Sv: stilla vid uppsittning
Kapar tråden lite, har nämligen ett liknande problem.
Jag har ett väldigt spänt islandssto, som inte förknippar ridning/uppsittning med något positivt.
Förr har hon sprungit iväg direkt man satt upp, men genom att träna på att slappna av i skritten har det nästan försvunnit. Det går lite upp och ner, men jag har börjat träna lite annorlunda nu. Jag säger åt henne att hon ska stå i form innan jag sitter upp, eftersom det får henne att slappna av, att fokusera på mig, och att lugna ner sig lite. Dock är det så att direkt jag lyfter foten för att sätta foten i stigbygeln, eller sätter foten i stigbygeln, flyttar hon sig från mig.
Hon går alltså inte framåt, utan hon flyttar bakdelen från mig.
Hon är inte rädd när hon gör det, utan jag uppfattar det som att hon har kommit på att om hon flyttar sig på det sätter så sitter jag inte upp, eftersom det har blivit lite värre. I och med att hon uppfattar det som obehagligt att jag sitter upp också.
När hon flyttar sig när jag sätter foten i stigbygeln tar jag ut foten igen, hänger med henne när hon flyttar sig, och berömmer när hon står stilla igen. Jag står alltså vid sadelläget, och håller i tyglarna, så att hon står i form.
Hade hon inte flyttat bakdelen, och inte varit rädd när man sätter sig ner på hennes rygg, hade jag suttit upp ändå, om hon bara hade gått framåt. Men just eftersom hon flyttar bakdelen från mig, och att jag dessutom måste ta det väldigt lugnt och försiktigt när jag sitter upp, gör att jag inte vågar det. Vill inte slänga mig upp på hennes rygg, eftersom det gör att hon blir rädd.
Något tips på hur jag ska göra? Hoppas ni förstår både vad jag och hästen gör.
Och sorry för att jag kapade tråden...