Stenslickare...

Black

Trådstartare
Jag undrar om det är någon som vet varför en del hästar slickar på stenar. Har dom brist på något? Min häst ska alltid slicka på alla stora stenar han har i hagen, dom små verkar inte lika aptitliga...
:confused:
 
finns kanske olika mneraler lr nåt i stenarna lr så tycker han bara de smakar gott!

min bruka slicka på min jacka,ch jag har svårt att tro han lider brist på något som finns i min jacka :crazy:
 
Vad har du för hövärden och foderstat? Då e det lätt att se om hästen har brist på något.
 
Värden:
smrp 50
mj 7.4
ca 3.0
p 1.3
mg 0.9
k 14.2

Häst 1, halvblod på 8 år, väger ca 575 kg, välmusklad och har lätt att sätta hull. Rids ca 5-6 dagar/vecka, medelhårt, uppe i full kondition. Går i hage med massor av mat större delen av dagen, därav så får han inte så mycket mat ännu.
Om det är någon kunnig som har tid så skulle jag behöva hjälp med en foderstat, har försökt räkna själv men det är väldigt svårt när man aldrig har gjort det.
Hö: 5.5 kg
Korn: 0.5 kg
Betfor: 0.3 kg
Kli: Vet ej vikten men det är 2 dl om dagen

Häst 2 är ett varmblod på 9 år, väger ca 450 kg, välmusklad men har inte så super lätt att sätta hull, rids ca 2-3 dagar/vecka, mycket lugn ridning, mest skritt. Går även han i hage med massor av mat.
Tål ej havre!
Hö: 6 kg
Korn: 0.2 kg
Betfor: 0.1 kg
Kli: Vet ej vikten men det är 2 dl om dagen.

Tack på förhand!
"Black"
:banana:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
705
Senast: Roheryn
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 094
Senast: Livi
·
Svar
0
· Visningar
560
Senast: Lexa
·
Katthälsa Tacksam för hjälp! Min katt har tappat päls över stora delar på kroppen, såren vätskar gul vätska och hon slickar sig konstant. Jag är...
Svar
14
· Visningar
1 638
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp