Stl på sadel

kaninälskare

Trådstartare
Vad betyder egentligen de olika storlekarna på sadlarna? När jag kikar på sidor med sadlar så stor det först 15",16",17,5" etc etc.
Vad exakt menas med detta mått egentligen, vad mäter de på?
Sedan är det ju också olika. På vissa sidor står det sen " tum 31,32 osv". Vad menas med tum?

Är alltså inte intresserad i HUR man mäter ut detta, utav vad de olika sakerna betyder. Vad är det för storlekar man kollar efter när det gäller sadel?
 
Sätet på sadeln mäts i tum, en ponnysadel brukar ofta ligga på mellan 14 -16". 17-17,5" är den storlek som de flesta använder, men det finns sadlar upp till 18,5".

Sen är det andra måtten oftast bomvidden, bomvidderna anges oftast i small, medium, vid, x-vid osv.
 
" betyder tum. Tum är en måttenhet precis som centimeter. En tum=2,54 cm.

Ditt första mått, 15", 16" osv är sätets storlek. Hur stort säte man behöver beror dels på rumpans storlek men också på lårbenets längd. På vissa sadlar kan man beställa längre eller kortare kåpor om ens rumpstorlek inte stämmer överens med snittets lårbenslängd. Att ha rätt sitsstorlek är viktigt. En för stor sits gör att man halkar omkring, får sitta emot eller behöver dra sig framåt för att hamna rätt vilket påverkar ens sits negativt och därmed även påverkar hästen negativt. En för liten sits gör att man hamnar för långt bak vilket gör att sadeln trycks ner i ryggen på hästen vilket skapar obehag och smärta.

Ditt andra mått, dvs. 31", 32" är sadelns vidd. Det mäter man mellan ortspetsarna på sadeln, egentligen på en naken bom men man kan få ett hum iallafall om man mäter mellan ortspetsarna på en sadel med och har alltså med att göra hur vid sadel hästen behöver.

Tyvärr är det inte så enkelt som att en 17" sits alltid är just 17" och att en 32" alltid är 32" mellan ortspetsarna och det är inte heller så enkelt som att en häst som behöver 32" vid sadel och där ryttaren behöver 17" i sätet bara kan köpa en sadel med de måtten. Precis som med kläder/skor till människor så skiljer sig olika tillverkare åt och precis som med kläder/skor behöver man prova så att passformen är rätt. Det är mer en guide för vad som kan vara värt att prova. Sadlars bom skiljer sig också åt, en häst vars rygg blir rak vid arbete (inte att förväxlas med hur hästens rygg ser ut när hen står på gången) behöver en rak bom medans en häst vars rygg är svängd vid arbete behöver en svängd bom. Som du kanske förstår finns det enormt många grader på rakhet/svängdhet dessutom och det är inte helt enkelt att hitta rätt sadel. Därför bör och enligt mitt tycke ska man ta ut en sadelprovare, en duktig oberoende (dvs. inte någon som bara säljer ett eller ett fåtal märken) som kan prova ut en sadel som passar både häst och ryttare om man inte har stor kunskap själv. För, när det kommer till sadlar är det precis lika viktigt att sadeln passar hästen som att den passar ryttaren. En sadel som inte passar ryttaren kommer med stor sannolikhet ge hästen problem då ryttaren hamnar fel och inte kan inverka korrekt. Hellre lägga pengarna på en bra sadelutprovare än att lägga dem på veterinärvård och rehab när hästen har fått skador/fått ont av en sadel som inte var perfekt för just det ekipaget.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 583
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 339
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 220
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp