sterilisering

Vattenkanna70

Trådstartare
HAr som sagt var en flicka på 11 månader som löper för fullt just nu. Kan man sterilisera henne när hon har löpt klart eller måste hon få en kull innan??? en del säger si å en del säger så... så ni kanske kan ge mej ett bra svar
 
Varför skulle hon behöva få en kull innan? Det har jag aldrig hört.. Ring en klinik och fråga, men jag är ganska säker på att du får ett svar om att katten inte behöver få en kull innan ;)
 
Nej, de behöver inte få en kull innan, det är bara en myt :meh: Alla katter mina föräldrar och jag har haft har kastrerats utan kattungar före förutom den första men det var för att de ville ha en kull (det är 40 år sedan). Alla andra katter har varit (och är!) glada och nöjda ändå. Kan tillägga att vi alltid haft honor.
 
Jag har aldrig hört att katthonan måste få en kull innan sterilisering, däremot innan kastrering.. I vilket fall: det är en seglivad myt och är inte sant öht.
(Om jag får ge ett litet råd: kastrering är ett större ingrepp på en hona (än på en hane), men jag lägger ändå en röst på kastrering istället för sterilisering..)
 
Hon behöver absolut inte få någon kull innan. En katt mår bäst om den blir kastrerad innan den blir könsmogen så att den slipper stressen med att gå i löp, att leta partner, märka revir och diverse annat som stressar katten något enormt. Kastrera katten så fort hon har kommit ur löpet. Steriliserar djur gör man inte. Vid en sterilisering finns könsdriften kvar och djuret hade alltså kommit i löp och letat partner och mått precis lika dåligt som om den inte hade varit steriliserad. Det är bara människor som steriliserar sig för vi vill ju ha våran könsdrift kvar.
 
Fast jo, både hundar och katter steriliseras av veterinärer i Sverige, även kaniner. Jag vet flertalet som är det, som inte är särskilt gamla, så det har inte "tagits bort" som alternativ om ägaren önskar få djuret steriliserat istället för kastrerat (tyvärr...). Men jag håller som sagt med om att kastrering är det bästa alternativet, av nämnda skäl.
 
Fast jo, både hundar och katter steriliseras av veterinärer i Sverige, även kaniner. Jag vet flertalet som är det, som inte är särskilt gamla, så det har inte "tagits bort" som alternativ om ägaren önskar få djuret steriliserat istället för kastrerat (tyvärr...). Men jag håller som sagt med om att kastrering är det bästa alternativet, av nämnda skäl.

Alltid lär man sig något nytt! Det trodde jag inte förekom överhuvudtaget längre eftersom hela iden med att göra djuret ofertilt faller då.
 
Fast jo, både hundar och katter steriliseras av veterinärer i Sverige, även kaniner. Jag vet flertalet som är det, som inte är särskilt gamla, så det har inte "tagits bort" som alternativ om ägaren önskar få djuret steriliserat istället för kastrerat (tyvärr...). Men jag håller som sagt med om att kastrering är det bästa alternativet, av nämnda skäl.

Jag har inte stott pa en enda veterinar som steriliserar varken katter eller hundar senaste tio aren om inte sarskilld anledning finns. Kaniner vet jag inget om.

Men visst det ar mojligt att det finns nagon eller att det sker inom vissa omraden men det ar inte nagot som generellt gors, skulle jag saga.
 
Har heller inte stött på någon som steriliserar, trots 10 år i djursjukvården.

@Vattenkanna70 - boka tid för kastrering du, men säg till veterinären att katten löper. En del veterinärer vill att katten får p-piller innan för att avbryta löpet då det medför en lite större blödningsrisk i och med att livmodern är aktiv.
 
Den yngsta steriliserade katten som jag är 100% säker på, som ägs av en nära väns syster, är runt 1-2 år gammal. Är rätt säker på att även hennes mor är steriliserad numera (men inte helt säker - kastrerad är hon iaf inte..). Och moderns mor är numera steriliserad (vet inte exakt hur många år sedan det är, men betydligt mindre än tio iaf).
När jag googlar är det stämmer det dock att så gott som alla kliniker håller sig till kastrering numera - vilket är posititvt - åtminstone om man utgår från prislistan på hemsidan.

Däremot verkar somliga röra ihop begreppen numera. (Hittar flera kliniker som nämner att de utför sterilisering av hund/katt, men inget pris eller "djupare" info om detta.)
Saxat från Evedensias hemsida: "Även honkatter kastreras eftersom man opereras bort äggstockarna, även om man vanligen kallar detta sterilisering". Det är ju bara korkat, om det stämmer..
Saxat från Blå stjärnans hemsida (FAQ): "Katter blir könsmogna mellan 6 månader och 1 års ålder. På honkatterna rekommenderar vi i första hand sterilisering då p-piller innebär risk för biverkningar. Vi rekommenderar även kastrering av hankatt."

//Liten, som inte heller ser någon större poäng i att sterilisera (förutom att djuret inte kan bli dräktigt, förstås) ;) .
 
Den yngsta steriliserade katten som jag är 100% säker på, som ägs av en nära väns syster, är runt 1-2 år gammal. Är rätt säker på att även hennes mor är steriliserad numera (men inte helt säker - kastrerad är hon iaf inte..). Och moderns mor är numera steriliserad (vet inte exakt hur många år sedan det är, men betydligt mindre än tio iaf).
När jag googlar är det stämmer det dock att så gott som alla kliniker håller sig till kastrering numera - vilket är posititvt - åtminstone om man utgår från prislistan på hemsidan.

Däremot verkar somliga röra ihop begreppen numera. (Hittar flera kliniker som nämner att de utför sterilisering av hund/katt, men inget pris eller "djupare" info om detta.)
Saxat från Evedensias hemsida: "Även honkatter kastreras eftersom man opereras bort äggstockarna, även om man vanligen kallar detta sterilisering". Det är ju bara korkat, om det stämmer..
Saxat från Blå stjärnans hemsida (FAQ): "Katter blir könsmogna mellan 6 månader och 1 års ålder. På honkatterna rekommenderar vi i första hand sterilisering då p-piller innebär risk för biverkningar. Vi rekommenderar även kastrering av hankatt."

//Liten, som inte heller ser någon större poäng i att sterilisera (förutom att djuret inte kan bli dräktigt, förstås) ;) .

Man har ju tyvärr länge kallat kastrering av honkatt för sterilisering. Tyvärr även vissa veterinärer som synes. Men jag är 99,9% säker på att även Blå Stjärnan kastrerar.
 
Tack för allt bra tips... men hon löpte i typ 3 dagar sen vart hon lugn, men nu har hon börjat marslåta igen... vad ska jag gör?
 
Tack för allt bra tips... men hon löpte i typ 3 dagar sen vart hon lugn, men nu har hon börjat marslåta igen... vad ska jag gör?
Boka kastrering så fort som möjligt. Honan ska helst inte löpa vid kastreringen. De brukar följa samma köpmönster så du kanske kan boka in en tid som ligger mellan förväntade löp?
 
Den yngsta steriliserade katten som jag är 100% säker på, som ägs av en nära väns syster, är runt 1-2 år gammal. Är rätt säker på att även hennes mor är steriliserad numera (men inte helt säker - kastrerad är hon iaf inte..). Och moderns mor är numera steriliserad (vet inte exakt hur många år sedan det är, men betydligt mindre än tio iaf).
När jag googlar är det stämmer det dock att så gott som alla kliniker håller sig till kastrering numera - vilket är posititvt - åtminstone om man utgår från prislistan på hemsidan.

Däremot verkar somliga röra ihop begreppen numera. (Hittar flera kliniker som nämner att de utför sterilisering av hund/katt, men inget pris eller "djupare" info om detta.)
Saxat från Evedensias hemsida: "Även honkatter kastreras eftersom man opereras bort äggstockarna, även om man vanligen kallar detta sterilisering". Det är ju bara korkat, om det stämmer..
Saxat från Blå stjärnans hemsida (FAQ): "Katter blir könsmogna mellan 6 månader och 1 års ålder. På honkatterna rekommenderar vi i första hand sterilisering då p-piller innebär risk för biverkningar. Vi rekommenderar även kastrering av hankatt."

//Liten, som inte heller ser någon större poäng i att sterilisera (förutom att djuret inte kan bli dräktigt, förstås) ;) .

Kastrering är en form av sterilisering. Sterilisera betyder helt enkelt "att göra ofruktbar". Det finns sedan flera olika sätt att utföra detta på, men det man i praktiken gör på katter oavsett kön är att sterilisera via kastrering dvs. genom att operera bort könskörtlarna. På honkatter opererar man dessutom bort livmodern.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 177
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 954
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har under den senaste tiden suttit och broderat mycket. Jag har haft ett precis påbörjat broderi liggande i bokhyllan i flera år och...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: MiaMia
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
15 110
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp