Stigbyglar dressyr

polly p

Trådstartare
Vilka stigbyglar föredrar ni som rider och tränar/tävlar dressyr och varför?
Finns ju en uppsjö på marknaden så tänkte bolla lite här.
Finns ju en del med lite svikt och ergonomisk utformning tex..
 
Jag vill ha såna som har sned fotplatta och har kortare utsida. Det är vad mina fötter och knän mår bäst av.

Absolut inga med gummi på sidorna.

Smaksak och vad man är i behov av är nog det tråkiga svaret.
 
Jag har Sprenger Bow Balanced. Jag tycker de ger skön fjädring och skonar knän om man står en del. Jag köpte de väl främst för att jag red många hästar per dag och behövde lite avlastning av klena knän.
Men i dressyren tycker jag de ligger bra, med rätt balans och hamnar korrekt även om en häst slänger sig eller linande så man tappar kontakten under foten. De ligger kvar i rätt läge och man kan bara trampa ner så är de kvar, tycker jag. Jag vet att min ena tränare inte alls tyckte de hamnade i rätt balans.

Jag har haft rätt många elever som haft problem med knäna som köpt Bow Balanced och blivit bra/rejält hjälpta.
 
Jag har Sprenger Bow Balanced. Jag tycker de ger skön fjädring och skonar knän om man står en del. Jag köpte de väl främst för att jag red många hästar per dag och behövde lite avlastning av klena knän.
Men i dressyren tycker jag de ligger bra, med rätt balans och hamnar korrekt även om en häst slänger sig eller linande så man tappar kontakten under foten. De ligger kvar i rätt läge och man kan bara trampa ner så är de kvar, tycker jag. Jag vet att min ena tränare inte alls tyckte de hamnade i rätt balans.

Jag har haft rätt många elever som haft problem med knäna som köpt Bow Balanced och blivit bra/rejält hjälpta.
Rider också helst med Sprenger bow balance för att skona mina knän.
Märker stor skillnad mot vanliga stigbyglar, speciellt om jag ska rida ofta, en gång funkar med andra men flera njaaa.
 

Liknande trådar

Utrustning Magnetiska stigbyglar från Ophena. Nån som rider med dem? Sitter de bra? Finns ingen risk att man glider ur dem, åt sidan, där det...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 610
Senast: Oknytt
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
896
Senast: Anna-KarinO
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
687
Senast: Fiorano
·
Western Finns det ledade stigbyglar till westernsadlar? Ska ev bli medryttare på en häst med endast western utrustning (roping häst), sadeln...
Svar
7
· Visningar
1 291
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp