Sv: Stilbedömning i årets ponny-SM
Tro det eller ej, men jag har också ridit en del stilhoppningsklasser i mina dagar. Och visst, man måste inte få höga poäng för att man har en lättriden häst, är den tillräckligt lättriden behöver du ju inte rida alls och då blir ofta inte tempo och rytm särskilt bra. Men det finns vissa ekipage som aldrig får höga stilpoäng, inte för att ryttaren rider dåligt utan för att hästen är svår! Och framför allt då hästarna som du inte kan rida "enligt skolboken".
Det du skriver om lätta klasser håller jag fullständigt med om.
Gnället på ponnyryttare har jag väldigt svårt för! Det verkar fruktansvärt tacksamt att gnälla på dem, så slipper man tänka på hur det kan se ut på en helt vanlig ridhästtävling. Ponnyryttarna på SM-nivå rider i allmänhet väldigt bra! Och de få som inte gör det börjar inte rida bättre för att man inför stilhoppning. För att få de bästa ekipagen till SM anser jag att man ska fokusera på träningen, kvalreglerna, domarna och överdomarna. Gjorde man det skulle man faktiskt kunna få till en förändring, SAMTIDIGT som man höll sporten så rättvis som möjligt.
/Lady_S