Sterilisering

S

strumpan

När man ska sterilisera sin katta,tar dom ultraljud först eller måste man be om det.
:confused:
 
Nej ultraljud gör man inte innan. Det är olika vad veterinärer rekomenderar om när man ska kastrera sin hona. Det är olika när katter bli könsmogna, jag kastrerade min katta efter sitt första löp.
 
Varför vill du ultraljuda? Misstänker du att hon är dräktig? Om du misstänker dräktighet kan det vara bra att ultrljuda om du vill behålla kattungarna, men om du inte vill ha kattungar kan veterinären ta bort dem samtidigt som de tar bort livmodern under kasteringen. Men det gäller vanligen bara fram till fjärde dräktighetsveckan.
 
Våran katt är 5mån,
Vi har andra katter springande runt stallet,visst blir man orolig.
Hade tänkt vänta några mån. till så hon får växa på sig innan op,det kanske är dumt.
Har aldrig haft en hon katt så jag vet inte hur man ser när dom brunstar eller vad det nu heter på kattspråk. :banana:
 
Fem månader kanske är lite väl tidigt för kastrering (enligt min mening). Jag tycker att de ska få växa på sig lite innan man kastrerar. Du kanske kan låta henne få p-piller ett tag? Men då är det säkrast att du tar reda på om hon är dräktig eller inte, p-piller kan skada eventuella foster.
 
Jag hade inte stoppat i min katt p-piller. Du lär höra när hon börjar löpa. Då går dom ofta och låter mycket och är "överkeliga". Vissa katter mäks det inte så mycket på. Dte gör ingetr om hon är dräktig när du kastrerar henne så enligt min mening är det helt onödigt med p-piller.
 
Eftersom att hon inte vill ha kattungar skulle det ju inte göra något om hon var dräktig, alltså behövs inget ultraljud.
 
Det är inte alla katter som väsnas när de löper och honkatter kan mycket väl bli dräktiga strax före man upptäcker det första löpet. Och om honkatten är dräktig och skall kastreras antar jag att veterinären vill veta hur långt gången hon är. Många veterinärer kastrerar inte en honkatt om hon har gått längre än 4 veckor.

Jag tycker att p-piller är ett bra alternativ om honkatten inte redan är dräktig. Om katten får p-piller under dräktigheten kan fostren skadas vilket kan medföra komplikationer vid förlossningen.

Om hon kastreras nu vid fem månaders ålder kan den fysiska utvecklingen hämmas. Jag personligen tycker inte att man ska kastrera en honkatt innan första löpet kommit och om honkatten börjar löpa tidigt (det är ju inte ovanligt att katter börjar löpa vid fem månaders ålder) tycker jag att man ska vänta med kastreringen tills katten har växt till sig lite.
 
Oj! Det här blev mycket på en gång.
Jag vill absolut inte att hon ska hämmas i sin utv.
Man får kanske låta tiden an och hoppas att hon inte är med ungar.
 
Oj! Det här blev mycket på en gång.
Jag vill absolut inte att hon ska hämmas i sin utv.
Man får kanske låta tiden an och hoppas att hon inte är med ungar.

Jag tror det bästa är att kolla om hon är dräktig och om hon inte är det börja ge henne p-piller tills hon blivit lite äldre då hon kan kastreras. Om du bara låter henne vara som hon är nu kommer hon antagligen bli dräktig om det finns någon fertil hane i närheten (inom en radie av några kilometer dvs).

Eller om du vill chansa, börja ge henne p-piller nu med en gång, men som sagt skulle hon då redan vara dräktig kan fostren påverkas av p-pillren.
 
Jag skrev att man inte märker det på alla katter! Jag tycker att det är onödigt med p-piller i alla fall om hon ändå ska kastrera katten.
 
På vilket sätt menar du att den fysiska utecklingen hämmas?
Enligt nya rön tar katter inte skada av att kastreras tidigt, snarare återhämtar de sig fortare efter ingreppet. Hankatter kan utan problem kastreras vid 12 v., honkatter bör vara något större för att underlätta narkosen.
 
På vilket sätt menar du att den fysiska utecklingen hämmas?
Enligt nya rön tar katter inte skada av att kastreras tidigt, snarare återhämtar de sig fortare efter ingreppet. Hankatter kan utan problem kastreras vid 12 v., honkatter bör vara något större för att underlätta narkosen.

Men fortfarande är man överens om att tidig kastrering försenar epifysplattornas slutning. Det innebär att kattens ben växer mer än vad de egentligen borde vilket kan innebära svagare benstomme och katten blir fysiskt större än vad den borde. Större kropp, svagare ben... ingen toppenkombination tycker jag, men det är upp till var och en att bestämma när man vill kastrera.

Vad gäller p-piller så tycker jag att honkatten ska få p-piller fram tills den dagen hon kastreras annars kommer hon antagligen att bli dräktig.
 
Sv: Re: Sterilisering

När honan är 6 månader kan man kastrera dom, va nyss och gjorde det med min lilla. Veterinären sa att hon va lite tidig, men efter sex månader är det inga problem.
 
Sv: Re: Sterilisering

*KL*
Jag lät kastrera min hona vid 6 månaders ålder på dagen.
Hon är lika liten som sin mor var/är och mår finfint.

Jag tycker att du ska vänta en månad till, sedan kastrera.
 
Sv: Sterilisering

Hahah ja du det stämmer säkert.....konstigt såg detta på dagens upplagda :o
 

Liknande trådar

Katthälsa Grannens katt, som tydligen flyttat hem till oss (...) åker på rumpan på mattan. Jag vet att hundar gör så, när de har problem med...
Svar
7
· Visningar
1 510
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
32
· Visningar
2 330
Senast: Scata
·
Övr. Katt Fungerar det? Kattlucka som läser av kattens chip i nacken? Vi måste göra nåt åt grannens katt som vägrar bo hos dem och kommer in till...
Svar
8
· Visningar
661
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
219
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp