Sterilisering .?

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Smultronagnes
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 215
S

Smultronagnes

Hur tidigt kan man sterilisera/kastrera en honkatt?
Kan man tajma det så att man gör det innan hon kommer i första löpet? :confused:
Det är väl ingen katastrof heller, det är ju bara att mata p-piller över löpet och kastrera efteråt, men jag funderar på om man kan planera det på nåt vis...?

Och sen - anekdot!
Du vet att du har en katt när du hittar en penna i duschen! :bow:

Sv: Sterilisering .?

Man kastrerar honkatter, inte steriliserar. Steriliserar du så kommer hon fortsätta löpa, vilket ju kanske är det man vill ha bort.

Allt från 6 mån. Hon behöver inte ha löpt innan, och definitivt inte ha haft en kull, en tyvärr välkänd myt bland katter.

MissFideli skrev:
Man kastrerar honkatter, inte steriliserar. Steriliserar du så kommer hon fortsätta löpa, vilket ju kanske är det man vill ha bort.

Allt från 6 mån. Hon behöver inte ha löpt innan, och definitivt inte ha haft en kull, en tyvärr välkänd myt bland katter.

Ok, jag är lite osäker på terminologin.
Den myten har jag hört ett x antal gånger... något trött på det. Vad tusan kommer det ifrån egentligen?
Tack för svaret förresten.

Numera kastreras hankatter mycket tidigare, kan man inte göra det med småflickor också? Jag ska kastrera två små kattflickor i stallet och vill helst ha det gjort innan vintern. Nu är de 3,5 månader gamla och jag tycker att den stora hankatten (inte vår) är intresserad av dem. Inte kan de väl börja löpa redan? Han kanske bara kollar läget?? Själva är de inte intresserade av honom på det viset, de bara leker och han blir såå förnärmad när de attackerar honom.

Kastrering av honkatter, det innebär väl narkos och buköppning? Är kastreringen av hankatter ett mindre ingrepp än på honor? *minns något sådant*

Anledningen till att jag frågar är att vi vill ha ett sällskap till lillkisse, och just nu hittar jag bara honor när jag letar.

lingonben skrev:
Kastrering av honkatter, det innebär väl narkos och buköppning? Är kastreringen av hankatter ett mindre ingrepp än på honor? *minns något sådant*

Anledningen till att jag frågar är att vi vill ha ett sällskap till lillkisse, och just nu hittar jag bara honor när jag letar.

Kastrering av hankatter tar typ 15 minuter och katten, på honor är det ett större ingrepp ja. Det är dyrare att kastrera honor också, därav.

Det borde väl vara mer riskfyllt att kastrera en hona då?
Som hästmänniska kanske man är lite miljöskadad och är allmänt jätterädd för buköppningar :p

Man kan, och om hanen verkar intresserad bör man nog få det gjort. Det är inte alla veterinärer som vill kastrera innan 6 mån, men det är absolut att föredra framför en tidig dräktighet (vissa honor börjar ju löpa så tidigt som vid 4 månaders ålder)

Jag ska höra med vår vanliga veterinär nästa gång jag snackar med honom. De verkar som sagt inte det minsta intresserade ännu, men man vet ju aldrig när det vänder och jag vill inte ha kattungar mitt i vintern.

Annars kan man ju faktiskt, i värsta fall, kastrera honkatten även under dräktighet. Veterinären tar då bort fostren samtidigt som livmoder och äggstockar opereras ut. Inte något jag rekommenderar, men ett alternativ om nu honkatten hinner bli dräktig och man inte vill ha kattungar.

Lånar din tråd lite bara.

Har oxå en honkatt som ska kastreras och en liten fundering bilr katterna lugnare när det kastrerats???? Har en vilding på 5 månader här hemma.

Njae, man kan säga att energin omkanaliseras ;) Den energi som en fertil katt lägger på... att vara fertil använder den kastrerade katten till lek :D

Det är ju det hon håller på med, Far upp och ner på stolar bord bänkar och klätterträd. River i tapeterna där det inte var rivet innan även om det finna 3 klösträd. Far fram i 150 knyck med sina bollar och råttor, anfaller våra fötter och ben. Har visst glömt hur det var att ha liten kisse våra andra är 5 och 8 år.

Hon kanske tycker de andra är tråkiga att leka med och försäker roa sig själv?

Jo visst men de vill leka med henne men då blir hon bara rädd och fräser. Men hon har bara vart här i 3 veckor och hon börjar att lugna ner sig och sluta fräsa. Hon är bara liten än.

Min lilla katt har en good mom och en bad mom :D
Stora katten är bad mom, han försöker uppfostra henne dvs fräsa och slå henne i skallen om hon har fräckheten att hoppa på hans rygg och bita honom i örat när han äter .. vilket hon struntar i och attackerar på nytt :devil: :D
Lilla hanen är good mom, blir han attackerad under middagen sitter han snällt kvar med henne på ryggen tills han blir less och försöker gå därifrån, då är han fast och är tvungen att leka jaga hela kvällen sedan :D Lilla menlösa Pipen :love: Han har tagit mammaledigt :love: :)

Nu när de äldre katterna är på holiday har hon aptrist rent ut sagt utan kompisen Pip, och har börjat attackera mina fötter hoppa på mitt ansikte när jag sover ... :crazy: Så att din katt är lite crazy ser jag som att hon roar och aktiverar sej själv så gott det går när ingen annan har lust med det.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 219
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 039
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under... 2
Svar
24
· Visningar
3 663
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
5 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka