Stigbygeltråd!

antioxidant

Trådstartare
Saknas en stigbygel-tråd här!

Vilka är bra?

Säkra?

Bra för vilken typ av ridning? Vilken typ av ryttare?

Budget vs lyx?

Plast eller stål eller aluminium, kanske t.o.m trä?

Sv: Stigbygeltråd!

Jag drar mitt strå till stacken då, eftersom jag har testat en del olika stigbyglar!

Ledade...njae. Jag har ett par som jag haft i 4 år, den sort som har en kedja inuti ett gummirör typ, och nu gnisslar det så otroligt i den där kedjan :crazy: men det kanske är olika för olika modeller - det verkar vara väldigt många som är supernöjda med Sprengers Bow Balance - dom har jag inte testat.

MH:s med säkerhetsgrepp (SRS, eller vad det nu heter) har jag också testat, blev aldrig klok på greppet (trots att jag har skor som ska passa) och tyckte att stigbyglarna var så alldeles för stora och tunga, så dom sålde jag.

Australiensiska tycker jag iofs är sköna men säkerhetsfunktionen ser jag inte riktigt hos dom.

Jag rider numera mycket i distansstigbyglar (dom med brett stöd under foten och korg fram). De är ett av mina bästa utrustningsköp, jag tycker att de är kanonsköna och de är dessutom i stort sett omöjliga att tappa. Jag rider ut med dem men har även ridit dressyr i dem.
När jag ska vara lite "fin" byter jag till ett par Kwik-Out.

Kul med svar!

Det där säkerhetsgreppet, vad är det till för? Svårare att tappa stigbyglarna eller är det nån utlösningsfunktion?
Distansbyglar, är de bara för distans/lite dressyr? Verkar lite klumpiga tycker jag, men så har jag aldrig provat heller!
Sprengers hör man ju mycket gott om, men det verkar ju finnas massa high-tech grejer nuförtiden.

Tycker att det är smått galet att stigbyglar kan kosta tusentals kronor! Men om de funkar så är det ju som en bra sadel tänker jag mig - det underlättar ridningen, även om man kan hanka sig fram med en gammal allroundsadel.

Jag är helt förälskad i mina stigbyglar med magnetlås (Footsaver tror jag att de heter). Tycker de passar lika bra på dressyr som hoppsadeln, även om de är lite tunga.. :love:
Har tidigare använt mig av australiensiska och sådana med gummisnodd men fastnat med foten i båda varianterna så de går helt bort för mig.

Kul med svar!

Det där säkerhetsgreppet, vad är det till för? Svårare att tappa stigbyglarna eller är det nån utlösningsfunktion?
Distansbyglar, är de bara för distans/lite dressyr? Verkar lite klumpiga tycker jag, men så har jag aldrig provat heller!
Sprengers hör man ju mycket gott om, men det verkar ju finnas massa high-tech grejer nuförtiden.

Tycker att det är smått galet att stigbyglar kan kosta tusentals kronor! Men om de funkar så är det ju som en bra sadel tänker jag mig - det underlättar ridningen, även om man kan hanka sig fram med en gammal allroundsadel.

Ja det där greppet ska passa till skor från samma tillverkare, man sätter liksom fast sulan i stigbygeln så att man inte ska tappa.

Distansstigbyglar tycker jag som sagt är suveräna, jag har sorten som heter EZ ride och som är lätta o bra. Visst ser dom klumpiga ut men dom känns inte klumpiga i användingen.

Visst är det dyrt med stigbyglar...det är som med allting annat :crazy:. Men jag tror också att tillverkarna satsar mer o mer på säkerhetsfunktioner, och då är det inte längre fråga om att en stigbygel är en enkel bit metall eller plast.

Jag kan väl oxå berätta om mina erfarenheter.

Dessa gamla med gummisnodd gillar jag inte alls, gummisnudden ramlar av ibland, och de böjer sig, håller inte formen.

De australiensiska är väl okey men är inte riktigt nöjd med dem.

Jag köpte ett par Kwick-out stigbyglar för jag tänkte att det måste ju vara bland det säkraste man kan ha, men de gillade jag inte, tyckte inte jag fick något grepp i stigbygeln utan tappade den ofta.

Jag har provat MH SRS någon gång på en kompis häst och gillade dem den lilla stund jag red med dem så har funderingar på att köpa sånna.
Jag har dessutom MH ridstövlar.

har även provat de billiga kopiorna på sprenger, har haft shires och mark todd men tycker att de är för hårda i ledningen och tappar sin funktion då.

Jag är en sådan som är helt såld på Sprengers ledade stigbyglar.
Jag har 2par utav de vanliga ledade och 2 par Bow Balance.
BB tycker jag vrider sig på foten och är svåra att ha kvar rakt.
De vanliga sprenger är helt klart mina favoriter!!
De har bra grepp och är stötdempande. Jag har haft ont i ena fotleden utav att rida med kosta läder eller skritta för mycket förut men känner ingenting utav det med sprenger stigbyglar!
Jag rider nästan bara dressyr och har de vanliga sprenger på dressyrsadlarna och BB på hoppsadlarna.

Jag har islandsstigbyglar, ett par i lättmetall, svartlackade :love: Eller ja, de var skitsnygga tills unghästen gick väl nära ett träd :mad: Sen har jag ett par i mässing som just nu vilar i garderoben.

Mina favvisar är dock ett par rutiga i plats från Duca-design :love:

Alla mina mest köpta pga utseendet men samtliga skall ju innebära viss säkerhet.

KL

De bästa jag har är av trä, är de enda jag hittat som är stora nog för mina stålhätteförsedda 45or!

Ptr

Nu har jag iof inte jämfört med spenger, men jag har ett par ledade mark todd och när jag bytte till dessa så försvann mitt knäont på en gång och dessutom så är dom supersköna att rida i.
Absolut värda att prova enligt mig.
(Får hoppas att dom inte börjar knirra efter ett tag då, men hittills gör dom det inte i alla fall.)

Gillar inga av de vanliga stigbylarna som är helt av metall eller med gummisnodd.
KwickOut går också bort. Tycker dom är snorhala, gnisslar och jag får inget grepp i dom.
Mountain Horse scs3 (Inte srs ;)) - Hade dom ett tag då jag hade stort problem med att jag tappade stigbyglarna. Tycker man får ett bra grepp och plattan såg till att jag kunde få ner hälen ordentligt. Säkerheten är ett stort plus.
Sprenger Bow Balance - Köpte ett par när jag insåg att mina hälsenor tog mycket stryk i hoppningen med mina scs3. Det var för stumt med metallstigbyglar och jag behövde något som tog emot stötarna när jag red i korta läder. Är supernöjd rent funktionsmässigt, hade dock önskat ett bättre säkerhetsaspekt på dom.
Sprenger "System4" Lika kalasnöjd som men mina BB

Jag rider just nu enbart i Sprenger BB då jag får ont i knäna av att rida i andra stigbyglar. Är jättenöjd med dem och har inga planer på att byta ;)

Vilka är bra?
Såna där sneda, med stigbygelöglan flyttad mot insidan och lätt "nedtrampad" fotplatta.

Säkra?
Nej, inte mer än ett par vanliga standardstigbyglar.

Bra för vilken typ av ridning? Vilken typ av ryttare?
Jag rider ju mest dressyr, men jag använder dem till all ridning.
De enda som jag inte får ont i knän och vrister av, eftersom de hänger stabilt rätt vinklade och inte ger brytningar som vanliga raka eller fjädrande/rörliga.

Budget vs lyx?
Eftersom de här är så jäkla bra för typ 4-500:- så är jag inte så mycket för avancerade lyxstigbyglar. De har aldrig hjälpt mig.;)

Plast eller stål eller aluminium, kanske t.o.m trä?
Jag föredrar vanliga stålstigbyglar, gärna rostfria. Stabila, hållbara och snygga!

delvis kl

Nån här som har testat Jin-stigbyglarna? Whats up with them egentligen, alltså, vad är det som gör att dom är så dyra? Som jag har fattat det är dom bara väldigt lätta, har bred fotplatta och coola färger typ... Eller är det nått jag har missat? :p

Jag har Sprenger System4 till dressyrsadeln och Sprenger BB till hoppsadeln. Jag tycker dom fyller sitt syfte och funktion. Känner helt klart skillnad jämfört med mina gamla vanligt statiska.

Det var lustigt, många ryttare vill ha så stumma stigläder det går, särkilt i dresyren. När ryggläder inte duger får man lägga in förstärkningar och ev dubbelsy.

Ptr

Jasså med gångjärn! Finns där smörjnippel eller är det inbyggt gnissel?

Ptr

Till min stora lycka så fick jag ett par Sprenger Bow Balance i julklapp! :D
Så jag ska testa dem när jag får hem nya hästen (i januari) :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 075
Senast: tara
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 402
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 239
Senast: Nota
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 380
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka