Stimulering vid boxvila?!?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare NiitSirK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 794
N

NiitSirK

Någon som har något smart tips om vad man kan ge för saker till hästen då den står i boxen, som lite stimulering??
Alla tips är mer än välkomna :).

Tack!

Sv: Stimulering vid boxvila?!?!

En såkallad Hästboll. Även en kedja som man hänger från taket alt. fönstert brukar vara uppskattat.

Vi hade en pet-flaska som toppen var avsågad på (nerfilade kanter)..som vi hände i taken och la godis i, lika så la jag äpplen i en hink med lite vatten...

Halm att plocka i, fyllda flaskor som låter roligt som hästen kan leka med, jollyboll, extra mkt skötsel kan vara roligare för hästen så slipper de stå ensam så mkt.
Man kan även låta hästar turas om att stå inne med sjuka hästen i en box bredvid, kanske varva 3 hästar/dag.

Varför boxvila?

Har haft några hästar som p.g.a skador skulle ha det enligt veterinär men den första blev heltokig, riktigt elak och riskerade att skada sig värre i boxen så han fick gå i en sjukhage istället. Det innebar, för hans del, en längre konvalecens men blev helt återställd och lätt att sätta igång då han rört sig lite lagom hela tiden. Därefter har jag vägrat boxvila åt mina hästar och placerar dom i en liten sjukhage istället och fri tillgång till strå + lite granruskor. Har fungerat mycket bra. :cool:

boxvila förmodligen eftersom den måste ha det?..När min häst hade kotledinflammation(i tio månader) så avr han tvugnen att ha boxvila eftersom bandaget inte skulle gå upp som han hade på benen, där under var ju stickhålet.

min häst hade tre kotledsinflammationer men han behövde inte ah bandage mer än första natten efter sprutningen, han fick sedan gå i sjukhage.

personligen tycker jag att sjukhage är bättre än boxvila om man kan ha det så för hästar brukar bli helt tokiga av att bara få stå i box. utebox är då bättre än innebox men sjukhage det absolut bäst! min häst blev tossig bara av sjukhage så jag vill inte veta hur han skulle blivit med boxvila :p

halm, bollar och slickstenar tycker jag är bäst. halm är dessutom mkt bra för de flesta hästmagar.

Sjukhage om det är möjligt brukar vara bättre. Min erfarenhet av boxvila är att hästarna till slut blir tokiga och till slut får värre tuppjuck än om de är i sjukhage. Tror att de måste få lite syn och hörselintryck och leva så normalt som möjligt även om de är sjuka. Tror att det inte bara är rörelse behovet som ställer till problem när de sedan väl ska ut , utan att de när de står på boxvila blir helt nollade. När de sedan ska ut för att ex ledas blir alla intryck förstorade. En gråsparv på 500 meters håll blir ett monster osv.
Träd brukar vara bra sysselsättning, sälg och asp att barka uppskattar de flesta hästar. Har själv en häst som stått boxvilad för en fraktur, det är fruktansvärt jobbigt för en häst som är van att få röra sig. Jag anser att det är på gränsen till djurplågeri ialla fall har det varit det med min häst, vet inte om vi går igenom detta igen, om det skulle hända, då tar jag nog bort hästen. Men som sagt att ha den i sjukhage tar udden lite av det besvärliga och livliga humöret. Lycka till med din häst.

om man ser det ur hästens perspektiv så är det ju rätt hemskt med boxvila. ett djur som är gjort för att leva på öppna stäpper och ha full översyn över det somn händer omkring den osv och så över en natt måste den stå i en liten box dygnet runt. :mad:

jag förespråkar sjukhage om man absolut ska låta hästen vila, många hästar får beteendestörningar av boxvila och hållere sig betydligt lugnare (=större chans att de blir friska) i en sjukhage där de som det skrivits tidgare får en helt annan form av stimuli, än vad som finns (eller ska jag kanske säga INTE finns) i boxen.

Min häst har haft dubbla hovbensfrakturer och stod 6 månader på box, vilket jag aldrig trodde skulle gå, men han klarade det med bravur. Jag har fött upp hästen själv och haft honom i snart 15 år så jag känner honom rätt väl men här förvånade han mig. Han stod i stall på dagarna där han kunde se de andra genom fönstret och på nätterna i utebox. Han fick stå i sjukhage först efter flera månader. Inga större flipp när han väl kom ut heller.

det beror nog väldans mkt på hästens psyke också. :crazy:

Ja naturligtvis, vad jag ville få fram var att man inte ska ta för givet att hästen flippar.

Sen undrar jag vad som finns i en sjukhage som inte finns i en box mer än frisk luft?

jag tycker det är stor skillnad mellan stimulin i en vanlig box och en sjukhage. givetvis beror det på om man har fönster i boxen och var sjukhagen är placerad mm. men om man bortser från det så är det oftast mer att titta på utomhus och hästar är ju utedjur så jag tror mer på det. det finns helt enkelt mer att iaakta utomhus vilket nog är rätt lätt att förstå? om jag jämför med mig så är jag hellre utomhus och sitter still än inne i mitt rum och sitter still.

det är klart att ordentliga fönster, leksaker, kompisar bredvid och så kan hjälpa upp boxvilan men om man inte har möjlighet till allt detta. jag menar, vem har TVÅ hästar i boxvila samtidigt om det inte är ett större stall? jag säger inte att hästar inte klarar av boxvila, det beror helt på psyket som jag tidigare sagt men man vill ju ha det optimala.

man bör också ta med i beräkningarna att hästar är känsliga för dålig luft och det är bra för dem att komma ut och rensa systemet lite.

Jag hade fönster i boxen ja. Det hände inget ute som han inte kunde se från boxen. Dessutom stod han alltså i utebox förutom de timmar de andra var ute då han stod inne för att kunna se dom.

För att få en sjukhage att fungera krävs det oftast ett plant underlag vilket är så gott som omöjligt att få till. Min häst (när han väl fick gå ut öht) stod i lera upp till knäna emellanåt och sprang dom andra i hagen bredvid fick han flipp - helt naturligt. Det bästa är om man har gräshagar och möjlighet att flytta hagen typ varannan dag men hur många har det.

jag tog ett hörn av ridbanan och hade som sjukhage så det blev jämnt grusunderlag.

jag tror att det är vanligare att folk har tillgång till en liten plan ruta än att de har utebox och fönster. tyvärr har många inga fönster alls och utebox är rätt ovanligt om man inte pratar engelska stallar.

vad jag menar är att de vanliga, syftar på "svenssonstallen", alltså standardmodellen med ett litet fönster och ganska mörkt stall med ok luft. om man ska jämföra det så är ju att hästen kan vara ute ett stort plus.

Det gjorde jag med när han väl fick gå ut, det funkade till gräset i kanten tog slut, sen sprang han som en dåre och fick såklart igång dom andra och så var det en ond cirkel av alltihop och det plana underlaget var borta - han fick bara vara ute när jag var hemma så jag kunde passa honom. Sen var det problem när andra ville använda ridbanan för det stod en häst i vägen.

Han fick sin första fraktur i mars och då var det djupfryst i backen och knöligt överallt så det var inte att tänka på sjukhage då även om han hade fått gå i en - han skulle helst inte gå en meter.

I mitt fall var jag också ordinerad BOXVILA och inget annat - troligen för att hästar i många fall håller sig lugnare inomhus och jag fick t.o.m bassning på ATG när jag talade om att han faktiskt varit ute lite efter några månader.

Jag har nog haft tur för jag har alltid haft både fönster, ljus och bra luft.

jo, det beror ju också vad för slags skada hästen ådragit sig. min hade ju ingen fraktur eller så utan "bara" en massa inflammationer i benen :smirk: .

jo, man har tur om man har ett stall som är helt hästvänligt. själv har jag ett nybyggt med bara två boxar där det är rätt bra luft men jag hade älskat att ha möjlighet till uteboxar vilket jag inte har :mad: .

hur ofta fick han hö om dagen när han gick i ute hage? min häst fick fem gånger om dagen i små små portioner för att han skulle ha något att göra plus att jag satte in granris i hagenb att tugga på, sedan fick han inte se andra hästar i stor hage utan fick gå med en annan lite lugnare häst i hage bredvid.

Jag kunde tyvärr inte ta ledigt i 6 månader för att ge honom hö i hagen sex gånger om dagen.

Vi har bara tre hästar i stallet och dom andra två går tillsammans så nån möjlighet till att möblera om fanns inte.

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 962
Senast: EZMK
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst... 2
Svar
31
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
395
Senast: Bison
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
435
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka