Stilbedömning i årets ponny-SM

Sv: Stilbedömning i årets ponny-SM

Hur rider man när man inte kan rida en häst "enligt skolboken"?

Nog skenas det på storhästtävlingar också! :crazy:
Jag tycker domarna ska få befogenhet och uppmuntras till att säga till när det rids illa, mer än vad de får/gör nu.

Att ha stilbedömning inbakad i en vanlig klass kan ju uppmuntra till bättre ridning! Jag har ju tjatat om V65-hoppet som fanns för flera år sedan, då kvalade man, red regionala finaler och sedan en Sverigefinal. Mer sådant kanske?

Och jag har även ridit stilbedömning där den ingick i klassen och den som hade sammanlagda högsta stilpoängen i två klasser vann ett pris, i det fallet en premie. Borde också locka! Man kunde alltså den dagen starta två klasser och få TRE pris! :laugh:

*kl* jag red mycket stilhoppning på ponny (c-ponny )med riktigt bra resultat, dock när ja böt till storhäst så hade jag katastrofala poäng, i mitt fall var de att när ja red pony så bara red ja utan att tänka när de blev storhäst var de så mycket mera häst att rida så man börjar ofta fixa å trixa mer. vet även en del ponnyryttare härikring som får BRA stilbedömningspoäng men sätter du dom på en storhäst blir de kattskit av allt.

vet inte va ja vill med de här inlägget men...

KL

När man läser på ridsports debattsida verkar det ju inte som att dom har så stor tillit på sina egna ryttare att prestera bra på stilhoppningen..... Dom verkar ju tro att det inte kommer gå bra alls om dom inte får lov att rida illa??

Men det är ju ganska vanligt! Att det för ponnyryttare blir ett svårt steg att gå till stor häst alltså. Det är ju ofta väldigt olika att rida ponny och att rida stor häst!

KL

När man läser på ridsports debattsida verkar det ju inte som att dom har så stor tillit på sina egna ryttare att prestera bra på stilhoppningen..... Dom verkar ju tro att det inte kommer gå bra alls om dom inte får lov att rida illa??

Då är de ju verkligen illa ute om det är så! :crazy:

Hur rider man när man inte kan rida en häst "enligt skolboken"?

Nog skenas det på storhästtävlingar också! :crazy:
Jag tycker domarna ska få befogenhet och uppmuntras till att säga till när det rids illa, mer än vad de får/gör nu.
Fult? ;)

Nej, men det beror väl på vilken häst man rider? Den jag tänker mest på är en ponny jag hade. Den fick jag rida i kort, kort galopp hela banan runt, annars rev den. Det påverkade ju både tempo och rytm, men även avstånden fram till hindren, det var dock bättre att hoppa långt än att låta honom ta längre galoppsprång om man ville att bommarna skulle ligga kvar.
/Lady_S

KL

"Dom" har ju redan fått sina stilpoäng. Jag tycker snarare att det verkar som att de vet att de har ryttare som rider bra men tycker inte om den godtycklighet som verkar ha uppstått. Om en och samma ryttare får väldigt höga stilpoäng av en domare och väldigt låga av en annan...? Ska ryttaren förändra något till nästa gång eller inte?
/Lady_S

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Nu står det klart var och när de 16 omgångarna i Folksam Ponny Cup/SM inverkansridning arrangeras. Söndag 11 maj inleds serien hos...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Från och med nästa år inför Svenska Ridsportförbundet flera nya koncept gällande de svenska mästerskapen i hoppning. Det blir endast ett...
Svar
0
· Visningar
66
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare har C-ponnyerna ridit Medelsvår A på SM i hoppning men inför 2025 sänks nivån ett snäpp. Även nya kvalregler införs.
Svar
0
· Visningar
58
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Nu är det klart med arrangör och datum av Folksam ponny-SM i dressyr 2025.
Svar
0
· Visningar
136
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka