Stigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 787
T

Trampe

Vilken sorts stigbyglar tror ni är bäst ur säkerhetssynpunkt om man skulle råka flyga ur sadeln? :bump:

Sv: Stigbyglar

Tja, jag gillar "australienska" stigbyglar:
510057.jpg

gillar INTE dem med gummisnodd.

tycker de med gummisnodd kanns valdigt sakra, jag aker offtast av min hast i fullt sken (hander inte saaa ofta) och har aldrig fastnat, har daremot fastnat i det australienska :crazy:

Jag har såna med gummisnoddar,har alltid funkat bra. Annars finns det ju de här "quick-out" som några i stallet har, de verkar också bra,men värda priset vet jag ej, de är ju dyra.

Australiensiska är bra, men du kaan fastna i dom, dom ger heller inget bra stöd för foten, tycker inte jag.
Sen har du ju dom med gummisnodd, dom säkraste som jag tycker, de är omöjligt att fastna i dom ger ok stöd, sen är dom ju inte världens snyggaste o ha på en dressyr häst eller så, men men, whatta...;)
Kwick-out stygbygeln är också bland dom bästa, men du måste hålla efter och smörja in dom så att dom inte fastnar och blir tröga, för då fyller dom ju ingen funktion, fast jag tycker att dom verkar äckliga att fällas ut i när man trillar av :D :crazy:

Detta är vad jag tycker och vad jag har hört :idea:

De isländska, helt klart. De där nya uppfinningarna med diverse självutlösande mekanismer etc. är jag väldigt misstänksam till O.o Dessutom kostar de skjortan... Nåja, säkerhet ska väl kosta, men jag tycker osm sagt att de isländska är allra bäst. Fy för dem med gummisnodd! >.<

Har sett en massa otäcka olyckor i australiensiska stigbyglar, jättelätt att fastna i dom, vet när jag tävlade ponny blev vi förbjudna att rida i sådana av våran tränare. Rider i vanliga med gummiband eller sprenger.

Dom med gummisnodd (:crazy: ) eller välskötta kwick-out.

Ur säkerhetssynpunkt var det :angel:

Islandsstigbyglar dels så har dom två "säkerhetsböjar" och dels sitter det fast på ett speciellt sätt så att dom alltid är rättvända, dvs om man skulle drutta av så dras om inte innåt, snarare utåt så att foten lättare kommer låss.:cool:

på våra ponnytävlingar för ett par veckor sen var det flera som ramlade av och fastnade med foten i just såna med gummisnoddar (som tur var var ponnyerna snälla och stod till tills ryttarna tagit sig loss)

Jag har såna ledade stigbyglar, som gör att knäna avbelastas och de utlöses även när man ramlar av, eller ska göra det iaf.

Även jag sällar mig till dem som ENDAST använder stigbyglar med gummisnoddar. Har ridit i snart 30 år och aldrig råkat ut för en olycka pga stigbyglarna. Däremot har min son blivit släpad två varv i ett ridhus i full galopp när han satt fast med ena foten i en australiensisk stigbygel. Foten hade låst sig så hårt i stigbygeln att vi fick tvinga ur hans fot och en stor stark karl fick bända bort hans sko. Aldrig mer att såna sitter på när någon jag känner ska rida !!

Jag har med gummisnoddar men har som r´tur är inte behövt använda dom jag har än;) peppar peppar

Jag tycker Kwick-out stigbyglarna verkar väldigt bra!
Vi i Ungdomssektionen på ridklubben/ridskolan har investerat i sådana till våra 8 st lektionsponnyer, men det var det väll får man lov och hoppas.. :) Dom gick på över 5000 ´ totalt..

Själv har jag Sprenger, när jag köpte dom så stod det bl.a. angivet på kartongen eller var det nu var att det bl.a. var en säkerhetsstigbygel, fast det var inte därför jag köpte den... var endast för att jag haft problem med mina fotleder, men men, om de nu är bra som säkerhetsstigbyglar så är väll det ett plus.. men skulle jag köpa stigbyglar enbart ur säkerhetssynpunkt så hade jag nog valt Kwick-out stigbyglarna!

jag rekomenderar varmt en sån här säkerhetsplatta ovanför stigbygeln som lser ut om man skulle ramla av o fastna. :bow:

6143a7ad.jpg

//k

PrinceFair skrev:
på våra ponnytävlingar för ett par veckor sen var det flera som ramlade av och fastnade med foten i just såna med gummisnoddar (som tur var var ponnyerna snälla och stod till tills ryttarna tagit sig loss)

tror faktiskt gummisnodden går av ifall hästen sticker iväg ..liksom..dom kan ju inte gå av för minsta lilla heller..men så starka e inte gummisnoddarna.

Jag köpte dom på en ridsportsaffär i sundsvall :banana:
hade flygit av pållen rätt rejält så mina dåvarande stigbyglar gick sönder..
så jag var nere på shoppingrunda o ville kolla på deras bästa säkerhetsstigbyglar o då visade dom mig dessa plattor som tydligen många fälttävlansryttare använder.

//k :)

Ur säkerhetssynpunkt så tycker jag nog med gummisnoddar. Själv använder jag de Australienska.

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
326
Utrustning Är det någon som har stigbyglar från Kwik- out? Löser de ut sig lätt?
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
572
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III