Stigläderskav..?

Ava22

Trådstartare
Tjo alla!
När jag köpte en ny Frank Baines hoppesadel köpte jag även ett par stigläder på Eko, sådana i läder med nylon insytt i mitten. Nåja, till frågan! På ena kåpan till vänster om stiglädret blir det en yta av slitage så att säga, precis som om ridstövelns dragkedja ligger emot och skaver.. Men när jag inte använder stövlarna blir det likadant. Det är så tråkigt, blir fult, och det är bara på ena sidan! Stigläderna verkar vara dåliga, färgen skaver av sig i olika partier , de byter färg o blir ljusbruna... har det ett samband? Vad ska jag göra för att förhindra mer skav?

Sv: Stigläderskav..?

Jag vet att det finns neopren"tuber" att trä på stiglädren för att förhindra skav, Hööks har haft sådana.....

Köp bättre stigläder! Köp Prestige, Kentaur, Devoucoux, Stubben (har däremot inte nylon, men är väldigt bra!) kostar 700-1500 och dom håller.
Rekommenderar Kentaur om du är lång, för dom har brett avstånd mellan hålen och man kan då använda dom både till dressyr och hopp.

Stübben stigläder förstörde min nya hoppsadel så dom rekomenderar jag verkligen inte!!!

Jag har funderat på prestige, men har inte råd att köpa nya.. Ska försöka få tag på begagnade..!

Ja, men det är så eftertraktade så det blir nog svårt. :( Försök börja spara, för tro mig: dom gör en sån enorm skillnad på sadeln!

Vart hittar man sådana? Har nog sett på bild, men aldrig i verkligheten..!

Isf tror jag vi har olika definition på rundsytt.
Det här är rundsytt och funkar knappast som stigläder?

laerstrup.jpg

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Linjeavel?
  • Bergsyra