Stereohögtalare kopplade till datorn?

MissFideli

Trådstartare
Har ett par högtalare till stereon, utan kontakt. Bara sladdar som man stoppar in och nyper fast. Kan man på något vis sätta på kontakter så dom passar till min laptop istället?

Sv: Stereohögtalare kopplade till datorn?

Nja, du måste ha en förstärkare också. Stereon är en sådan, så du kan låta högtalarna sitta kvar i stereon, och sedan dra en sladd från ljudutgången på datorn till ingången på stereon (om den har en sådan ingång).

Alternativet är att skaffa en fristående förstärkare, men om det inte är väldigt fina högtalare du har så kommer det bli billigare att köpa ett par datorhögtalare med inbyggd förstärkare istället.

Ja, jag fick höra det där med förstärkare idag. Typiskt. Kopplade min mp3-spelare till stereon en gång, men ljudet blev så himla mycket tystare så jag fick aldrig till nån bra volym. Gissar att bra högtalare kostar närmare 1000:- , tänkte jag skulle kunna komma billigare undan.

Bra datorhögtalare är sällsynta. Anledningen till att det inte går så bra koppla mp3-spelare till stereo (om inte en av delarna är anpassad för det) är att uttaget på mp3-spelaren inte är en linjeutgång utan anpassad för att driva ett par små hörlurar/öronsnäckor. Sådana problem har du inte med en koppling från datorns ljudkort; koppla linjeutgången till linjeingången på stereon. (Lämplig sladd på Kjell här, andra längder finns.) Mycket vanligt sätt att få bättre ljud från dator genom att använda ett existerande system.

MissFideli har ju en laptop, så den sladden lär knappast passa. Jag har i alla fall aldrig sett en laptop med RCA-kontakter.

Frågan är om det över huvud taget finns linjeutgång på datorn? De hörlursutgångar som brukar finnas på bärbara datorer är väl av samma typ som på en MP3-spelare? Eller är de mer avancerade?

Sladden på andra hållet ;)

Med laptop är förstås aldrig något garanterat (damn non-generic components...) men goda chanser, och för 59:- (mindre för kortare) knappast någon större förlust ifall det inte fungerar.

Hade en sån sladd hemma, köpte den när jag skulle koppla ihop mp3-spelaren med datorn och den funkade. Ljudet blir inte helt bra, men mycket bättre än ur datorns högtalare iaf :bow:

Jag hade visst lite bråttom. Läste inte ordentligt, och tolkade 2xRCA som "RCA i båda ändarna".

Clas olsson-sladd. RCA i ena änden hörlurskontakt i andra änden. 49:- Kopplas från hörlursuttaget i datorn till Line In på stereon! Piece av kaka!

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har ingen dator hemma men tycker jag behöver något att skriva på. Jag har ju min jobbdator på jobbet och så telefon, har därför...
Svar
12
· Visningar
401
Senast: Anna-Bella
·
Hemmet Vi har ett fritidshus långt ute i skogen dit vi hade velat få fiber utdraget men det verkar stört omöjligt. Kan bukes klokskap... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
2 605
Senast: Inte_Ung
·
IT & mobiler Jag har kvar min urgamla mailadress (hotmail 😄) sedan 20 år, och ibland känns mailnamnet utdaterat och barnslig. Men jag galet mycket...
Svar
7
· Visningar
456
Senast: Trott
·
IT & mobiler Det enda jag får fram när jag googlar är att man ska trycka ALT+ 2016 men det funkar inte. Min dator (hp) går bara in på spara... 2
Svar
21
· Visningar
896
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka