stirrig unghäst...

T

Thindra

I vårat stall finns det en yngre valack som väldigt lätt stressar upp sig. Stallet är litet (8hästar inkl. honom). Det är ett väldigt lugnt och trivsamt stall. Hästarna får komma ut i storna fina hagar varje dag, de blir fodrade 4ggr/dag.

Häsdten i fråga är frisk för övrigt, fin och blank i pälsen bra hull. Men han är känslig. När något händer blir han lätt skrämd. Det andra hästar tar med ro kan han nästan svimma för. Det är väl ingen konstig sak i sig, att vissa har starkare flyktinstinkter än andra.

Men jag tycker så synd om honom, han har haft en bra "barndom" inte varit utsatt för konstiga saker och ändå är han så känslig. NU ser det ut som om han håller på att börja väva.

Vad gör man med sådanna här hästar? Jag tycker så synd om hans ägare, hon har verkligen försökt med allt, och hon är lugnet själv och väldigt konsekvent. INGEN kan se att något är fel i hans omgivning, eller att han skulle vara sjuk och ha ont någonstans.

Tom med på föl kan man ju se hur olika individerna är, vissa är lugna andra kännsliga. Men finns det något sätt man kan hjälpa de här oroliga själarna på, något som gör att de inte blir hispiga och skaffar sig själva magsår.

Tacksam får tips :bow: . Har ni själva erfarenhet från nervösa hästar (utan anledning), som ni kunnat ändra personligheten på?
 
Hm, det är svårt, alla hästar har precis som människor olika personligheter och vissa blir nervösare är andra. Det låter ju som om hästens ägare och skötsel verkar vara toppen, så det är nog inte det. Jag vet ju inte hur gammal hästen är, men en unghäst är ju alltid en unghäst och de lugnar ju förhoppningsvis ner sig med tiden. En sak som slår mig är om den blir tillräckligt stimulerad? Eller om den "stimulerar" sig själv genom att hoppa för minsta lilla. Jag skulle nog jobba med lite NH-övningar som man kan göra i skritt så att den får tänka lite. Och ha tålamod! Vem vet, den kanske blir en jättebra tävlingshäst, de brukar väl ha lite nerv?
 
Beror ofta på att hästen har dåligt självförtroende och känner sig allmänt osäker.... Min är också ganska stirrig, vilket han inte var hos uppfödaren, men när man bara har varit på ett ända ställe i hela sitt liv och så flyttas på, så är det inte så konstigt att dom blir lite osäkra egt. Det tar ett tag att vänja sig vid alla nya ljud och luktar.

Det är nog inte så mkt annat att göra än att ta tiden till hjälp, samt att vara varsam med att kräva för mkt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 199
Senast: alazzi
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 310
Senast: klystron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp