Stigbyglar

Septicemia

Trådstartare
Hur är Sprengers stigbyglar vs. Shires, Hööks mfl. kopior av den?
Är det värt den prisskillnaden?
Nu vill jag veta!! :bump:

sprengerstigbygel2.JPG

Sprenger...

4268.jpg

En av alla kopior...

Sv: Stigbyglar

JAg har shires (köpta på börjes) de är precis lika brasom 'orginalen'

Okej...tänkte väl mest att det kanske kunde ara någon skillnad, eftersom kopiorna bara är ledade med en led, sprengers med 4...
Fast jag är nog lite mer inne på ett par av australiensisk modell (prestige har med tung underdel..) då jag tyckte att en kompis (som har Shires) var lite otäcka när de fjädrade i t.ex avsprånget framör hinder osv... :p
Gammaldags, jag veeet

Hööks är bara ledade åt ett håll (fotplattan vickas bakåt när du trampar ner hälen), så de är inte ens i närheten av Sprengers rent funktionsmässigt.

Då är det just det där extra vicket jag tycker känns läskigt, det rätar liksom upp foten ofrivilligt eftersom själva stibygeln viker sig.
Eller tvärtom, hela foten viks när stigbugeln viker...:smirk:
Är det bara jag som känner så??
Blir det så med sprengers också?
Isf satsar jag nog på prestiges australiensiska...

jag har sprenger o har iofs inte provat ngn av kopiorna, men jag väljer att satsa på kvalitet o originalen för jag tror de är absolut bäst o säkrast. Stigbyglarna handlar ju ändå om rätt mkt säkerhet.... så jag tkr absolut det är värt pengarna med sprenger!!

Jo, när det gäller säkerheten är jag inte snål, MEN jag är mer ute efter bekvämlighet där.
Vickar sprenger likadant som kopiorna, dvs när man trampar ner så ger stigbygeln med sig MYCKET och det känns som att man sitter konstigt.

Är egentligen mest för vanliga fillis-stigbyglar men vill ändå ha något säkrare.

Jag har sprenger och har då inte upplevt det som konstigt på något sätt, däremot försvinner spänningar i knän och fotleder... för mig som haft problem just med fotlederna så är det jättebra... Har haft en del rejäla vurpor och inte fastnat än iaf. Tycker att man ska satsa på orginal, kopiorna kommer aldrig upp i samma klass....

Nu har jag inte kollat på dem de senaste åren, men tidigare låg inte skillnaden utseedndemässigt, utan i infästningen i fotplattan.
Sprenger har/hade vad som såg ut som cykelkedja under gummit som var väl infäst och en trögare vippeffekt. Kopiorna var infästade ned en vajer som ger den fjädrande och mer lättvippad effekt.
Så var det när de kom ut på marknaden. Har inte kollat vidare eftersom för mig är Sprenger superb kvalité och hållbarhet.
Man får vad man betalar för.

Apo

Jag gillar inte stigbyglar som är ledade, ibland när jag hamnar lite fel i hoppningen så glider helt plötsligt den ena foten iväg och man hamnar ännu mer i obalans.... Jag har kwick-out stigbyglar... De är dyra, men de känns säkra.

Sprenger är såå mycket bättre.. Min kompis har dom där kopiorna och dom är mkt hårdare och styvare, hon ramlade av en gång och släpades flera meter efter hästen :eek: Jag skulle inte sätta min fot i en sån vad som än händer .........

Är gummiplattan lös på sprengers???
Den ser ut att sitta ihop med det svarta som går upp på sidorna....

Nej, de sitter inte ihop, men ser ut som det och passar liksom varabdra, dvs att plattorna är formade efter varann :smirk:

Jag har hööks kopian med svart gummi. Den duger åt mig, får inte ont i knäna och det är det vesäntliga.
Medryttehästen har sprenger, dom är lite lite skönare, men inte alls så det blir värt priset, tycker jag

Sprenger-stigbygeln lanserades inte som en säkerhetsstigbygel. Det är återförsäljarna som har valt att saluföra den på det viset.
Den lanserades med och för de egenskaper många andra har påpekat, avlastning av knän och fotleder.
När jag såg den första gången 1999 var det inte som säkerhetsstigbygel, det har kommit senare.
Har en grosskatalog från det året och säkerhet är det som nämns sist i texten.

Apo

jag har sprengers och min kopmis har ett par från h**ks, mina går att böja åt alla håll och hennes bara åt ett, dessutom gnisslar de! :p:p

Jag har båda och. Har kopiorna på dressyrsadeln, eftersom man ju inta har så mkt vikt på dom när man rider dressyr. Sprenger på hoppsadeln. Jag tycker det är stor skillnad faktisk, Sprenger är värda sitt pris! :bow:

Jag har Sprenger, men har även testat att rida med kopior av olika märken. Kan bara konstatera att Sprenger är betydligt mycket bättre!

Immer

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 157
Senast: Capybara
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 587
Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka