Stilbedömning i årets ponny-SM

Sv: Stilbedömning i årets ponny-SM

Nej, absolut inte! För att göra det så rättvist som möjligt och för att sätta så lite onödig press som möjligt för barnen och ungdomarna borde båda kvalen gå i bedömning A.
/Lady_S

Men genom stilbedömning leder det ju till att ryttarna koncentrerar sig på HUR de rider och inte bara kastar sig runt banan (vilket väääldigt ofta förekommer i ponnyhoppning). En bra stil leder till bra inverkan, vilket i sin tur leder till framgång.

Den ryttare som rider bäst ska vinna, inte den som lyckas kasta sig runt banan på en "duktig" och snäll ponny. Det anser allafall jag :)

Genom stilbedömning uppnår man att ryttarna tänker mer på hur det ser ut när de rider istället för hur de rider. Det tankesättet leder till passivitet vilket i sin tur leder till onödiga fel.

Ponnyryttarna på SM rider inte dåligt, absolut inte! Och ponnyryttare allmänt rider inte värre än hästryttare.

Med stilhoppning premierar man just det du inte tycker att man ska premiera, "hoppmaskiner". Det är ofta den som har den mest lättridna ponnyn som får höga stilpoäng, inte den som genom bra ridning lyckas lotsa en svårriden ponny felfritt runt banan.
/Lady_S

Genom stilbedömning uppnår man att ryttarna tänker mer på hur det ser ut när de rider istället för hur de rider. Det tankesättet leder till passivitet vilket i sin tur leder till onödiga fel.

Ponnyryttarna på SM rider inte dåligt, absolut inte! Och ponnyryttare allmänt rider inte värre än hästryttare.

Med stilhoppning premierar man just det du inte tycker att man ska premiera, "hoppmaskiner". Det är ofta den som har den mest lättridna ponnyn som får höga stilpoäng, inte den som genom bra ridning lyckas lotsa en svårriden ponny felfritt runt banan.
/Lady_S

Hrmmm..kan knappast påstå att den 12-åriga tjejen som vann i Scandinavium satt på en lättriden häst..och ändå vann hon..

Däremot kan det vara svårt att rida "snyggt" på en slöare ponny, men den typen finns väl inte på SM-nivå nu för tiden?

Jag är helt och hållet på din linje! Jag vill se aktiv ridning som passar den aktuella ponnyn. Inte någon som sitter och koncentrerar sig på att trampa ner hälarna och ha rak rygg.

Om jag har förstått det korrekt, uppfattar jag det som att det inte är på den nivån, utan snarare med fokus på korrekt inverkan. "det handlar inte om vita handskar" som sas under en diskussion ang stilbedömningen.

Då kanske man till och med kan våga kolla på ponnyhoppning utan att ha hjärtat i halsgropen! :bow:

Korrekt inverkan = bra stil, har iaf jag lärt mig. Så för dessa ryttare borde det inte göra någon större skillnad.

Tyvärr skiljer det som är från vad det borde vara. Om man ser stilhoppning för vad det borde vara istället för vad det är, kan jag förstå att man är för. Men om man istället ser det för vad det är...
/Lady_S

/Lady_S

Så borde det inte vara då det finns bedömningsgrupper för inverkan, tempo, vägar etc som verkligen inte gynnar passiva ryttare. Givetvis är det svårare att rida stilbedömning på en häst som är svårriden liksm det är svårare att rida felfritt och placera sig där. Lyckas man få höga stilpoäng klarar man sig bra när det gäller att rida på tid också.

Tyvärr är det skillnad på hur det är och hur det borde vara. Det finns en aktuell diskussionstråd på Tidningen Ridsport som visar hur nöjda utövarna är med upplägget som var på SM...
/Lady_S

Jag har läst i Ridsport och förstår att det var bl a informationsbrist som var problemet. Om ryttarna i förväg fått veta hur bedömningen skulle se ut, och fått veta exakt vad stilbedömning i hoppning går ut på skulle det kanske inte bli sådan hysteri?

/Lady_S

Knappast! Jag har ägt en "hoppmaskin" i mina dagar, kan säga att honom fick jag sämst stilpoäng på! Däremot så har jag fått höga (ibland högsta) stilpoängen på andra hästar som inte varit "hoppmaskiner". Min förra häst tex var så långt ifrån lättriden man kunde komma på hopptävling, trots det var jag ständigt i toppen på stilbedömning, och jag var flera gånger kvalad till distriktsnivå på V65 hoppet som det hette på stor häst på den tiden.
Dessutom var det oftast de med högst stilpoäng som vann tidsbedömningen i klassen också!

Däremot så är jag lite emot stilbedömning om man vill rida på tid. Jag har högljutt protesterat då vissa förståsigpåare tex vill ha stilbedömning och clear round i alla lätta klasser i hoppning. De flesta är nöjda med att rida lätt klass, varför göra om klasserna till något sorts lekis för de som vill upp till eliten och/eller vill utbilda sina unghästar? Då skulle jag sluta tävla, jag vill tävla! Även om det är jättekul att ibland få stilen bedömd också! :laugh:

Just ponnyryttare har vad jag förstått problem med att de "skenar" på den nivån. Ett vettigt initiativ att göra något åt det! :bow:

Jag har inte hittat något mönster för hur en stilvinnande häst skall se ut mer än det ryttaren kan påverka. I vårt distrikt har vi t ex en fjording på ca 150 cm som nästan alltid placerar sig högt.

Jag har läst i Ridsport och förstår att det var bl a informationsbrist som var problemet. Om ryttarna i förväg fått veta hur bedömningen skulle se ut, och fått veta exakt vad stilbedömning i hoppning går ut på skulle det kanske inte bli sådan hysteri?
Då får du nog läsa igen.

Ja, det var brist i informationen. På det viset att man gick ut med helt fel information! Det man gick ut med från början var att stilbedömningen enbart skulle påverka startordningen i finalen, inte slutresultatet! Men så blev det inte.

Majoriteten av de som diskuterar på Tidningen Ridsport vet vad stilbedömning i hoppning går ut på, men domarna verkar ju inte ha vetat det? När de dessutom inte verkar ha använt de stilbedömningsregler och -protokoll som finns reglerade i TR så förstår jag att de drabbade blir upprörda.
/Lady_S

Tro det eller ej, men jag har också ridit en del stilhoppningsklasser i mina dagar. Och visst, man måste inte få höga poäng för att man har en lättriden häst, är den tillräckligt lättriden behöver du ju inte rida alls och då blir ofta inte tempo och rytm särskilt bra. Men det finns vissa ekipage som aldrig får höga stilpoäng, inte för att ryttaren rider dåligt utan för att hästen är svår! Och framför allt då hästarna som du inte kan rida "enligt skolboken".

Det du skriver om lätta klasser håller jag fullständigt med om.

Gnället på ponnyryttare har jag väldigt svårt för! Det verkar fruktansvärt tacksamt att gnälla på dem, så slipper man tänka på hur det kan se ut på en helt vanlig ridhästtävling. Ponnyryttarna på SM-nivå rider i allmänhet väldigt bra! Och de få som inte gör det börjar inte rida bättre för att man inför stilhoppning. För att få de bästa ekipagen till SM anser jag att man ska fokusera på träningen, kvalreglerna, domarna och överdomarna. Gjorde man det skulle man faktiskt kunna få till en förändring, SAMTIDIGT som man höll sporten så rättvis som möjligt.
/Lady_S

Jag dömer både ponny och ridhäst. På lokal nivå brukar poängsnittet ligga högre på ponny. På ridhäst ser man oftare ridning som krånglar till det för hästen än vad man gör på ponny.

Det låter allvarligt att korrekta bedömningsprotokoll saknades på SM och förstås att informationen var dålig.

Jag hoppas ändå att stilbedömning kan ses som en tillgång och främst för de ekipage som ännu inte är mogna att rida tidshoppning. Jag hoppas också att hästarna slipper innertygelsvängar och flängridning i de lägsta klassernas omhoppningar.

Tidigare fanns det faktiskt ryttare som verkligen satte sina hästar i skiten i omhoppningar i lägre klasser. De red också bara dessa klasser för hästarna ville förstås inte hoppa högre. Jag tror att stilbedömning kan hjälpa dessa ryttare tillrätta och framförallt hjälpa hästarna att bli mer hållbara i sporten.

Det är väl en annan diskussion egentligen. Frågan är om det inte finns ett glapp. Stilbedömning är vanligt på lokal nivå, ovanligt på regional nivå och ännu ovanligare nationellt?

Jag dömer både ponny och ridhäst. På lokal nivå brukar poängsnittet ligga högre på ponny. På ridhäst ser man oftare ridning som krånglar till det för hästen än vad man gör på ponny.
Nu har jag bara jämfört poäng en gång, men då var det precis som du säger. Och om ponnyryttarna nu rider så dåligt, varför blir det så?

Det låter allvarligt att korrekta bedömningsprotokoll saknades på SM och förstås att informationen var dålig.
Absolut allvarligt och jag förstår som sagt varför det är så mycket upprörda känslor i tråden.

Jag hoppas ändå att stilbedömning kan ses som en tillgång och främst för de ekipage som ännu inte är mogna att rida tidshoppning. Jag hoppas också att hästarna slipper innertygelsvängar och flängridning i de lägsta klassernas omhoppningar.

Tidigare fanns det faktiskt ryttare som verkligen satte sina hästar i skiten i omhoppningar i lägre klasser. De red också bara dessa klasser för hästarna ville förstås inte hoppa högre. Jag tror att stilbedömning kan hjälpa dessa ryttare tillrätta och framförallt hjälpa hästarna att bli mer hållbara i sporten.
Stilhoppning fyller en funktion, men jag tror inte att det plockar bort de som chansar för mycket i en omhoppning. Och att någon gång ibland chansa för mycket tycker jag inte är fel heller, bara man lär sig av det. Den riktigt skicklige rider ju snabbt och snävt men ger ändå sin häst en ärlig chans att klara hindret.

Det är väl en annan diskussion egentligen. Frågan är om det inte finns ett glapp. Stilbedömning är vanligt på lokal nivå, ovanligt på regional nivå och ännu ovanligare nationellt?
Ska jag vara ärlig så tycker jag att det var en tabbe man gjorde när man ändrade från att ha stilhoppning som "en klass i klassen" till att ha det som nu, en egen bedömning. Att ha stilhoppning som ett komplement tycker jag är bra, men jag tycker inte att det ska ersätta tidshoppningarna och jag tror inte att rena stilhoppningsklasser skulle få många starter där alternativet att rida på tid finns. Delvis för att det är att rida felfritt och snabbast hoppning går ut på men också delvis för att stilhoppning inte är lika klart, tydligt och rättvist som en tidshoppning.
/Lady_S

Jag tror att det är lite tvärt om. Alltså att de hästar som inte riktigt duger till att "tävla på riktigt" är de som man i stället kan få placeringar på i stilhoppning!

Som i ditt exempel med fjordingen, den kanske inte är någon speedhäst som vänder på en femöring, är kvick i benen och stark i avstampet. I allafall var min häst som jag fick höga stilpoäng på det viset. Visst, vi hade placeringar i tidshoppningar, men någon vinnare var hästen inte! :p

Nu var det ett par år sedan jag tävlade hoppning, men på en av de sista tävlingarna jag red var det stilhoppning som tillägg i en vanlig klass med grundomgång och omhoppning. Stilbedömningen var i grundomgången. Jag hade högsta stilpoängen och var placerad i tidshoppningen också. Tyvärr så satt jag och "måttade järnet" till sista hindret i omhoppningen, och om man tittar på de andras tider så hade det varit "risk" att jag vunnit klassen om jag "ridit som folk" och gett fanken i att måtta så förb*****! :D

Minns även en häst som i stort sett alltid om den var med hade högsta stilpoängen, vill minnas att ekipaget även vann finalen i V65 hoppet ett år. Det ekipaget var oslagbart i en tidshoppning! Och det var aldrig sken det var tal om, hon såg ut att rida nära nog överdrivet långsamt i omhoppningen! Men hästen var 100% lydig och hon vände på en femöring och kunde hoppa ett hinder med ett galoppsprångs anridning för hästen var så vältränad och stark! Vill minnas att hästen hette Virvel? En SKITDUKTIG ryttare i allafall, bland de bästa jag sett i lätt klass! :bow:

Så nog kan man vinna och rida snyggt allt! ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu står det klart var och när de 16 omgångarna i Folksam Ponny Cup/SM inverkansridning arrangeras. Söndag 11 maj inleds serien hos...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med nästa år inför Svenska Ridsportförbundet flera nya koncept gällande de svenska mästerskapen i hoppning. Det blir endast ett...
Svar
0
· Visningar
67
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare har C-ponnyerna ridit Medelsvår A på SM i hoppning men inför 2025 sänks nivån ett snäpp. Även nya kvalregler införs.
Svar
0
· Visningar
58
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart med arrangör och datum av Folksam ponny-SM i dressyr 2025.
Svar
0
· Visningar
140
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka