Stigläder!

Kicki_83

Trådstartare
Är det nån mer än jag som har problem med stiglädrena?

Jag tycker det är svårt att få stigläderna bekvämt långa. Är den ena bekvämt så går det inte att få den andra likadan. Sen måste ja ha olika långa ben eftersom jag kan inte ha lika långa stigläder på båda sidorna. Sadeln sitter rakt på hästen det är inte den som är sned. Det måste nästan vara jag som är sned.

Är det bara jag som har dett problem eller är det fler?

Sv: Stigläder!

Hur vet man det där med nylonkärnan? Inte ja som köpt sadeln...fick den med när ja köpte hästen.

Jo han kan vara olika musklad...men ja tycker ja märker det efter ett tag när ja lixom börjat använda stigbyglarna. Trav,fältsits och så...

Funderar på att köpa nya stigläder? men vet inte om det hjälper nå.

Du kan lätt kolla om dom har nylonkärna genom att kolla på slutet av stiglädret, den sidan utan spännet. Om det bara är läder du ser på genomskärningen så är det inte med nylonkärna, men om du ser att det är något annat i mitten så är det med nylonkärna.

Stigläder utan nylonkärna töjs lätt.

Testa att jämföra båda, och se om dom är lika långa, och att hålen är på samma ställe!

Diana

Det är nog bara läder om ja kommer i håg rätt...

I morgon ska ja jämföra dom med längd och hålen...

Kan det ha nån inverkan på hästen om ja tycker att jag sitter lite snett med benlängden?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 448
Mat Jag äter ju mycket knäckebröd just nu. Det är väldigt gott, med både det ena och det andra på faktiskt. Har haft en period med... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
2 611
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur