Stigbyglar på tävling?!!

Lady_A

Trådstartare
Jag kan verkligen inte rida dressyr om jag måste ha de där attans stigbyglarna!!! De sitter liksom för långt fram. Hur är det om man beger sig iväg på några småtävlingar klubb/lokal, LB/LA kan man få tävla utan stigbyglar?? Någon som vet??

Sv: Stigbyglar på tävling?!!

Ligger sadeln bra?

Ligger sadeln i bakvikt kan det kännas helt galet. Annars är det väl det enkla men svåra: jobba med sitsen.

Sadeln ligger bra men är för stor för mig.... Sitter jag i sätet dvs där jag har bäst hästkontakt och ska sitta och sätter mig i lodrät sits och släpper astigbyglarna så hänger de en bit framför min tå (obs jag har då ej "doppat" tårna) stigbygelfästet är altså monterat framför sätet vilket gör att när jag sitter i lodrät sits får jag dra stigbyglarna bakåt om jag har dem och då upplever jag att jag spänner mig i vaderna och även får ett sämre knäslut och mindre flexibla höfter (eller hur man ska uttrycka det) Drömmen vore ju en ny sadel som passar både mig och pålle, det finns dock INGA pengar till det i nuläget så en snabblösning har blivit att rida utan stigbyglarna eftersom jag då kan utnyttja endast sätet i sadeln och sitta riktigt bra i den... Men det får mabn alltså ej på tävling... synd synd men tack för hjälpen alla! :)

Precis! men utan stigbyglarna funkar den! CSN pengarna räcker inte till något nytt nämligen och sadeln kändes ok när jag satt sämre (haft problem med stolssits...) Men men det går ju på nått sätt :P När jag sitter riktigt bra så kanske jag kan "dra i stigbyglarna" utan att det bekommer min sits tillochmed! vem vet...

Har du provat att lägga ut en bytesannons? Större sadel är det rätt många som jagar. Har du ett vanligt märke kanske det inte är så svårt eller dyrt...

Kanske kan nagon i ditt stall vara vanlig och lana dig en sadel nar du ska tavla??

Annars sa ar det nog en bra ide med bytteanons,, el salj din sadel rid barbacka litegranna och kop en ny(begangnad) for samma pengar

Det finns ju de som klistrar fast stövlarna på sadelkåpan. Gör likadant med stigbyglarna. :idea:

Dubbelhäftande tape borde kunna funka.

Det finns ju de som klistrar fast stövlarna på sadelkåpan. Gör likadant med stigbyglarna. :idea:

Dubbelhäftande tape borde kunna funka.
Va? GÖR folk så? Om en domare ser nåt sånt, hur dömer de ned då? Jag menar att om man i dressyr inte får han lössvans vilket inte alls påverkar ritten, men får klistra fast benen vilken påverkar att de får en stabilare sits.

Tack tack! För att ni engagerar er :) Klart det går att lösa... men nu har jag haft väldigt svårt att hitta en sadel som ligger bra på min pålla och dom 4-5 000 jag i bästa fall kan få för min stübben räcker nog inte till en bättre sadel... Vi ska dessutom inte ut å tävla förrän tidigast i slutet av våren... Så tills dess får vi väl se :) Krångligt det där med sadlar... Ska ju passa både mig och henne... men som sagt det löser sig! Tack för engagemanget!

Det finns ju sadel/stövelklister som används flitigt i dressyren på hög nivå. Kletas på på sadeln, sitsen och stövlarna.

Va? GÖR folk så? Om en domare ser nåt sånt, hur dömer de ned då? Jag menar att om man i dressyr inte får han lössvans vilket inte alls påverkar ritten, men får klistra fast benen vilken påverkar att de får en stabilare sits.

Är det ngn skillnad på det och att rida i helskodda ridbyxor då? :smirk: det är ju åxå ett sätt att få stadigare/mer stilla sits...

Jag tror inte att ngn direkt klistrar fast benen helt heller, blir lite svårt att inverka då :angel:

Liknande trådar

Dressyr Vad är era bästa tips för att peppa ridskoleryttare (eller tävlingsovana privatekipge) att våga anmäla sig till klubbtävlingar i dressyr... 2
Svar
27
· Visningar
2 081
Senast: Lady_S
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 517
Senast: Mirtai
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
720
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka