Sv: Stimulering vid boxvila?!?!
Sjukhage om det är möjligt brukar vara bättre. Min erfarenhet av boxvila är att hästarna till slut blir tokiga och till slut får värre tuppjuck än om de är i sjukhage. Tror att de måste få lite syn och hörselintryck och leva så normalt som möjligt även om de är sjuka. Tror att det inte bara är rörelse behovet som ställer till problem när de sedan väl ska ut , utan att de när de står på boxvila blir helt nollade. När de sedan ska ut för att ex ledas blir alla intryck förstorade. En gråsparv på 500 meters håll blir ett monster osv.
Träd brukar vara bra sysselsättning, sälg och asp att barka uppskattar de flesta hästar. Har själv en häst som stått boxvilad för en fraktur, det är fruktansvärt jobbigt för en häst som är van att få röra sig. Jag anser att det är på gränsen till djurplågeri ialla fall har det varit det med min häst, vet inte om vi går igenom detta igen, om det skulle hända, då tar jag nog bort hästen. Men som sagt att ha den i sjukhage tar udden lite av det besvärliga och livliga humöret. Lycka till med din häst.