Bukefalos 28 år!

Sto & åring?

moon

Trådstartare
Har en åring som har separerats från sin mamma för nästan en månad sedan. Tyvärr så klarar inte mitt sto den nya miljön & skulle behöva komma hem igen. Men då är problemet att hon blir ensam.
Kan jag ta hem åringen från unghästbetet så snart efter ? Tänker nämast på diandet ! Vill ju inte att hon ska börja igen.
Kan stoet sätta igång sin mjölkproduktion igen ?

Åringen tycks ha blivit uttstöt i flocken med, då några äldre hästar (3-4 åring)tillkommit. Annars hade jag velat ha kvar henne över sommaren så hon fick umgås med jämn gamla. Ska ge det några dagar, kanske det går över.
Men då måste jag skaffa en sällskapshäst till stoet på något sätt.

Men tillbaks till min huvudfråga, kan stoet börja dia åringen igen ? Hur länge bör dom vara ifrån varandra för att åringen inte ska börja dia igen ? Stoet är mkt. snäll & låter den lille göra vad som helst.
 
Sv: Sto & åring?

Har du otur så börjar hon dia direkt. Jag har haft unghästar som börjat dia sin mamma efter mer än ett halvår som åtskilda.
Och då gick de i rätt stora flockar, både som avvanda, och när de gick ihop på bete året efter avvänjing.
Det tog nog bara ett par timmar innan de upptäckte varann bland 10 hästar.
 
Sv: Sto & åring?

Hur viktigt är det för åringen att gå kvar på unghästbetet? Har bara mor & dotter hemma, så flockbeteéndet får hon inte träna på hemma direkt. Hur länge bör hon gå kvar med åringarna ? under förutsättning att det blir bättre med dom äldre som går ihop med åringarna, eller ska hon helt enkelt härdas & gå sommaren ut?
 
Sv: Sto & åring?

Unghästbete är viktigt, tycker jag. Hästarna blir betydligt mer lätthanterliga, och begriper bättre vem som är boss.
Men tar du hem din åring och den börjar dia, så är det ju inte så "bara" att köra tillbaks den till unghästflocken.
Är det inte bättre isåfall att stoet får klara sig själv över sommaren? (jajaja, jag vet att det inte är förenligt med djurskyddslag osv...)
 
Sv: Sto & åring?

kl

Jag kanske är dum i huvudet men sammanställningen av ettåringarna är ju viktigast.

Släpper man äldre hästar som inte kan låta ettåringarna vara ifred så skall den äldre tas ut omedelbart ur flocken enligt min åsikt.

En äldre kan ju slussas in bland äldre "diverse" individer medans just ettåringarna behöver en mer homogen flock med en skysst ledarhäst.

Att behöva ta ur en ettåring för att en äldre gör kattskit av en flock låter i mina öron ganska orättvist mot just ettåringen.

Så går det inte att plocka bort den äldre igen?

För övrigt som svar på ursprungsfrågan så låter det som att ungen ganska snart kommer att dia igen. Sånt är ganska vanligt tyvärr..


AM
 
Sv: Sto & åring?

Det bästa för åringen är om hon kan gå kvar på betet, dvs om hon blir hyfsat accepterad inom någon vecka. Då hade jag försökt fixa en sällskapshäst till stoet därhemma så länge.

Blir hon inte accepterad i flocken inom en rimlig tid så hade jag tagit bort henne därifrån oavsett. Åringar, enligt min erfarenhet, kan ibland ha det ganska så tufft på beten med 2-4 åringar. Åringarna kräver också oftast mycket kraftigare bete än 2-4 åringarna, men betet kanske är kraftigt där hon är. Jag har annars varit med om att åringar tappar ganska snabbt efter midsommar på beten som ej är tillräckligt kraftiga för dem, men det är en annan fråga...

Det är så olika med avvänjning, ett sto hos mig i år sa nej en dag efter 10 månader, hon är ej elak mot åringen, men åringen får inte dia sedan den dagen, och det accepterar hon nu. Andra ston måste jag sära från fölungen för att de ska sluta dia, då släpper jag inte ihop dem mer den säsongen. Har du tur så fungerar det som med stoet som sa nej om du nu tar hem åringen. Om inte så bör du ordna en annan häst som åringen kan trivas och gå med, i första hand en annan åring så att de har utbyte av varandra, och då dela av hagen så att mamman går i en annan hage.

Ibland är det jobbigt att få pusslet att gå ihop.
 
Sv: Sto & åring?

Ja det är svårt att pussla ihop det med BARA 2 hästar. Åringen ska få gå kvar hela sommaren. Pratade med min veterinär som är halvblodsuppfödare med & hon sa att det kan se grymt ut då en åring stöts ur flocken. Min fröken var den som bestämde i flocken av åringar (3st), innan dessa äldre hästar kom för 10 dgr sedan. Veterinären var helt övertygad om att hon får komma tillbaks till flocken när hon lärt sig veta hut.
Så jag får lösa det med stoet på annat sätt, klarar tyvärr inte att gå själv.
Åringen är viktigast , då hennes mamma aldrig fostrat henne så hade hon en hel del attityd här hemma, mot både människa & häst. Men det gör ont att se henne utanför gruppen då jag åker förbi flera gånger i veckan *suck*. Men jag ska vara stark för hennes skull.
Hon lär falla ur hull då betet inte är det bästa, men livets skola är viktigare. Hon får kraftigare bete då hon kommer hem, förhoppningsvis äter hon upp sig igen till hösten.
 
Sv: Sto & åring?

OK, hoppas att åringen lär sig veta sin plats och accepteras i flocken, det låter som att hon behöver fostras en del, och det gör, som andra skrivit, flocken bäst.

Stödfodra är väldigt bra för hästar som faller ur, men ofta är det inte så praktiskt att göra det om man bara ska fodra en häst i en flock där hästarna är på bete. Då får man i sådana fall fixa med att ta ut den häst som behöver stödfodras varje dag, men det kanske går att ordna.

Hoppas att du hittar en kompis till stoet som är hemma.
 
Sv: Sto & åring?

Att stödfodra tycker jag är viktigt och för hanteringen, mycket bra. Jag stödfodrar varje dag pga tunn häst (6 mil resa men vad gör man inte) och jag har nu (peppar peppar) fått en trevlig 1 åring :D Jag har fodrat henne i hagen bland flocken, visst ville de andra smaka men min häst lärde sig ganska fort att det var jag som bestämde, jag tog kontrollen över de andra hästarna så att hon inte behövde det.

När jag sedan (ibland) tar ut henne ur flocken, fick jag "på köpet" en häst som kan gå ifrån flocken utan problem och även vara ensam i stallet pga stödfodringen.

Ge åringen tid! Jag vet själv hur det är att ha en utanför flocken. Men den kommer in i den och det är i allra högsta grad väsentligt att den får gå ihop med jämnåriga.

jag har dock ingen erfarenhet av att de börjar dia igen, en häst som min går med är en åring och den går med mamman ännu. Mamman har i dagarna fått ett föl som diar men släpper inte in sin åring närmare än 10 meter, hon blir rabiatarg.
 
Sv: Sto & åring?

Fodrar du en häst i flocken?
Riskabelt skulle jag säga, vill man ge en häst extramat, kraftfoder då säger det sunda förnuftet mig att flytta den utanför hage eller ta in i stallet.
Dels för att undvika bråk och skador på dig själv, din häst eller andra hästar.
 
Sv: Sto & åring?

Fodrar du en häst i flocken?
Riskabelt skulle jag säga, vill man ge en häst extramat, kraftfoder då säger det sunda förnuftet mig att flytta den utanför hage eller ta in i stallet.
Dels för att undvika bråk och skador på dig själv, din häst eller andra hästar.

inte nu längre när fölet finns men innan så gjorde jag det kanske 1-2 gånger i veckan. Inga problem. De andra hästarna (5 st) förstod första gången att de inte fick något och efter det kom de inte ens nära, de betade 30-50 meter bort, som vanligt.
Nu när fölet finns är mamman annorlunda och jag fodrar min häst utanför hagen och kommer göra så i framtiden.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Ketrawzc
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 161
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
283
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp