Stigläder...

• Western
  • Trådstartare Trådstartare sanna____
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 947
S

sanna____

Hej!
Jag är nybörjare inom western å jag har nyss köpt en ny sadel (syntet) och jag undrar hur böjer man stigläderna i syntet?
MVH Sanna:)

Sv: Stigläder...

Om stiglädren är i syntetmaterial då går de inte att vrida så att de behåller permanent. Impossible!

Sv: Stigläder...

Jupp.. tyg är inte formbart på samma sätt som läder - men inte heller så styvt att det kommer stöka till din sits allt för mkt.. dom mjuknar med tiden när textilfibrerna blir lite slitna. vill du påskynda slitningen lite så kan du "gnugga" stiglädrena så det blir rörelse mellan inslag och varp i tyget. Kan, ev, luckra upp väven något och göra den smidigare. Och beroende på tjocklek, styvhet, varp/islagstäthet är det möjligt att dom kommer böja sig något efter användning - men inte på något sätt i likhet med läder-stigläder...

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
872
Senast: Lisen82
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
570
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har en dressyr sadel (en ganska ovanlig här i Sverige) är en sommer remos musica 18tum som köptes ny sommaren 19 som jag...
Svar
1
· Visningar
321
Senast: DarkInNight
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 850
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Dalmatiner