och har därför varit OTROLIGT noga med att vänja in honom direkt det nya gräset och det gick otroligt bra, några dagar innan midsommar fick han börja beta hela dagarna å gå i avbetad hage på nätterna och sen dess har han fått gå på magert bete och nu senaste veckan på bete som kossor redan betat upp det mesta av. Han har väääldigt känsliga hovar, slet av skorna för lite "sommarlov" den 10 juli och hann rida kanske 4-5 gånger på en åker innan hältan. I alla fall kom jag hem från en övernattning i annan stad och min pojkväns pappa säger att hästen är ordentligt halt.

Höger fram, svullen och ORDENTLIGT halt, trodde såklart att han busat och vrickat sig ordentligt eller så. Nästa dag kunde jag konstatera att det satt i hoven och misstänkte hovböld ringde hovslagaren som föreslog våtvarmt omslag för att se om det skulle komma ut någon böld och att jag skulle höra av mig när han var bättre. Bytte omslag efter 24 h och efter tre dygn hade han fått ett ordentligt skavsår på ballarna och några små runt om, så där blev han svullen och varm och beslutade mig för att låta det läka. Sen gick det framåt, han var alltid pigg, ibland lite ljummen längst upp i hovarna fram, fick stå med back on track på nätterna för svullnaden på benet, han avlastade höger mycket, blev bättre, blev sämre, (varje gång jag skulle ringa vetten så var han bättre och hoppet tändes).. hur som helst så hade jag pratat med hovslagaren att jag ville ha nya skor på honom och att han skulle kolla över hovarna så det inte var fång det var frågan om (han har alltid haft så fula, konkava hovar så jag vågar inte lita på hans ränder på hovarna eller liknande då hans hovar varit gräsliga hela hans liv). I lördags var han riktigt dålig och hängig på kvällen med digitalpuls (dock utan feber) så på söndagmorgon komme hovslagaren och när han verkade så komme blåmärken (stengallor) fram på båda fram, värre i höger.. han skodde vänster fram, bak och slog bara i 4 sömmar höger fram för att hoven skulle få vila. Han sa att det inte var fång då det tydligen är ovanligt hos gamla hästar som beteat hela sitt liv och att hovarna skulle vara mycket varmare, han skulle ha feber osv. Dagen efter såg det bättre ut, tisdags galopperade han ut i hagen (om
än det såg förtaskigt ut då han fortfarande är halt), i onsdags smorde jag
benet med voltaren och svullnaden gick ner betydligt. Idag hade svullnaden gått upp lite och han är fortfarande halt, inte mycket men helt klart halt. Ringde veterinären som sa åt mig att ha honom ute på betet och vänta i två veckor.

Vad ska man tro (jag vet att min text är flummig men hela mitt liv har varit flummigt sen han blev dålig) .. Är så otroligt rädd för fång och även om det tyder på stengallor så är jag inte helt säker. Fång kan väl ha väldigt diffusa symptom? Är allt för sent isånnafall, med tanke på att han varit halt så länge ! Hur fort kan man se förändringar på hoven? Har aldrig varit med om stengallor så har ingen aning hur liknande symptomen är och hur fort han borde tillfriskna? Kan tillägga att hovslagaren inte skar ut något och inte la på några speciella beslag eller sulor, blåmärkena sitter mitt på båda sulorna. Hovis trodde att det skulle dröja ett bra tag innan han var bar eftersom att han verkade sulan så tunn.
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Jag tycker verkligen att du ska åka iväg med din häst till klinik.

Mig veterligen finns det inga belägg för att en häst som har klarat sig på bete i flera år inte kan få fång. Fång kan, tyvärr, slå till när man minst anar det...:( Feber behöver en fånghäst inte heller ha.

Jag tycker också att det låter lite oroväckande med hästens "fula" hovar. Kan den ha haft diffusa fånganfall förut? Hur länge har du haft hästen?

Det verkar ju helknasigt att din hovslagare inte gjorde någonting åt hästens onda hovar...:crazy: Jag är också oroad över veterinärens råd att avvakta och låta hästen gå kvar på bete ett par veckor. Det låter inte särskilt vettigt med tanke på hur ont hästen verkar ha.

Som sagt, ring och boka tid på klinik med en gång!
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Jag har skött hästen i tio år och ägt honom i snart fem så jag har hängt med både under hans karriär som framgångsrik travhäst och sen när jag fick ta över honom och fram till idag. Han har haft dåliga hovar hela sitt
Liv (kom på mig själv att skriva som att jag har noll koll och inte bryr mig om hovarna men jag är väldigt insatt i dom:) ) han hade dåligt mockat hos sig innan jag hade honom så han hade röta och väldigt sköra hovar, Hovslagaren säger att han aldrig haft så fina hovar som nu när jag bytt stall och jag sköter mockning och sånt!!
Hovslagaren har skott honom exakt hela hans liv och känner hans hovar väldigt bra, han säger att hästen gått skodd exakt hela livet från att han var två år, vilket han inte rekommenderar alls men ägaren ville ha skor på tävlingarna så vi har försökt varje sommar nu i fem år att ha honom
Barfota och bara rida på åkrar men han blir öm och halt och måste skos så går det över på ett par dagar.. Hästen fick spel en gång i boxen för kanske sju år sedan och sparkade sönder hela sig, hela han var full i sår och efter någon månad föll 1/4 av hoven av, som en blånagel, det är därför han har en väldigt konkav och ful hov. Det låter ju så hemskt att det inte är
Sant men precis så var det, tog otroligt lång tid att läka och få det bra igen, och nu är som sagt bara hoven ful och kommer enligt vet och hovis alltid att vara. Han har alltid haft foderränder så länge jag kan minnas.

Men hur är det nu när han fått skor så har svullnaden i benet gått ner typ allt, pulsen har minskat och hältan minskat, kan det hända om
Man skor en häst med fång ?

Jag tycker också att det var väldigt konstigt att han inte gjorde mer åt det onda, men eftersom att jag aldrig varit med om sånnahär blåmärken förr så lät jag honom göra det han tyckte :-/
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Men hur är det nu när han fått skor så har svullnaden i benet gått ner typ allt, pulsen har minskat och hältan minskat, kan det hända om
Man skor en häst med fång ?

Omöjligt att säga. Det enda sättet du kan veta säkert är om du åker med hästen till klinik där det finns tillgång till t.ex. röntgen, om det skulle behövas.

Jag tycker också att det var väldigt konstigt att han inte gjorde mer åt det onda, men eftersom att jag aldrig varit med om sånnahär blåmärken förr så lät jag honom göra det han tyckte :-/

Det känns konstigt att hästen inte fick hårda sulor för att skydda hovarna, speciellt som att den har visat att den hade så ONT :(.

Du låter väldigt orolig över hästen. Varför inte åka till klinik och få svar på dina frågor?
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Jag är verkligen ingen expert men fång låter det ju inte som. Men ta ut en veterinär som får kolla igenom ordentligt. Då får du ju bort oron och kan förhoppningsvis få reda på exakt vad det är. Att gå runt och oroa dig (förhoppningsvis i onödan) tär bara mer på dig.
Lycka till!
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Har hästen gått på sten o därav kunnat få stengallor?

annars är det mer troligt att det kommer inifrån.

Om den får foderränder är den troligen känslig i sin mage.

har du den kvar på samma bete som när den reds?

Det har gått lång tid utan att den fått hjälp.

edit. Såg nu att du red den barfota. Har den "ankfötter" så går de nästan bra på sulan o kan få brytning i den böjda tån.

Åk in o kolla hästen så du får visshet o därmed snabbare kan bota hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: Stengallor fång halt häst

Det kanske kan vara läge att fundera på om TVÅ saker kan ha hänt med din häst.

Dels den kraftiga hovömheten, som du har åtgärdat och fått resultat på.

Dels hältan på höger fram, som kan bero på något annat, t ex vrickning eller att han har fått en smäll eller något.

I och med att hästen har varit halt i tre veckor kanske det är läge att låta veterinären titta på den.

Sen tycker jag att ni ska skippa barfotagången helt i framtiden. Även om det är bra för de flesta hästar att gå barfota periodvis är det uppenbarligen skadligt för just din häst.
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Din hovslagare har helt fel vad gäller gammla hästar och bete, eftersom det är relativt vanligt att gammla hästar får cushing och då spelar det ingen roll att de alltid gått på bete tidigare, en cushinghäst på bete får oftast fång, särskilt om den inte är medicinerad. Nu säger jag alltså inte att jag tror din häst har cushing eller fång, det var bara ett väldigt dumt påstående av din hovslagare.

Jag tror som Svea att du här förmodligen har två olika problem. En skada och så hovproblemet. Om hästen har dåliga platta hovar och dessutom är tung så kan den få inflammation och blåmärken i hovarna om man tar av skorna, eftersom det blir för stort tryck på sulan.

Jag tycker du skall röntga hovarna om du inte är säker på om hästen haft fång eller bara stengallor. Vissa veterinärer har portabel röntgen, eller så kan du åka till en klinik.
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Då ska vi se, TACK för att ni engagerar er :) har inte riktigt lärt mig detta med hur man svarar och ser hur någon svarar.. Men jag gör ett försök på allt i samma inlägg !

När hästen var som mest halt så hade min veterinär semester och jag bor uppe i norra Norrland, har 12 mil till närmsta klinik efter minst sagt slingrig skogsväg, han hade ont hemma, men det kändes inte rättvist att låta honom åka transport som är bland det värsta han vet och måsta belasta det onda benet så mycket när han parerar i kurvorna.

Hästen har inte haft sten i hagen med han måste gå kanske 20m på grusväg (försöker gå så gott det går i gräskanten) det har tyvärr hänt flera gånger att han har lyckats trampa på en vass sten och stönat till, usch, det gör så ont i hjärtat .. Och det är ju ganska logiskt att det är där han fått sina stengallor..

Ja han har ganska känslig mage och är ganska kräsen, bytte ju stall i oktober och då blev det helt nytt ensliage.. Han har inte ätit kraftfoder på flera flera år (sen han tävlade) , vi försökte i vintras med först korn sen müsli (med sakta invänjning) sen har han gått på typ fyra olika beten, beror hur man ser det, först vinterhagen där första gräset kom upp, sen i en lite mindre beteshagre med både färskare och lite
Mer magert bete, sen fick han gå på vanligt hederligt bete tills det var slut, då var han halt och har fått gå i en magrare hage för att han inte rör sig! Så han har annat bete ja.

Ja barfota ska han inte få vara mer, det funkar bara inte :(

Han har inte platta hovar och inte utfläkta, han har mer avlånga hovar både bak och fram, har alltid haft, det är bara tån som sticker iväg. Han är ju en nordsvensk (dock inte så supergrov) men det är klart att det kommer mer tryck på sulorna :-/ han blir ju lite rundare på sommaren också..

Det där med cushings och fång hade jag ingen koll på, tack för upplysningen :):)

När jag pratade med min veterinär så ställde han ju frågor och bad mig berätta, han tyckte att det lät som stengallor och art han skulle få gå ute, både för att det är mjukare och för att det är bra med lite blpdcirkulation "på hans villkor" alltså att han får röra sig som han vill. Jag frågade hur länge jag sla låta honom vara halt innan jag "gör nått" och han sa att det borde vara bra pm två-tre veckor annars skulle jag ringa honom.

Det har ju gått några dagar nu och han har blivit så mycket bättre! Igår gick han villigt utan att stanna, både på hårt och mjukt, han haltade knappt någonting alls, svullnaden i benet är borta, likaså värmen kring kronranden och man känner endast en mycket svag puls i frambenen, han är pigg och glad och rör sig mycket i hagen. Skulle tro att jag tar ut min veterinär ändå som får titta på hovarna och avgöra om vi ska åka ner på kliniken:)
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Bra att du ska ta hästen till veterinär :)

Ett tips till hans känsliga mage är att ge honom vanlig bakjäst så att jästen bygger upp och underhåller en bra flora i mage och tarm.
Du kan ge en hel bakjäst nedsmulad i hans foder eller prova att ge den som den är som godis, min häst älskar jäst :d Tycker hästen inte om det och inte får något kraftfoder så lös upp jästen i lite vatten och spruta in det i munnen med en spruta (utan kanyl givetvis.)
Bakjästen hjälper hästen att dels må bättre, få bättre päls och hovar och ta upp fodrets näringsinnehåll bättre men också förhindra fång och kolik. Observera att det ska vara vanlig blå färsk bakjäst, inte foderjäst. Du kan ge jäst året runt men var extra noga med att ge det vid foderbyten, gäller även när du byter bete.

Om hästen skadar sig någon mer gång kan det vara bra att veta att backontrack inte ska användas på färska skador. Backontrack är smärtlindrande och kan då täcka värre skador så att man missar det eftersom hälta och svullnad går ned. Det är ju hemskt om man missar en fraktur för att man har smärtlindrat utan att veta om det.

Våran häst, då 17 år, fick fång i februari med en halvmeter snö och vad jag läste då så är det vanligt att äldre hästar får fång just eftersom de kan utveckla IR och cushing lättare när de blir äldre.

Lycka till med din häst!
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Bra att hästen är bättre, men jag skulle nog ändå lasta och åka till klinik för ordentlig utredning. En hemmaveterinär kan inte göra särskilt mycket. Det är oftast bara slöseri med pengar att ta ut en veterinär, för man får inte ut särskilt mycket av det. Ta ut veterinär göra jag bara om det är något som behöver tas hand om AKUT, inte annars. Och angående avstånd till klinik, så har jag lika långt fast jag bor i Skåne. Visserligen inte på slingriga skogsvägar, men ändå.
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Vilket ta tips med jästen! Ska man ge det varje dag eller i en kur eller ?

Hade ut veterinären idag (valde att ta ut min vanliga som första lösning då det var uppbokat på kliniken nu veckan efter semestern) han sa att det är helt klart i hoven det sitter och att skon trycker mot stengallorna så imorgon ska jag länsa närmsta hästaffär på sulor och blåspray och så sla Hovslagaren få komma tillbaka, skulle börja vänta upp mot 10v innan verkning så att sulan för växa ut ordentligt. Blir det inte bra med "spacialanordningen" vi ska "snickra" ihop så får jg remiss till kliniken men han trodde absolut att det skulle bli bra!
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Jag tycker hemmaveterinärer (har bara haft en och är supernöjd) är hur bra som
Helst, tycker inte man kan "slösa" pengar på en veterinär och det är skönt att slippa ta ledigt från jobbet, låna transport och iväg men hästen som hatar att åka transport, nej min veterinär är super :):)
 
Sv: Stengallor fång halt häst

Möjligt att du missförstår mig? Men, jo, oftast är det slöseri med pengar att ta ut en veterinär om man har en halt häst. Hemmaveterinären är kanske inte sämre kunskapsmässigt på något vis, men resurserna finns ju inte på samma sätt som på klinik. Om nu inte veterinären har röntgen och ultraljud med sig i bilen förstås, men det är det ju inte så många som har. Har din det?

Kan ju ta min egen häst som exempel. Säkerligen hade många hemmaveterinärer kunnat se att hon var halt på två ben. Men sedan då? Hur går man vidare om man inte kan röntga, etc? Och DÅ är det slöseri med pengar för då har du både betalat en hemmaveterinär för hans/hennes besök + en klinik som kommer att göra samma sak som hemmaveterinären och mer. Du betalar alltså dubbelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 282
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 125
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 900
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Min ekonomi
  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Att vara Jessica

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp