Stigbyglar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Trampe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 3 787
Sv: Stigbyglar

Jag har varit med om att gummisnodden en gång ramlade den när en ryttare jobbade sin häst i galopp. Ryttaren hamnade i obalans då, men lyckades hålla sig kvar ändå. Men det känns ju inte så säkert om den ska åka av utan att man är på väg att åka av :crazy:

Jag har ridit med de flesta. När man pratar säkerhet så är nog kwick-out eller plaststigbyglar bäst.
Plaststigbyglarna ska splittras om man fastnar med foten när man flyger av!

Gummistigbyglarna tyckte jag rätt mycket om, inte så märkvärdiga tänkte jag, men så lärde jag mig nu för nån vecka sen att de är rätt besvärliga att rida med då de väger mycket på insidan och ingenting ut utsidan. Så nu är det bye bye med sånna! *vinkar*

Australienska tyckte jag mycket om för nått år sen, hjälpte mig att trampa ner hälen ordentligt, men det var även då då jag hade stigbygeln ute på tårna typ. Så nu har jag ridit med sånna senaste veckorna, känns som jag fastnar i de! :crazy:

Neee, vanliga dressyr från Stübben eller plaststigbyglar ska det vara! :D

jag hade ett australienskt par på hopp/allround sadeln men ett par isländska på dressyrsadeln! Tycker dom är allra bäst så stiglädret aldrig blir vridet!

Det var bara för någon vecka sedan som min gummisnodd gick av (stigbygeln fastnade i en gren, när hästen gick för nära) men jag tycker att det gick bra att rida den milen vi hade hem utan problem.
Jag har även åkt av hästen och gummisnodden har alltid släppt, medans när jag hade hoppträning för en månad sedan red i min andra sadel med australiensiska stigbyglar och hästen vägrade för första gången, vilket resulterade i att jag åkte av och det dröjde ett tag innan foten släppte (jag höll tag i tygeln tills foten hade släppt vilket resulterade i en sträckning i hela kroppen)
Så nu ska jag skaffa gummisnoddsstigbyglar till den sadeln också.

Uddatyp skrev:
tror faktiskt gummisnodden går av ifall hästen sticker iväg ..liksom..dom kan ju inte gå av för minsta lilla heller..men så starka e inte gummisnoddarna.
gummisnodden lossnade ja, men foten satt ändå fast, liksom inkilad mellan botten och toppen på stigbygeln

när jag provade spånet i somras så hade jag ett par stigbyglar med snodd på sidan.
jag fick dock ett problem för jag flög fram och tillbaka ut från sadeln i in igen.. problemet var att jag hade tappat ena stigbygeln men dock ej den andra..
hela jag va på hger sida om häste o höll nästan på o dra omkull honom eftersom jag inte "lossnade" tillslut fick han dock iväg mig..

när jag sen kollade på stigbyglarna så hade den som jag ej tappat blivit helt förvrängd men dock EJ löst ut. Så nu för tiden så är det plattor ovanför som gäller.

//k

PrinceFair skrev:
gummisnodden lossnade ja, men foten satt ändå fast, liksom inkilad mellan botten och toppen på stigbygeln

Precis så har jag också fastnat i gummisnoddstigbyglar (och de var lagom stora), så jag litar inte ett dugg på dem.

Jag tror att det går att fastna i de flesta stigbyglar - det finns ju många olika vinklar som en fot kan fastna i, allt går inte att förebygga. Det enda som jag kan tänka mig minskar risken ordentligt är "toe-stoppers".
Ledade stigbyglar borde också minska risken rejält eftersom fotdelen är rörlig gentemot överdelen av stigbygeln, det borde försvåra att någonting kilas fast, såvida man inte får hela foten genom stigbygeln vill säga.

Och sen finns ju för all del de fula halva stigbyglarna som hoppeliten har börjat använda. :D

Jag tycker många av säkerhetsstigbyglarna är fula som stryk!
Speciellt de med gummibanden, Australienska går dock ann.

iinaz skrev:
jag rekomenderar varmt en sån här säkerhetsplatta ovanför stigbygeln som lser ut om man skulle ramla av o fastna. :bow:

6143a7ad.jpg

//k

Blir intresserad av såna här.
Vad kallas de och ungefär vilket pris ligger dom på?

Dom nya från Mountain horse verkar ju bra... Lite jobbigt bara att skorna ska passa med gummiplattan... Fast man får jättebra grepp i stigbyglen (bara provat i affären)
Sidan på stigbyglen trillar av liksom gummibandet fast i snyggare form...
Lite sugen är jag men mina sprenger har aldrig varit några problem...

gillar stigbyglar med gummiband bäst även om dom inte är snygga..

australienska vet jag flera som har fastnat i och jag sitter alltid med fruktansvärt utåtvridna skänklar när jag har såna så gillar de inte alls.

Jag minns inte vad dom heter.. försöker dock kolla upp det då det finns folk i stallet som vill köpa likadana.

Dom kostade om jag minns rätt 595 kr där jag köpte dom. :)

//k

cactuspower skrev:
Själv har jag Sprenger, när jag köpte dom så stod det bl.a. angivet på kartongen eller var det nu var att det bl.a. var en säkerhetsstigbygel, fast det var inte därför jag köpte den... var endast för att jag haft problem med mina fotleder, men men, om de nu är bra som säkerhetsstigbyglar så är väll det ett plus.. men skulle jag köpa stigbyglar enbart ur säkerhetssynpunkt så hade jag nog valt Kwick-out stigbyglarna!

De är bra ur säkerhets sunpukt, för ett bra tag sedan så kände jag att skit nu åker jag av och jävlar foten sitter fast i stigbygeln detta samtidigt när min unghäst siktar på att ta studsen bakifrån, och trillarde av precis före han hann ta första spånget i och i fallet vek sig stigbygeln och min fot gled lätt ur. så de är väl värda namnet säkerhetsstigbyglas sen ärd et ärr stort plus att 90% av värken i mina (tidigare nästan kroniskt) värkande knän har försvunnit i samband med dessa stigbyglar.

Personligen har jag sett flera olyckor med de stigbyglarna med sk gummiband, jag skulle inte vilja kalla dem speciellt säkra.

Jag har kwick-out. De ska vara de säkraste på marknaden. Tycker de är jätte sköna...

Men hva med de nye som jeg har sett flere av "de store" ri med?
De som helt mangler utside?
Ikke noe for meg, da jeg ikke klarer å holde like god kontakt med stigbøylen hele tiden. De ville nok flakset i vei ganske fort...

*knapplån*

Det är inte bara stigbyglarna man kan trixa med för att öka säkerheten, se till att stigläderkrämpan funkar som den ska och sen finns även safe-T-rider.

Lucy skrev:
Men hva med de nye som jeg har sett flere av "de store" ri med?
De som helt mangler utside?
Ikke noe for meg, da jeg ikke klarer å holde like god kontakt med stigbøylen hele tiden. De ville nok flakset i vei ganske fort...
Det är ett fäste i stövlarna som gör att stigbyglarna sitter kvar, man kan alltså inte tappa dom. Men själv tycker jag att dom är riktigt fula......

gummisnodd :bow: :bow: :bow: det ändå som iaf inte är bra (men inte heller dåligt) är när jag skulle sitta upp på min sköthäst då snodden flög av och jag fick hoppa ner och leta efter den

Bäst tycker jag är ett riktigt säkerhetsfäste för stiglädren i sadeln.
Jag rider med westernstigbyglar och de är ju hela, så jag är glad att min sadel har ganska stora och öppna "bananformade" stigläderkrämpor så stigläderna lostnar lätt om man drar bakåt.

På vanlig sadel gillar jag dom med gummisnodd bäst. Och så har jag krämpan öppen där uppe så att det lättare glider ur om man skulle fastna.

Liknande trådar

Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
326
Utrustning Är det någon som har stigbyglar från Kwik- out? Löser de ut sig lätt?
Svar
5
· Visningar
423
Senast: Tussinussen
·
Utrustning Är det nån här som testat dessa stigbyglar eller har nått annat bra tips? Jag är ute efter typ freejump men som är säkrare än just...
Svar
7
· Visningar
572
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Stora shoppingtråden III